„Kalejdoskop” 12/21 | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
6 + 4 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
6 + 4 =

„Kalejdoskop” 12/21

NOWY NUMER. To nie jest tak, że wszystkiemu winne są nowe technologie. Świat kształtują ci, którzy nimi zarządzają, mając na uwadze coraz większe wpływy. Dlatego dzisiejsza muzyka popularna traci charakter i autentyczność. Ma być przyjemna i bezpieczna. Nad wszystkim czuwa algorytm i format wygładzający dźwięki wedle uśrednionego gustu. Ci, którzy grają muzykę oryginalną, ambitną, niepokorną, trafiają do coraz bardziej kurczącej się niszy. I nawet nie zauważamy, że na każdym kroku to algorytm podpowiada, co ma nam się podobać.
TEMAT NUMERU: MUZYKA DWÓCH OBIEGÓW

Gdzie muzyka z tamtych lat? [TEMAT NUMERU]
Bogdan SOBIESZEK

W internecie potrzebny jest łut szczęścia, by artysta został zauważony, ale podstawą jest zrozumienie i świadomość zasad funkcjonowania mediów społecznościowych. Wpisy artystów kierowane do odbiorców w sieci mają zazwyczaj formę postów influencerów, czyli osób, które są „fajne” i warto je obserwować. A muzyka jest jakby przy okazji. Słuchacze, zwłaszcza nastoletni, nowych wykonawców i ich muzykę poznają przede wszystkim za pośrednictwem TikToka. Drugim najpowszechniejszym źródłem jest Spotify, który podsuwa muzykę podobną do tej, którą wcześniej wybieraliśmy. Nakłania do posłuchania utworów, które mogą ci się podobać.

Radio programowane [TEMAT NUMERU]
Patrycja CHUSZCZ

Muzyka przyciąga słuchaczy, dlatego zajmuje główną część programu większości stacji radiowych. Z tego powodu rozgłośnie starają się wyróżnić na tle innych pod względem charakteru muzycznego, jednocześnie celując w gust jak największej liczby osób.
Zdarza się, że te same przeboje słyszymy w kilku stacjach radiowych, przez co powstaje wrażenie, że wszystkie rozgłośnie grają taką samą muzykę. W rzeczywistości każda z nich tworzy inną, niepowtarzalną playlistę, na którą wpływa wiele czynników. Niektóre stacje podkreślają swój charakter, skupiając się na przykład tylko na specyficznych utworach, gatunkach i określonym formacie muzycznym.

Solo dla dobra wspólnego [TEMAT NUMERU]
Rafał GAWIN

W maju 2021 r. czwarty longplay „Dźwięki współistniejące” wypuścił na platformie Bandcamp Blady Jeleń. To projekt zgierzanina Pawła Maciaka, kompozytora i człowieka-orkiestry, ale też fotografa, grafika i autora wideoartów – doktora po łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych oraz autora tekstów o muzyce. Eklektyczna muzyka minimalistyczna, wywiedziona z szeroko rozumianego rocka, ale i światowego folku, również miejskiego. Maciak zaprasza do współpracy osobistości muzyki alternatywnej.

Sieć na fanów [TEMAT NUMERU]
Z Weroniką JUSZCZAK rozmawia Paulina ILSKA

– Internet to nie cyferki, ale prawdziwi ludzie, za których trzeba wziąć odpowiedzialność – o roli mediów społecznościowych w budowaniu kariery mówi Weronika Juszczak, pochodząca z Sieradza piosenkarka, która zadebiutowała w sieci. – Na początku intensywnie działałam szczególnie na YouTube, choć równolegle założyłam też konto na Instagramie. Później, gdy już pojawiło się grono fanów, stworzyłam profil na Facebooku. Prezentowałam swoje utwory, pokazywałam, jak się tworzy muzykę, jak wygląda organizowanie koncertów od kulis. Kupiłam małą kamerkę i zaczęłam nagrywać próby w studiu nagraniowym. Pokazywałam, ile pracy trzeba włożyć, by powstał koncert. Filmowałam też swoje życie codzienne, proces tworzenia piosenek. Teraz fanpage już mało kto prowadzi regularnie. Najważniejsze są filmiki. Od czasu pandemii najbardziej popularny jest TikTok. Z czasem może się to zmienić – stale śledzę, co się dzieje.

Poza tym m.in.:

Las Wolności i Polana Kościuszki (Do dyskusji)
Jan SALM, Jacek WESOŁOWSKI

Problemy dotyczące kondycji i przemian przestrzeni łódzkiego śródmieścia, ale też ochrony elementów tożsamości miasta, nie są wątkami zbyt popularnymi. Pewnie przyczynia się do tego m.in. brak edukacji w tym zakresie, a w efekcie obojętność względem sposobu podejścia do pamiątek przeszłości. Przez 30 lat nie udało się (a może nawet nie próbowano?) zbudować społeczeństwa uwrażliwionego na te wątki. Różnorakim decydentom, graczom politycznej i inwestycyjnej sceny to zresztą na rękę. Mogą podejmować arbitralne decyzje i bez przeszkód realizować swoje lub cudze pomysły bez oceny ze strony opinii publicznej. Nikt nie chce albo nie potrafi stwierdzić publicznie, że jakaś wizja jest szkodliwa i nie powinno się jej lansować, a tym bardziej bezmyślnie wcielać w życie. Brak nawet merytorycznej, zaopatrzonej w argumenty dyskusji. Dobrą ilustracją takich zjawisk jest przypadek łódzkiego placu Wolności. Ponad rok temu zaczęto lansować pomysł wprowadzenia w jego przestrzeń dużych zespołów drzew. Ten pomysł doprowadzi do kompozycyjnego rozbicia historycznego placu. Gorzej – proponowane kępy drzew kompletnie zmienią „ikoniczny”, trwający od 200 lat widok – zasłonią początek ulicy Piotrkowskiej…

Historia ciągłej zmiany (FOTOGRAFIA)
Tomasz FERENC

Fotografia sprzężona z telefonią komórkową stała się nowym, dynamicznym sposobem komunikacji. Takie zdjęcia stają się pomostami komunikacyjnymi, przestając być obrazami fotograficznymi w dawnym tego słowa znaczeniu. Zwykle też mają one krótki żywot, nie służą temu, aby „chwila trwała”, nie „zamrażają czasu”, nie aspirują do pozostania na dłużej, lecz działają jak impuls, który szybko wygasa. Po nim zaś natychmiastowo pojawiają się kolejne. Snapchat i inne tego rodzaju aplikacje, na których życie zdjęcia trwa przeciętnie kilka sekund, zdają się kształtować przyszłość fotografii. Nawet jeśli nie zostaną one skasowane, to i tak znikną, pogrzebane w lawinie kolejnych obrazów. Zdjęcia, których przeznaczeniem jest jedynie kilkusekundowa egzystencja, całkowicie negują dominującą do tej pory logikę wykonywania fotograficznych rejestracji. Zdjęć powstaje coraz więcej, ale los większości z nich jest niepewny.

Teatr może wszystko (FESTIWAL/RECENZJA)
Małgorzata KARBOWIAK

Sens jak liść spadł na głowę. Ten festiwal był po to, by jak w cytowanym wersie, móc ocknąć się lub lepiej zrozumieć. Oto „Aleja Zasłużonych” (Teatr Polonia, Warszawa, reżyseria –  Krystyna Janda). Z pozoru „niewielka” tragikomedia o szykowaniu się do… umierania. Albo opowieść o Nim i o Niej w wieku dostojnym. Albo o niewiedzy urzędników. Albo o tym, jak boli pisanie wiersza. Inne sensy są tu zakamuflowane. Na przykład język ekspresji demonstracji kobiet. Stan ducha niekoniecznie wybitnych pisarzy w czasach pandemii. Autor tekstu Jarosław Mikołajewski w absurdalnym pomyśle starania się za życia o darmowy pochówek w Alei Zasłużonych pokazuje artystę w kryzysie. Osobistym i tego, co dookoła.
I dramat personalny.
To o tegorocznym Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Teatrze Powszechnym.

Odkrywcy muzycznych skarbów (ROZMOWA)
Z Michałem WILCZYŃSKIM rozmawia Dawid BRYKALSKI

GAD Records to autorski projekt Michała Wilczyńskiego. Jego droga zawodowa prowadziła nie od pucybuta do milionera, lecz od fana (namiętnie kupował płyty) do wydawcy. GAD systematycznie wydaje muzyczne skarby wydobyte z polskich archiwów, dzięki czemu wiele skazanych na zapomnienie ścieżek dźwiękowych i płyt ujrzało światło dzienne. Sosnowiecki wydawca zdecydował się zainwestować również w łódzkie zespoły. – Jestem świadomy tego, że cyfrowy dostęp do muzyki jest teraz dla wielu podstawą. Ale taka forma odkrywania muzyki nie pozwala na przekazanie pełnej opowieści, pełnej historii – i tutaj nośniki fizyczne mają przewagę. Dla mnie wydawnictwo to nie tylko muzyka, ale też słowo, zdjęcia, wspomnienia muzyków – mówi.

KALEDARIUM wydarzeń w Łodzi i województwie łódzkim w grudniu



SPIS TREŚCI

12
Las Wolności i Polana Kościuszki.
Jan Salm, Jacek Wesołowski

14
Szczerbiec komu?
Andrzej Poniedzielski

17
Gdzie muzyka z tamtych lat?
Bogdan Sobieszek

21
Radio programowane.
Patrycja Chuszcz

24
Solo dla dobra wspólnego.
Rafał Gawin

29
Sieć na fanów.
Rozmowa z Weroniką Juszczak

31
Każdy musi napisać książkę.
Maciej Cholewiński

32
Kot filmowy z miasta Łodzi.
Mieczysław Kuźmicki

33
Galeria Kalejdoskopu – Złota Nitka

38
Historia ciągłej zmiany.
Tomasz Ferenc

44
Teatr może wszystko.
Małgorzata Karbowiak

49
Co to będzie?
Aleksandra Talaga-Nowacka

52
Przelotne obrazki.
Gustaw Romanowski

64
Obraz obrazy.
Piotr Grobliński

56
Niech połączy nas dźwięk.
Bogdan Sobieszek

59
Odkrywcy zapomnianych skarbów.
Rozmowa z Michałem Wilczyńskim

62
Transcendencja.
Łukasz Maciejewski

64
Las, który się chowa.
Przemysław Owczarek

67
Kadrowany eksperyment.
Piotr Kasiński

68
Piwo inwestycyjne.
Pienisty

69
Kalendarium



„Kalejdoskop” 12/21 do kupienia w Łódzkim Domu Kultury od 29 XI, a od 30 XI w punktach Ruchu S.A., Kolportera, Garmond-Press i salonach empik. A także w prenumeracie (w opcji darmowa dostawa do wybranego kiosku Ruchu):
https://prenumerata.ruch.com.pl/prenumerata-kalejdoskop-magazyn-kulturalny-lodzi-i-wojewodztwa-lodzkiego?fbclid=IwAR0CJwQi1fl7y-1av7GdZlwB82ZmKdxZmMSef9uNO1G6RKt-b4HEX_KIB8o

„Kalejdoskop” 12/21 jest dostępny także jako e-book na Virtualo.pl.

Naszych najlepszych tekstów w interpretacjach aktorów scen łódzkich związanych z Łodzią i regionem możecie słuchać na platformie „Kalejdoskop NaGłos”:
https://soundcloud.com/kalejdoskopnaglos

Kategoria

Wiadomości