Rozdzieleni przez los bracia Hirszenbergowie - łódzcy artyści - pierwszy raz symbolicznie spotkają się na wystawie. W Muzeum Miasta Łodzi otwarto unikalną ekspozycję prac Samuela, Leona i Henryka. Można oglądać około stu dzieł.
Rozdzieleni przez los bracia Hirszenbergowie - łódzcy artyści
- pierwszy raz symbolicznie spotkają się na wystawie. W Muzeum
Miasta Łodzi otwarto unikalną ekspozycję prac Samuela (malarza)
oraz Leona (malarza) i Henryka (architekta)a. Można oglądać około
stu dzieł.
W październiku 2016 roku zostały zrealizowane kolejne po ponad
30 latach prace konserwatorskie przy unikalnym w skali światowej
zespole wspaniale zachowanych obrazów olejnych Samuela Hirszenberga
w Sali Jadalnej Pałacu Poznańskiego. Zakończył się tym samym
następny etap dwuletniego projektu „Bracia Hirszenbergowie – w
poszukiwaniu ziemi obiecanej”, który zakłada nowatorskie prace
badawcze, działania konserwatorskie i otwarcie monograficznej
ekspozycji, ukazującej twórcze drogi Samuela, Leona i Henryka
Hirszenbergów. Wystawa ma m.in. na celu ponowne przywrócenie
wyjątkowej w tej skali spuścizny artystycznej Samuela, uważanego,
obok Maurycego Gottlieba, za jednego z prekursorów sztuki
żydowskiej w Polsce. Prace jego i dwóch młodszych braci pojawią się
po raz pierwszy w historii na wspólnej prezentacji, która pokaże
zachowane i zaginione przykłady ich twórczości z XIX i XX
wieku.
Urodzeni w Łodzi, w wielodzietnej rodzinie żydowskiej, obrali
różne ścieżki rozwoju, poszukując swoich ziem obiecanych w życiu i
sztuce. Okres pomiędzy narodzinami Samuela w 1865 roku, a śmiercią
Henryka w 1955 roku w Tel Awiwie to jednocześnie burzliwy i
dynamiczny czas dla naszego miasta, Europy i świata. Pokonując
drogę od pełnej uwarunkowań i ograniczeń ortodoksyjnej wspólnoty
żydowskiej w Łodzi, przez przygodę z syjonizmem, do bycia
obywatelami świata i pacyfistami, mogą być bracia odbierani
współcześnie jako prekursorzy dzisiejszego zjawiska
transkulturowości. Byli częścią tragicznej żydowskiej historii i
tradycji, reprezentując mit nomada-wiecznego tułacza-artysty. Wiemy
o nich coraz więcej dzięki badaczom oraz rodzinie Henryka
Hirszenberga mieszkającej w Izraelu.
Samuel zmarł przedwcześnie w 1908 roku w Palestynie,
zaproszony tam przez przyjaciela Borisa Schatza, fundatora Akademii
Sztuk Pięknych Bezalel w Jerozolimie – pierwszej szkoły
artystycznej na tych terenach. Henryk umarł już w państwie Izrael,
zabierając z sobą w 1935 roku z Polski szkicownik brata z okresu
studiów w Krakowie i ofiarowując go dwa lata później nowo
powstałemu Muzeum Sztuki Tel Awiwu. Nie odszukał już grobu Samuela,
który prawdopodobnie został zniszczony przez armię jordańską
podczas budowy nowej drogi w Jerozolimie, ale w symboliczny sposób
połączył się z bratem, przypominając o tym inskrypcją na swoim
nagrobku. Dzięki najnowszym odkryciom poznaliśmy też datę śmierci
Leona, który w 1945 roku we Francji dopełnił swój czas w tym
ukochanym przez niego kraju.
Rozdzieleni przez los młodsi bracia do końca życia wspominali
Samuela jako mistrza, mentora i ukochanego członka rodziny, który
dzięki swojemu talentowi i możliwościom zawsze ich wspierał na
obranej przez nich artystycznej drodze, zapewniając środki
finansowe na utrzymanie i wykształcenie rodzeństwa w młodości: brat
Leon rozpoczął studia w Akademii Monachijskiej, a młodszy Henryk
skierował się ku architekturze. Spotkają się razem w symboliczny
sposób – na wystawie – dopiero teraz, a nieliczne, zachowane prace
Leona zostaną pokazane w kontekście twórczości malarskiej Samuela i
projektowej Henryka oraz kilku obiektów Henryka Glicensteina,
innego wybitnego przedstawiciela łódzkiej bohemy, męża ich siostry
Heleny.
Konfrontacja ocalonej różnorodności ich dzieł pozwoli zobaczyć
drogi braci w nowym świetle, ujawni chociaż w niewielkim stopniu
zachodzące przez prawie stulecie ewolucje w ich bliższym i dalszym
otoczeniu. Pokaże zmagania, przeciwności i trudności, z jakimi
wspólnie z towarzyszącymi im niezwykłymi żonami przyszło im się
mierzyć. Ci bezkompromisowi i wybitnie utalentowani artyści
tworzyli podwaliny międzynarodowej awangardy i sztuki współczesnej
Łodzi. Jak podkreślają wybitni znawcy ich twórczości – prof.
Richard I. Cohen i Mirjam Rajner – w tekście „Dorobek artystyczny
Samuela Hirszenberga z perspektywy obrazu Wygnanie”: „Ich
współczesna recepcja jest podobna do wielu twórców tamtego i
obecnego czasu. To bardzo nierówny odbiór w czasie ostatniego
wieku. Samuel był sławiony za życia przez współczesnych mu Polaków,
a także przez niektórych syjonistów jako wizjoner nowej sztuki
hebrajskiej. Jego przedwczesna śmierć była gorzko opłakiwana.
Pamięć o nim przetrwała problemy XX w., a jeszcze zyskała w wyniku
bezprecedensowych wydarzeń tamtego okresu (…). Rzeczywiście, żaden
artysta żydowski przed nim nie oddał głosu poczuciu wygnania i
walki tak jak on, i żaden obraz nie oddał dominujących wtedy
tematów prześladowania, beznadziejności, wiktymizacji i tragedii
tak jak jego najsłynniejszy obraz Wygnanie z 1904 roku. Cały świat
go poszukuje, tak jak łodzianie poszukują zaginionych obrazów
Samuela z Sali Balowej Pałacu Poznańskiego. Trzy z nich cudownie
ocalone znajdują się już w zbiorach Muzeum Miasta Łodzi i Muzeum
Sztuki i wszyscy mamy głęboką nadzieję na odnalezienie pozostałych.
Historia obeszła się okrutnie z dziełami malarskimi braci, a i
różne uwarunkowania dziejowe i środowiskowe pozostawiły po Henryku
niewiele zrealizowanych dzieł: gmach szkolny w Rudzie Pabianickiej,
owoc zwycięskiego projektu, zbudowany w latach 1926-1929 (obecnie
szkoła ZNP przy ul. Scaleniowej 6) czy wzniesiony w latach
1929-1931 budynek Kasy Chorych przy ul. Łagiewnickiej, o
ekspresyjnej bryle z elementami polskiej sztuki dekoracyjnej –
najciekawsze dzieło w dorobku architekta w Łodzi. W kontekście
budowanego nowego stadionu Widzewa Łódź warto też ujawnić łódzkim
kibicom fakt, że w połowie lat 30. Henryk wykonał projekt stadionu
Klubu Sportowego Widzewska Manufaktura (od 1949 r. Widzew Łódź).
Najsłynniejszy, zachowany obraz Samuela Żyd wieczny tułacz nadal
czeka na swoją prestiżową obecność na stałej ekspozycji w Muzeum
Izraela w Jerozolimie. I tak jak zaginiony Galut/Wygnanie ukaże
możliwość komunikacyjnego przesłania dzieła sztuki. (...) O ile
tematy wygnania, miejsca, ojczyzny i przynależności będą nadal
odbijać się echem we współczesnym życiu żydowskim i izraelskim, o
tyle można sobie wyobrazić, że Wygnanie, choć nadal jego los jest
nieznany, będzie wciąż krążyło i inspirowało wyobraźnię artystów,
pisarzy i myślicieli”.
Adam Klimczak
Na fotografiach obrazy Samuela Hirszenberga, fot. z
archiwum MMŁ
Wystawa czynna do 5 marca 2017.
Wystawa czynna do 5 marca 2017.
Muzeum Miasta Łodzi
Kategoria
SztukaAdres
Łódź, ul. Ogrodowa 15Kontakt
tel. 42 307 26 57Czynne:
wt., śr., czw. 10-16, pt., sob., nd. 12-18
w środę wstęp wolny na wystawy stałe
bilety na wystawy czasowe: 7 zł i 5 zł
bilety łączne (do muzeum i galerii): 12 zł i 8 zł