widz/uczestnik/współtwórca | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 9 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 9 =

widz/uczestnik/współtwórca

Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy, który odbędzie się w Łodzi w dniach 23 sierpnia - 1 września, łączy się z 15-leciem istnienia Teatru CHOREA, organizatora festiwalu. Zaplanowano zatem: jubileuszową wystawę, koncert, premierę spektaklu „ja, bóg”. Na scenie pojawią się artyści i zespoły, z którymi Teatr CHOREA współpracował, ale też nowe.
Od dziewięciu lat Międzynarodowy Festiwal Teatralny RETROPERSPEKTYWY tworzy pomost pomiędzy poszukującymi debiutantami a mistrzami sceny, pomiędzy tradycją a awangardą. Jest miejscem konfrontacji artystycznych teatru niezależnego oraz mainstreamowego, platformą spotkań, warsztatów i dyskusji, unieważniających podziały na gatunki czy nurty. Hasło tegorocznej edycji brzmi: „widz/uczestnik/współtwórca”.

– Wobec  rozwijających się w ogromnym tempie nowych technologii, technik komunikacji i idących za tym zmian percepcji w sztuce, festiwal poświęcamy zmianom i napięciom tworzącym się coraz wyraźniej pomiędzy nowym a tradycyjnym uczestniczeniem w odbiorze sztuk performatywnych – podkreśla Tomasz Rodowicz, dyrektor artystyczny Retroperspektyw. – Wybraliśmy takie propozycje, które w tworzeniu i prezentacji spektaklu zmieniają pozycję widza z biernego obserwatora na aktywnego odbiorcę, współuczestnika, a nawet współtwórcę wydarzenia artystycznego. Nawiązujemy do idei Jerzego Grotowskiego, który w swojej drugiej fazie poszukiwań postulował zniesienie podziału na widza i aktora, czyniąc wszystkich uczestników równoprawnymi współtwórcami wydarzenia.

Wśród międzynarodowych gości znalazł się rosyjski Teatr AKHE, jeden z najważniejszych i najoryginalniejszych teatrów eksperymentalnych Rosji – połączenie happeningu, sztuk plastycznych, wideoartu i fotografii. Spektakl „Democracy” AKHE to portret naszej epoki malowany ropą naftową, nierozerwalnie związaną ze zwycięską ideą XX wieku − demokracją. Akademicki Teatr „Złote Wrota” z Kijowa przedstawieniem „Otello/ Ukraina / Facebook" w reżyserii Stasa Żyrkowa zmierzy się z internetową fake-rzeczywistością. Siedmiu aktorów własnymi rękami, ciałami, głosami tworzy fresk współczesności, który najpierw śmieszy, a później zaskakująco zasmuca. Na festiwalu wystąpi też Teatr Sláva ze Szwecji – teatr fizyczny, którego praca opiera się na zespołowym treningu ciała i głosu. W „Twine.Measure.Cut”  sięga po wierzenia mitologii nordyckiej, w której głęboko zakorzenione są trzy kobiece siły. Spektakl wypełniają energetyczne pieśni, przejmująca symbolika oraz medytacyjny ruch.

W polskiej części programu znalazła się Aurora Lubos z performancem „Akty” zrealizowanym na podstawie prawdziwych historii osób dotkniętych przemocą w rodzinie. Projekt „13. KLATKA”, według koncepcji Weroniki Fibich i Patrycji Terciak, to performatywna wystawa będąca próbą rozliczenia się z posiadania cudzej historii – wielogłosowa opowieść o pamiętaniu i zapominaniu, o wyrzucaniu i przechwycaniu, o ponownym odkrywaniu i szukaniu śladów obecności w materii, niewidocznej gołym okiem. Arti Grabowski, artysta performance, wideo art, instalacji i frozen image, oraz zaproszeni przez niego uczestnicy stworzą spektakl „Fluxus na 10 rąk, 10 nóg i 10 głów”. Podstawą wydarzenia będą scenariusze legendarnej grupy Fluxus, międzynarodowego ruchu, rozwijającego się w latach 60. i 70. XX wieku, głównie w Stanach Zjednoczonych, Zachodniej Europie oraz Japonii.

Karolina Cicha i Elżbieta Rojek wystąpią z koncertem „Jeden – Wiele”, złożonym z pieśni sakralnych związanych z religiami  regionu podlaskiego. Pierwsza z artystek jest kompozytorką, wokalistką i multiinstrumentalistką. Natomiast Elżbieta Rojek to aktorka, wokalistka i choreografka, przez wiele lat czołowa aktorka „Gardzienic” i współzałożycielka Stowarzyszenia Teatralnego „Chorea”. Muzycznym wydarzeniem będzie też „matematyczny” „Pythagoras meets Euclid” Magosa Makriyannisa oraz interdyscyplinarny koncert „Uwolnione dźwięki” duetu Maciej&Mateusz Rychły.

Na program złożą się również:  „Lunatycy: sesja otwarta" według koncepcji Heleny Ros i Klaudiusza Ślusarczyka, „Pigmalion” w reżyserii Wojtka Ziemilskiego, będący próbą wciągnięcia widza w sytuację spotkania, oraz „Koniec, początek – soma” w reżyserii i choreografii Marty Bury (Teatr Tańca O.de.la). Ponadto widzowie festiwalu obejrzą projekt „Labstreet” Doroty Porowskiej, nawiązujący do antycznej idei placów tanecznych, a także performance „Właśnie tu. Właśnie teraz” Laboratorium Kreatywnego Działania. W ramach jubileuszowych prezentacji spektakli Teatru CHOREA wystawione zostaną głośne: „Po ptakach” – reżyseria Jessica Cohen, Jim Ennis, Tomasz Rodowicz oraz „Tragedia Jana” w  reżyserii Waldemara Raźniaka.

Retroperspektywy to także warsztaty dla adeptów sztuki teatralnej. W tym roku mogą liczyć na spotkanie z Rosanną Gamson, wielokrotnie nagradzaną i docenianą przez krytyków choreografką z Los Angeles. Warsztaty proponuje również Teatr Sláva – trzy godziny badań nad głosem, ruchem, uwagą, przestrzenią i zespołem. Z kolei master class z Jessicą Cohen i Jimem Ennisem  to okazja  do spotkania się z technikami tańca brytyjskiego zespołu Earthfall.

Nowością tegorocznej edycji festiwalu będzie MAŁE RPS, czyli scena dla dzieci, na której między innymi „PIG in a wig in space” – polsko-włosko-brytyjska opowieść, która przekonuje, że nawet całkiem małe stworzenia mogą mieć wielkie marzenia; „Smok/G” lubelskiej Pracowni Sztuczka w reżyserii Lizy Szczęśliwej czy „BB” i „Wonderland” – interaktywne taneczno-muzyczne przeżycia dla najmłodszych w wykonaniu holenderskiej grupy Wonderland.

Bilety na poszczególne wydarzenia można będzie kupić lub zarezerwować od 8 lipca. Wtedy też ruszą zapisy na warsztaty. Szczegółowe informacje dotyczące biletów i zapisów, a także programu na programu na www.retroperspektywy.com.

Kategoria

Teatr