Opera na trzech monitorach | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
1 + 7 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
1 + 7 =

Opera na trzech monitorach

Podczas pracy zdalnej nad operą reżyser korzysta jednocześnie z trzech monitorów: na jednym śledzi partyturę, na drugim obserwuje to, co dzieje się na scenie, na trzecim – kontroluje działania pracowników technicznych i przygotowanie dekoracji. W ten sposób, będąc w Argentynie, Michał Znaniecki może przygotowywać spektakle w różnych częściach świata.
Pandemia wymusiła nowe rozwiązania i nowe sposoby pracy także w przypadku artystów. Szczególnym poligonem do ich wypróbowania był Teatr Wielki w Łodzi, który w pandemicznym sezonie 2020/2021 przygotował cztery premiery operowe: „Don Pasquale”, „Głos ludzki”, „Trouble in Tahiti” oraz „Don Carlos”. Wszystkie wyreżyserował Michał Znaniecki.

Twórca przygotowuje spektakle dla teatrów na kilku kontynentach, między innymi w Argentynie, Chinach, na Kubie, we Włoszech, I z ra e l u , H i s z p a n i i , Chorwacji i, oczywiście, w Polsce. Jego znakiem rozpoznawczym są plenerowe megaprodukcje, które nazywa widowiskami operowymi. Angażuje się też w projekty edukacyjne i społeczne, zwłaszcza z Fundacją Jutropera, której jest pomysłodawcą. Znany z niezwykłej pracowitości i znakomitej organizacji, w sezonie potrafi przygotować nawet kilkanaście tytułów. Prowadzi założony przez siebie Festival Opera Tigre w Argentynie. Wykłada na uczelniach artystycznych w Warszawie i Pekinie. Uważa się za obieżyświata. Przed pandemią wiele podróżował, poznając różne teatry, kraje, kultury. Potrafił wsiąść w samolot, by w innym kraju odbyć z kimś ważną rozmowę Od 20 lat w każdym roku trzy miesiące przeznaczał na pracę koncepcyjną: zaszywał się na argentyńskiej wyspie Kaiola Blue, by wypracowywać koncepcje planowanych przedstawień. Analizował wątki filozoficzne, psychologiczne, estetyczne, obmyślał każdy ruch i każdą sytuację na scenie. Potem ruszał w podróż.


Cały tekst Magdaleny SASIN do przeczytania w czerwcowym numerze „Kalejdoskopu” 6/2021.

Kategoria

Inne