Otwarte 29 czerwca Akademickie Centrum Designu (ACD), to organizacja skupiająca wydziały projektowe ośmiu polskich publicznych uczelni artystycznych. Głównym celem ACD jest nawiązanie współpracy między biznesem a nauką poprzez wspólne badania rozwojowe i projektowe. Budynek dla ACD został przekazany przez Urząd Miasta Łodzi, prace remontowe, rewitalizacyjne i dostosowawcze trwały dziesięć lat. Łączny koszt inwestycji wynosi ponad 23 mln zł, z czego ponad 7 mln zł przekazało Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Pozostała część środków pochodzi z programów dotacyjnych Unii Europejskiej.
- Akademickie Centrum Designu przede wszystkim będzie integrować środowisko wykładowców i projektantów. Będą tu pokazywane projekty polskiego i światowego wzornictwa. Chciałbym przypomnieć, że jednym z pomysłodawców ACD był profesor Grzegorz Chojnacki, były rektor Akademii Sztuk Pięknych. „Matką chrzestną” była profesor Jolanta Rudzka-Habisiak, ówczesna rektor naszej uczelni, która zobowiązała się do przeznaczenia nieruchomości na Akademickie Centrum Designu - powiedział dr Przemysław Wachowski, rektor ASP w Łodzi.W 2013 roku w drodze darowizny Urzędu Miasta Łodzi, zabudowana nieruchomość przy ul. Księży Młyn 13/15 stała się własnością Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Została przeznaczona na działalność Akademickiego Centrum Designu. Po rewitalizacji budynek o powierzchni niemal 4 tys. m. kw. z bogato wyposażonymi salami warsztatowymi, konferencyjnymi oraz przestrzenią wystawienniczą będzie miejscem działalności kulturalnej i edukacji artystycznej.
Głównym celem ACD jest nawiązanie współpracy między biznesem a nauką poprzez wspólne badania rozwojowe i projektowe. Zadaniem stojącym przed ACD jest także promocja polskich szkół designu, ich twórczości i polskiego przemysłu. ACD ma stać się platformą łączącą potencjał badań i nauczania, co przyczyni się do zwiększenia konkurencyjności i atrakcyjności studiów z zakresu projektowania w polskich szkołach artystycznych. Uczelnie uczestniczące w projekcie to: Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu, Akademia Sztuki w Szczecinie, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu.
- Pragniemy pozostać w zdrowej rywalizacji, lecz mamy również przestrzeń do dialogu. Możemy wymieniać się tu doświadczeniami i przecierać ścieżkę dla młodych projektantów - powiedziała dr Marta Więckowska, dziekan wydziału projektowego ASP w Katowicach.
W ACD obok sal seminaryjnych, konferencyjnych i wykładowych kilkaset metrów powierzchni - głównie na parterze - przeznaczono na wystawy. Dzięki temu będą mogły tu być prezentowane instalacje i projekty młodych twórców. Od 1 lipca można oglądać cztery wystawy. Na pierwszym piętrze, w tzw. zielonej sali znajduje się czytelnia z publikacjami poświęconymi designowi i sztuce z całego kraju. Przygotowano też specjalne pracownie dla dzieci: Akademię Małego i Akademię Młodego Designera. W gmachu znajdują się również: recepcja, przestrzeń gastronomiczna i hala sportowa, na zewnątrz boisko sportowe. Najwyższe piętro byłej szkoły zawodowej na Księżym Młynie przeznaczono na pokoje hotelowe oraz pomieszczenia administracyjne.
- Łódź bez wątpienia zasługuje na tytuł polskiej stolicy designu. To tutaj od 2007 r. z ogromnym powodzeniem realizowany jest Łódź Design Festiwal, prezentujący design w różnych jego odsłonach; od wzornictwa przemysłowego, poprzez art i craft design, projektowanie graficzne, architekturę aż po modę. Wydarzenie to wpisuje się w strategię Łodzi, która po upadku przemysłu włókienniczego buduje swoją nową tożsamość w oparciu o przemysły kreatywne. – powiedział Adam Pustelnik, wiceprezydent Łodzi
Szkoła na Księżym Młynie była pierwszą szkołą fabryczną w Łodzi. Powstała jako dwuletnia szkoła elementarna dla dzieci i młodocianych robotników zatrudnionych w fabryce Karola Scheiblera. Zlokalizowano ją w północnej części dobudowanego w latach 1873–1875 mieszkaniowego, przyfabrycznego osiedla robotniczego Księży Młyn. Wraz z pobliskimi konsumami wypełniała bogaty program społeczny zademonstrowany przez Scheiblera w nowym i nowoczesnym oddziale fabryki.
Szkołę prawdopodobnie zaprojektował Hilary Majewski w latach 1876–1877. Początkowo jako budynek jednopiętrowy, jedenastoosiowy, ze zryzalitowaną partią środkową mieszczącą w skrajach dwa okazałe wejścia. Budynek był murowany z czerwonej, nietynkowanej, ale zróżnicowanej w odcieniach cegły z bogato rozczłonkowaną bryłą, której ściany zdobiły ceglane fryzy, ale również z nowocześnie rozwiązanymi urządzeniami, np. higienicznymi. W 1884 roku zbudowano obok istniejącej już szkoły, od strony wschodniej, drugi identyczny budynek z numerem policyjnym 13, a w latach 1934–1938 szkołę rozbudowano. Polegało to na wbudowaniu między istniejące posesje szkolne (Księży Młyn 13 i 15) nowego wyższego budynku i scaleniu komunikacyjnym trójczłonowego korpusu. Szkoła mieściła się w budynku do 2012 roku.
Dawid Brykalski
Księży Młyn, Łódź
Kategoria
WiadomościAdres
Księży Młyn, Łódź