Orkiestra Smyczkowa PRIMUZ złożona ze studentów i absolwentów łódzkiej Akademii
Muzycznej zaprezentowała warunki akustyczne nowego budynku uczelni przy ul. Żubardzkiej. Próba generalna wypadła znakomicie.
Orkiestra Smyczkowa PRIMUZ złożona ze studentów i absolwentów
łódzkiej Akademii Muzycznej pod kierunkiem profesora Łukasza
Błaszczyka zaprezentowała warunki akustyczne nowego budynku uczelni
przy ul. Żubardzkiej. Próba generalna wypadła znakomicie. Artyści
wykonali Koncert na orkiestrę smyczkową, skomponowany prze
współpatrona uczelni Grażynę Bacewicz oraz Divertimento
D- dur KV 136. W.A. Mozarta.
Przed koncertem podczas konferencji prasowej
(28.10.2013) mówiono dużo o projekcie i walorach nowego budynku
oraz planach związanych z jej wykorzystaniem.
Rektor Akademii Muzycznej w Łodzi prof. Cezary Sanecki,
kanclerz uczelni Agnieszka Grochulska, architekt Włodzimierz
Nowakowski (autor projektu architektonicznego Sali) oraz
koordynator projektu europejskiego Magdalena Janus-Hibner.
opowiadali o idei projektu, o uniwersalności i komfortowych
warunkach nowego budynku, cennych nowych salach wykładowych i
studiu nagrań, znakomitej akustyce Sali koncertowej, co w sumie
przekłada się na nowe możliwości rozwoju artystycznego i
dydaktycznego uczelni oraz dogodniejsze warunki studiowania: nowy
budynek tworzy jeden kompleks przestrzenny z Domem Studenckim
Akademii.
– Oddanie budynku Sali koncertowej to bardzo ważny etap w
rozwoju uczelni – mówił rektor prof. Cezary Sanecki. –
Nowy budynek daje nam nowe możliwości i nową przestrzeń, pozwala
złapać oddech w planowaniu bieżącej działalności dydaktycznej i
urealnianiu planów związanych ze zwiększaniem ilości kierunków
studiów. Już w przyszłym roku uruchomimy dyrygenturę symfoniczną
oraz kierunek z trzema nowymi specjalnościami: muzyka estradowa,
choreografia sceniczna i musical – wylicza rektor. – Sercem
nowego budynku jest nowoczesna, piękna sala koncertowa ze świetną
akustyką, która – mam nadzieję – w niedługim czasie wpisze się w
pejzaż kulturalny Łodzi i całego regionu. Długo czekaliśmy na
tę możliwość, aby wszystkie projekty artystyczne przygotowywane
przez studentów i pedagogów Akademii móc prezentować na własnej
scenie.
Na 5,5 tysiąca metrów kwadratowych i czterech kondygnacjach
budynku znajdują się: sala koncertowa z widownią dla 300 osób,
profesjonalne studio nagrań, sala prób dla orkiestr i chórów, 12
sal akustycznie przystosowanych do zajęć z instrumentalistami (będą
przeznaczone dla „najgłośniejszych” specjalności: trąbka, saksofon,
puzon, waltornia, tuba, perkusja, oraz dla harf i kontrabasów),
sala do zajęć zespołowych, 2 sale do zajęć ruchowych dla studentów
specjalności rytmika oraz choreografia i techniki tańca, kilka sal
wykładowych, ćwiczeniowych, garderoby.
Nowocześnie wyposażona Sala koncertowa, dzięki znakomitej
akustyce i wysokiej klasy nagłośnieniu, stwarza komfortowe warunki
do koncertów symfonicznych, oratoryjnych i kameralnych oraz nagrań
różnych gatunków muzyki, szczególnie muzyki klasycznej i jazzowej.
Wyposażona w fosę dla orkiestry i kurtynę jest przystosowana
również do spektakli operowych i tanecznych. O oryginalnych
rozwiązaniach architektonicznych budynku opowiadał Włodzimierz
Nowakowski: – Sala koncertowa ma 600 m2 i co ciekawe – jest
podzielona dokładnie na pół: powierzchnia sceny i widowni jest taka
sama. W ten sposób uzyskano wielką scenę, która pomieści
jednocześnie wielki aparat wykonawczy – 160 muzyków, w tym
80-osobową orkiestrę i 80-osobowy chór. Rozległa estrada umożliwia
realizacje teatralne, w w przypadku koncertów solowych czy
kameralnych – dostawienie 140 dodatkowych krzeseł dla publiczności.
Architekt podkreślał również znaczenia wyspowego usytuowania
widowni: – To komfortowe rozwiązanie dla słuchaczy, bo
każdy siedzi w odległości co najmniej trzech metrów od ściany.
Budowa oraz wszystkie elementy wyposażenia sali koncertowej,
umiejscowionej centralnie wewnątrz budynku, dla wytłumienia
wszelkich zakłóceń dobiegających z zewnątrz, zostały
podporządkowane akustyce. Są to m.in. wielowarstwowe, grube ściany
i podłogi, konstrukcja i pokrycie foteli, liczne ustroje
akustyczne, w tym efektowne kuliste soczewki widoczne nad sceną,
tysiące ukrytych w ścianach rezonatorów.
– Multimedia i nagłośnienie – na nich koncentrowaliśmy
się, planując wyposażenie budynku Sali koncertowej –
podkreślała kanclerz Agnieszka Grochulska, opowiadając o
zaawansowanych technologiach zastosowanych w nowym obiekcie. Dla
Sali koncertowej i studia nagrań został zakupiony wysokiej klasy
sprzęt do nagłaśniania i rejestracji dźwięku, dostosowany
parametrami do muzyki klasycznej, zapewniający audiofilskie warunki
odbioru muzyki. W połączeniu z zaawansowanymi rozwiązaniami w
zakresie instalacji teleinformatycznych i elektroakustycznych
tworzy on złożony system, który umożliwia nagłośnienie sali przy
równoczesnej niezależnej realizacji transmisji na żywo, 48-śladową
rejestrację dźwięku, wyświetlanie na telebimie bieżących realizacji
ze zdalnie sterowanych kamer i rejestrację wideo.
Projekt „Budowa Sali koncertowej dla celów dydaktycznych
Akademii Muzycznej w Łodzi” jest współfinansowany ze środków
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi
priorytetowej XI „Kultura i dziedzictwo kulturowe” Programu
Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (działanie 11.3
Infrastruktura szkolnictwa artystycznego). Dotychczas pochłonął
ponad 42 mln złotych, ostatecznie uczelnia szacuje, że jego koszt
zamknie suma ok. 44 mln zł. Z Programu Operacyjnego Infrastruktura
i Środowisko pochodzi ponad 28 mln zł, pozostałe środki
pochodzą z dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa
Narodowego oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa
Wyższego.