Ogólnopolski konkurs na napisanie współczesnej komedii, objęty honorowym patronatem prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej, to jedna z głównych inicjatyw Polskiego Centrum Komedii Teatru Powszechnego w Łodzi.
Znamy wyniki piątej edycji "Komediopisania" – jednego z
najbardziej prestiżowych konkursów dramatopisarskich w kraju. Jury
przyznało trzy nagrody główne oraz jedno wyróżnienie. W tym roku
werdykt był niemal jednogłośny, nie było wątpliwości co do wyboru
laureatów spośród około 250 nadesłanych prac – mówi przewodnicząca
jury, dyrektor Teatru Powszechnego w Łodzi i pomysłodawczyni
konkursu Ewa Pilawska.
Ogólnopolski konkurs na napisanie współczesnej komedii, objęty
honorowym patronatem prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej, to jedna z
głównych inicjatyw Polskiego Centrum Komedii Teatru Powszechnego w
Łodzi. Konkurs „Komediopisanie”, jak i pozostałe projekty Centrum
mają na celu zachęcenie polskich twórców do prac nad
uszlachetnieniem polskiej komedii poprzez stworzenie jej
współczesnego, oryginalnego języka a także nowoczesnego stylu jej
inscenizowania – mówi dyrektor Powszechnego.
Komisja (w składzie Ewa Pilawska – przewodnicząca jury, prof.
Dobrochna Ratajczakowa, dr Dominika Łarionow, Łukasz Drewniak,
Paweł Szkotak, Piotr Dzięcioł) przyznała następujące nagrody:
I nagrodę w wysokości 20 000 zł sztuce "Woody Allen
ukradł mi dowcip" autorstwa Jakuba Wojnarowskiego
II nagrodę w wysokości 15 000 zł sztuce "Wykapany
zięć" autorstwa Krzysztofa Kędziory
III nagrodę w wysokości 10 000 zł sztuce "I że Cię nie
opuszczę" autorstwa Piotra Chrzana
oraz wyróżnienie w wysokości 5 000 zł sztuce "Komedia
nieco kryminalna" autorstwa Pawła Szumca
To chyba była najlepsza edycja Komediopisania. Konkurs wzięli
przebojem młodzi, debiutujący autorzy. Konkurs ujawnił z całą mocą,
że wciąż podejmowane są próby odświeżenia konwencji komedii i
teatru absurdu. Język bohaterów wydaje się być coraz lepiej
skonstruowany i dokładniej podsłuchany. Tematyka obyczajowa
całkowicie przesłoniła polityczną. Sprawy lokalne są ważniejsze od
globalnych. W centrum uwagi polskiej komedii jest dziś rodzina. No
i zawsze aktualne problemy życia, miłości i śmierci – mówi krytyk
teatralny i członek jury Łukasz Drewniak.
Do tej pory laureatami konkursu byli m.in. Juliusz Machulski,
Paweł Mossakowski, Dominik W. Rettinger, Jarosław Jakubowski, Fred
Apke, Przemysław Jurek, Michał Kmiecik i Radosław Paczocha. Sztuki
nagrodzone w konkursie miały swoje prapremiery na scenie Teatru
Powszechnego w Łodzi, w Teatrze Telewizji i na deskach innych
teatrów, były tłumaczone na języki obce i przesłane do krajowych i
zagranicznych agencji dramaturgicznych, a także opublikowane w
wydanej przez Polskie Centrum Komedii „Antologii współczesnej
polskiej komedii”.
- Teksty przesyłane na "Komediopisanie", nie tylko te, które
zostały nagrodzone, cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem,
również wśród młodych twórców. Żyją własnym życiem. Na przykład
jedna ze sztuk zgłoszonych na "Komediopisanie" kilka lat temu,
"Dryl" Wojciecha Bruszewskiego, została opublikowana w "Dialogu",
zainteresowała młodą reżyserkę Martę Streker współpracującą z
Krystianem Lupą czy Michałem Zadarą. W listopadzie planujemy
prapremierę sztuki autorstwa jednej z najważniejszych postaci
polskiej awangardy w reżyserii Streker – mówi Ewa Pilawska.
Reżyser i członek konkursowego jury Paweł Szkotak twierdzi, że
nie byłoby w polskim teatrze fali nowych tekstów, gdyby nie
konkursy dramaturgiczne. "Komediopisanie" to jeden z
najważniejszych konkursów dramaturgicznych w Polsce. Jest on
szczególnie ważny dlatego, że dotyczy komedii, gatunku
niedocenianego i zaniedbanego. A przecież wszyscy chyba
chcielibyśmy, żeby na polskich scenach prezentować sztuki, które
nawiązują do naszego rodzimego poczucia humoru. Uważam, że zamiast
adaptować komedie angielskie, powinniśmy oddawać głos polskim
autorom – mówi Paweł Szkotak.