Oto "Kalejdoskop" 02/20 | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
5 + 3 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
5 + 3 =

Oto "Kalejdoskop" 02/20

"Kalejdoskop" 02/20, czyli: Temat numeru: - Jak rozumieć edukację kulturalną i jak ją wdrażać w programy instytucji? Z reporterką Iloną Wiśniewską, gościem Festiwalu na Faktach w Kutnie, rozmawia Piotr Grobliński; o sztuce wykorzystującej nowe technologie z Alek Sarną rozmawia Joanna Glinkowska. Rafał Syska pisze o uldze po Transie, do festiwalu Transatlantyk odnosi się też Bogdan Sobieszek; Tomasz Cieślak recenzuje „Ekoton” Przemysława Owczarka. Felietony? Łukasz Maciejewski, Piotr Kasiński, Michał B. Jagiełło i Kevin Kołeczek
Edytorial 02/20: Sztafeta, czyli trzy razy W
Łukasz Kaczyński
„Własnym głosem, na własną odpowiedzialność, i o własnych sprawach” – słynne słowa Mariana Glinkowskiego, wieloletniego szefa Ośrodka Teatralnego ŁDK i inicjatora Łódzkich Spotkań Teatralnych, przywołuje Łukasz Kaczyński w edytorialu do Kalejdoskopu 2/20.

Trzy miesiące w Uummannaq
Ilona Wiśniewska w rozmowie z Piotrem Groblińskim
– W dobie tylu fałszywych informacji i nadmiaru reporterom wierzy się, że naprawdę przeżyli to, o czym piszą, że przez swoich bohaterów tłumaczą, jak jest skonstruowany świat – mówi reporterka mieszkająca w Norwegii, gość II Festiwalu na Faktach w Kutnie.

Ulga po Transie
Rafał Syska
Kto za kilka miesięcy będzie pamiętał o kinie łóżkowym? Wieczorami inne atrakcje staną się częścią rodzącego się miejskiego mitu: kawiarnie filmowe zapełnią się hipsterką filmoznawstwa debatującą z adeptami Filmówki, a lokalne divy doby Peerelu przy koniaku płaconym z funduszy reprezentacyjnych Transa snuć będą zasłuchanej młodzieży anegdoty z Łąkowej i Honoratki.

Był festiwal…
Bogdan Sobieszek
Oto mamy w Łodzi jeden duży festiwal filmowy mniej. I żadne gadanie, że teraz nasze łódzkie inicjatywy będą miały lepiej, będą się rozwijać, nie zmieni tej straty w sukces, bo przecież nie jest oczywiste ani automatyczne to, że pieniądze zaoszczędzone na Transatlantyku zasilą budżety innych wydarzeń, bo przecież lepiej mieć dużą imprezę filmową w Mieście Filmu UNESCO niż jej nie mieć – komentuje decyzję magistratu Bogdan Sobieszek.

- -
TEMAT NUMERU
Tymczasowości dziękujemy?

Program cechuje komplementarność – myślenie kategoriami zarówno miasta, jak i województwa, uczestników, jak i twórców, odbiorców i organizatorów (…) Do tego stawianie na lokalny wymiar kultury i lokalne kadry, podmiotowość uczestników i ich twórczy wkład w realizację Programu, oddanie pola nie tylko (jak dotąd) dzieciom i seniorom, ale też dostrzeżenie młodzieży i dorosłych jako równoprawnych odbiorców – o Programie Wsparcia i Rozwoju Edukacji Kulturalnej.

Odczarować domy kultury
„Dom kultury nie może zamykać oczu na to, że młodzież pod wpływem substancji psychoaktywnych siedzi gdzieś na trawnikach. Zastanówmy się, co zrobić, by zamiast tam siedzieć, byli u nas, bo teatr może być też dobrym narzędziem terapii czy awansu społecznego” – o nowej koncepcji działań Akademickiego Ośrodka Działań Artystycznych mówi Anna Ciszowska, dyrektorka Ośrodka.

Trzy razy własne
„Edukacja kulturowa powinna stymulować do tego, by każdy odważył się na swój własny sposób doświadczać sztuki i świata poza nią” – o swojej koncepcji i praktyce działań związanych z edukacją kulturową pisze Leszek Karczewski, wykładowca akademicki, kierownik Działu Edukacji Muzeum Sztuki w Łodzi.

- -
Trzy tezy o ŁDK

Chcę, żeby ŁDK kojarzył się z tym, co kiedyś łodzianie mówili o Łódzkim Domu Kultury: że to jest centrum kultury filmowej, teatralnej, plastycznej, także edukacji, animacji kulturalnej – deklaruje Waldemar Drozd, dyrektor Łódzkiego Domu Kultury

Obce rzeczy wiedzieć, dobrze jest…
„Może właśnie teraz zaczyna się nowy, lepszy rozdział wytwórni (Wytwórni Filmów Oświatowych)? Trzeba jej tego życzyć, szczególnie że nie brak wokół niej ludzi życzliwych, utalentowanych, z artystycznymi osiągnięciami, dobrze przygotowanych do przywrócenia dawnej świetności swojej (ciągle) instytucji” – refleksje Mieczysława Kuźmickiego po obchodach jubileuszu 70-lecia Wytwórni Filmów Oświatowych.

Odnajdź siebie w komiksie
Bartosz Kurc powołał w Koluszkach wydawnictwo Kurc. (…) W ofercie wydawnictwa możemy odkryć tytuły m.in. z krajów frankofońskich, Holandii, Włoch i Hiszpanii. Wśród rysowników znajdują się także Szwajcarzy i Brytyjczycy - Anna Szumacher o wydawnictwie, które zrodziło się z pasji do sztuki komiksu

Legenda spełniona
Łukasz Maciejewski
Kiedy w 1989 r. TVP podpisała pierwszą zagraniczną umowę licencyjną na sprzedaż serialu, nikt nie podejrzewał, że dekadę później „Dekalog” stanie się jej największym hitem eksportowym – fenomen filmów Kieślowskiego rozważa Łukasz Maciejewski

Wielogłos na Scenie Monopolis
Monodram o Klausie Kinskim i koncert Mary Komasy – o planach Sceny Monopolis mówią Kamil Maćkowiak i Krzysztof Witkowski, prezes firmy Virako, odpowiedzialnej za powstanie kompleksu Monopolis.

Mocny jak spirytus
Małgorzata Karbowiak
Trzy postacie w sytuacji ekstremalnej, choć niekoniecznie prawdziwej: ofiara, oprawca i rozjemca in spe – reprezentant Temidy. Połączył ich przypadek i, jak to bywa na szachownicy życia, każdy następny ruch może stać się ostatni” - Małgorzata Karbowiak recenzuje spektakl „Śmierć i dziewczyna”, pierwszą premierę na Scenie Monopolis, mieszczącą się w dawnym magazynie spirytusu.

Wózek
„Jestem zrobiony z metalu i drewna. Deski, zbite naprędce, tworzą mój tułów. Naczynie, na wszystko, co znajduje się w środku. Moje wnętrze jest puste, lecz zawsze wypełniały je przedmioty, ludzie i historie” – opowiadanie „Wózek” Ewy Sułek, nagrodzone w konkursie im. Szaloma Asza w Kutnie.

Galeria Kalejdoskopu "Ty jesteś kuratorem"
Kuratorka Anna Kazimierczak, odpowiedzialna za program Galerii Szklarnia Szkoły Filmowej w Łodzi, wybrała zdjęcia z cyklu „No, życie” Kasi Bonieckiej - zapis nieoczywistych momentów, podpatrzonych chwil, pozornie nieistotnych zdarzeń, poruszających emocji. Z fotografii artystka „montuje” kolaż, który odsłania niezwykłość tego, co zwykłe.

Sztuka przyszłości dzieje się teraz
Oddaję się eskapizmowi, wyżywam się w kreacji – mówi łódzka artystka Alek Sarna w rozmowie z Joanną Glinkowską. Alek Sarna posiłkuje się nowymi tendencjami w nauce i humanistyce, a w swoich realizacjach wykorzystuje nowe technologie.

Krwawa oil opera
W tle rzędy beczek z trupimi czaszkami. Cokolwiek w nich jest – toksyny, ropa z wyczerpujących się złóż czy ludzka żółć – musi być ważną cechą całego świata, skoro staje się częścią komnat królewskiego pałacu  – spektakl „4 x Hamlet”, dyplomowe przedstawienie studentów Wydziału Aktorskiego PWSFTViT w Łodzi, w reżyserii Waldemara Zawodzińskiego, recenzuje Łukasz Kaczyński.

Rok 2019 w muzyce
Pożegnanie z bajką, kradzieże instrumentów, rozstania z liderami, ale przede wszystkim: coraz ciekawsze nisze. Rok 2019 w muzyce podsumowuje Rafał Gawin.

Kobiety o kobietach
Piotr Kasiński
Ukazał się znakomity komiks Virginie Greiner i Daphné Collignon zatytułowany – a jakże – „Tamara Łempicka”. Album francuskich autorek to kolejny dowód na to, że komiks jest doskonałym medium do opowiadania o życiu ludzi sztuki.

Na marginesie
Maciej Cholewiński
Zawsze ciekawiły mnie te pierwsze chwile, dni, miesiące czegoś, o czym potem dyskutuje się przez lata. Ten jeden moment, którego świadkowie czują, że uczestniczą w czymś wyjątkowym. Poznałem kiedyś człowieka, który twierdził, że na własne oczy oglądał narodziny hip-hopu w miejscowości Warszawa – o micie początków zjawisk artystycznych.

Tajny obrzęd
Tomasz Cieślak
Owczarek w nowym tomie „Ekoton” lubi krańcowe w wyrazie efekty, dlatego łączy niezwykle odległe tematy, tonacje, obrazy, językowe rejestry, by w ten sposób wycisnąć z języka (i świata, i siebie) to, co nieczytelne, skryte, czasem – tajne.

Disco-Nobel
Michał B. Jagiełło
Moja propozycja: niech Olga Tokarczuk napisze tekst piosenki disco polo dla Zenona Martyniuka, żeby pogodzić martyniukowców i tokarczystów, czyli nas wszystkich.

Idzie Wiedźmin, idzie
Paulina Ilska
Wśród zalet serialu „Wiedźmin” wyprodukowanego przez Netflixa wybija się wykreowanie ciekawej postaci kobiecej – Yennefer i zbudowanie przekonującego świata fantasy. Minusy to rozciągnięte na cały pierwszy sezon szukanie odpowiedzi na pytanie, o czym właściwie ma być ta opowieść i potknięcia dotyczące konstrukcji niektórych wątków i scen.

Zawierszowani
Bogdan Sobieszek
Powiatowa Biblioteka Publiczna w Wieluniu wydała płytę. Krążek „Zawierszowani” (2018), jak zapowiada tytuł, zawiera piosenki wykorzystujące wiersze „niezwykłych” poetów. Sprawczynią „zamieszania” jest Zofia Szpikowska, wieluńska nauczycielka śpiewu i muzyki.

- -
Miasto/ZMYSŁ


Miasto sfilmowane
Kevin Kołeczek
Od awangardowych miejskich symfonii, przez film noir i włoski neorealizm, po autorskie dzieła z lat 60. i 70., takie jak „400 batów” Truffaut (1959), „Ulice nędzy” Scorsesego (1973) czy „Ziemia obiecana” Wajdy (1974), historia kina zawsze wiązała się z fascynacją miastem. Nic dziwnego, wielkomiejska cywilizacja rodziła się i rozwijała w tym samym czasie co kinematografia – o wizji pioniera amerykańskiej myśli filmowej Vachela Lindsaya, łączącej kino jako narzędzie społecznej inżynierii.

W starych murach nowy teatr
I mamy nową scenę – Scenę Monopolis, stworzoną od podstaw w obiekcie biurowo-kulturalnym o tej samej nazwie, w dawnych zakładach Monopolu Wódczanego przy ul. Kopcińskiego. Fotorelacja.

Kółko i dziurka?
Pienisty
Lat temu raczej kilkanaście niż kilka, na długo zanim Polską wstrząsnęła piwna rewolucja, jednym z kierunków wypraw łódzkiego Bractwa Piwnego był browar Witnica – Pienisty o piwie i literaturze.

- - - - 
Do kupienia w Łódzkim Domu Kultury, punktach dystrybucji Ruchu, Kolportera, Garmond-Press, Księgarni Ossolineum w Łodzi, salonach sieci Empik. 
Prenumerata via Ruch  
TUTAJ

Autorskich interpretacji najlepszych tekstów z numerów najnowszych i z 45-letniego archiwum pisma w wykonaniu aktorów teatrów łódzkich, z Łodzią i województwem związanych możecie posłuchać na platformie Soundcloud TUTAJ

Kategoria

Wiadomości