NOWY NUMER. Sztuczna inteligencja? Tak nas straszyli, a tu z dużej chmury mały deszcz. Ta postawa to objaw społecznej ignorancji, przekonania o doskonałości ludzkiego umysłu, któremu nic nie dorówna. Chodzi jednak o to, że AI jest obcym rodzajem inteligencji, tworzy wewnętrzny model świata zupełnie inny niż ludzki. Tego nie da się porównać. Tworzy nowe treści. Jacek Dukaj w wywiadach przekonuje za to, że teraz algorytmy zajmą się twórczością. Nie rozstrzygając tego sporu, musimy przyznać, że systemy sztucznej inteligencji są wykorzystywane w coraz większym zakresie. A to znaczy, że AI coraz bardziej zmienia nasze życie. Jesteśmy świadkami przełomu. Powinniśmy zrobić wszystko, żeby się do niego przygotować. Zaplanujmy naszą przyszłość ze sztuczną inteligencją.
TEMAT NUMERU: MODELOWANIE PRZYSZŁOŚCIModelowanie przyszłości [TEMAT NUMERU]
Bogdan SOBIESZEK
Od kiedy każdy z nas w przeglądarce internetowej uzyskał dostęp do tzw. wielkich modeli językowych – sztuczna inteligencja stała się czymś zwyczajnym. W najlepszym wypadku jest spektaklem, który obserwujemy niczym sceny z filmu sci-fi. Nie ma dnia, by ten temat nie pojawiał się wśród medialnych doniesień. Jedne straszą, że AI zabierze nam pracę, że ma złą wolę i może unicestwić ludzkość. Inne lekceważą „głupią” technologię, która działa na zasadzie kopiuj-wklej. W tle kryje się jednak gra interesów potężnych grup wpływu i zapowiedź rewolucji w funkcjonowaniu społeczeństwa. By ludzie byli świadomi zachodzących zmian i zgodnie z własnym interesem mogli próbować wpływać na decyzje rządzących, konieczna jest rzeczowa publiczna debata. Czy sztuka może wesprzeć dialog na temat AI?
Poza tym:
Wyraz niezgody [ROZMOWY]
Z Ewą PUSZCZYŃSKĄ rozmawia Agata GWIZDAŁA
Dwa Oscary – dla najlepszego filmu międzynarodowego i za dźwięk, trzy Brytyjskie Nagrody Filmowe, Grand Prix Festiwalu w Cannes... – to tylko początek listy nagród i wyróżnień dla „Strefy interesów” w reżyserii Jonathana Glazera. Brytyjsko-polsko-amerykańskiego filmu, który wyznacza nową jakość w sposobie opowiadania o Zagładzie. To także kolejny światowy tytuł, którego współtwórczynią jest łodzianka – Ewa Puszczyńska – producentka oscarowej „Idy” i „Zimnej wojny”. – Przez rok szukaliśmy domu, który zagra willę Rudolfa i Hedwigi. W końcu zaadaptowaliśmy pustostan, który stał bardzo blisko prawdziwego domu Hössów. Scenografowie zadbali o każdy szczegół, tak by odpowiadał tamtej rzeczywistości. Łącznie z tym, że wszystko było kręcone przy naturalnym oświetleniu i to z żarówkami o mocy 40 W, bo takie były używane w latach 40. – opowiada producentka.
Sztuka pod napięciem [GALERIA KALEJDOSKOPU]
Aleksandra TALAGA-NOWACKA
Wyładowanie elektryczne to zjawisko piękne samo w sobie, a do tego okazuje się, że gdy je okiełznać i ukierunkować – da się wykorzystać jako tworzywo artystyczne. Ma też moc czynienia z człowieka artysty – jak w przypadku designerki Pauliny Nadii Weremczuk oraz badacza i konstruktora Dominika Kurygi. Prace duetu VOLT IN HOLT, będące wynikiem eksperymentów z wyładowaniami, można będzie oglądać w pałacu Grudzińskich w Poddębicach w dniach 26 IV – 16 VI.
Teatr istotnych tematów [ROZMOWY]
Z Ewą PILAWSKĄ rozmawia Piotr GROBLIŃSKI
– Jestem trochę outsiderem w teatrze, bo dla mnie wciąż najważniejszy jest głos publiczności. Na jurorów można wpłynąć, a głos publiczności jest zawsze najbardziej wiarygodny – mówi Ewa Pilawska, dyrektorka Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Teatrze Powszechnym, którego 30. edycja trwa do 19 kwietnia.
KALENDARIUM wydarzeń w Łodzi i województwie łódzkim w kwietniu
Spis treści:
7
Krew, wojna, tożsamość – sztuka młodych.
Aleksandra Talaga-Nowacka
8
OFF-Północna – siła jednostki
11
Tęsknota za dzieciństwem i odlatujące ptaki.
Magdalena Sasin
16
Wyraz niezgody.
Rozmowa z Ewą Puszczyńską
19
Sukcesy.
Łukasz Barys
22
Modelowanie przyszłości.
Bogdan Sobieszek
33
Syndrom latarnika.
Mieczysław Kuźmicki
34
Ileż przy tym roboty.
Andrzej Poniedzielski
35
Galeria Kalejdoskopu – VOLT IN HOLT
42
Z tygla eksperymentu.
Aleksandra Talaga-Nowacka
46
Twist in My Sobriety.
Łukasz Maciejewski
48
Teatr istotnych tematów.
Rozmowa z Ewą Pilawską
52
Nie wyjeżdżajcie z tego miasta.
Paulina Ilska
56
Zmierzch rebelii.
Dariusz Bilski
58
Rzecz o robotnikach.
Bogumił Makowski
60
Łódzkie wędrówki Stefana Sztromajera.
Gustaw Romanowski
62
Kokosz a sprawa łódzka.
Piotr Kasiński
64
Śpiewam od zawsze.
Rozmowa z Lucyną Owsińską
67
Dzień nornika.
Pienisty
68
Kalendarium
„Kalejdoskop” 04/24 do kupienia od 29 III w punktach Garmond-Press i Kolportera oraz w salonach empik w całym województwie łódzkim, a od 27 III – w recepcji Łódzkiego Domu Kultury przy ul. Dowborczyków 18 (II piętro biurowca, 29 III ŁDK jest nieczynny).
A także w prenumeracie redakcyjnej.
„Kalejdoskop” 04/24 jest dostępny także jako e-book na Virtualo.pl.
Naszych najlepszych tekstów w interpretacjach aktorów scen łódzkich związanych z Łodzią i regionem możecie słuchać na platformie „Kalejdoskop NaGłos”:
https://soundcloud.com/kalejdoskopnaglos
KALEJDOSKOP MA 50 LAT! I nową szatę graficzną...
- 28-03-2024
- od 29-03-2024
Kategoria
Wiadomości