RECENZJA. W ciągu pół wieku Ryszard Hunger próbował różnych rozwiązań, szukał różnych sposobów przedstawienia nurtujących go problemów, ale na wystawie widać, że to bardzo konsekwentna droga twórcza.
Ryszard Hunger maluje już od 50 lat – jako artysta działa
zaledwie 20 lat krócej niż łódzka Akademia Sztuk Pięknych, z którą
był związany kilkadziesiąt lat, a w latach 1987-1993 pełnił funkcję
jej rektora. Twórca i jego uczelnia jubileusz obchodzą wspólnie – w
Ośrodku Propagandy Sztuki, gdzie otwarto retrospektywną wystawę
obrazów profesora. Ryszard Hunger od wielu lat związany jest także
z Łódzkim Domem Kultury, z którego zbiorów pochodzi kilka
pokazywanych na ekspozycji prac.
W ciągu pół wieku artysta próbował różnych rozwiązań, szukał
różnych sposobów przedstawienia nurtujących go problemów, ale na
wystawie widać, że to bardzo konsekwentna droga twórcza. Stylistyka
wszystkich tych obrazów jest bardzo zbliżona i w zasadzie można je
podzielić na dwa typy: te rygorystycznie uporządkowane, wypełnione
gładko malowanymi, jednorodnymi geometrycznymi formami –
„intelektualne” oraz te, w których autor pozwala sobie na
wprowadzenie pewnego chaosu, malowane nerwowymi pociągnięciami
pędzla, rozedrgane – „emocjonalne”. Ale także w tym drugim
przypadku pojawiają się elementy organizujące przestrzeń,
uspokajające kompozycję – pierwszoplanowe jednobarwne paski. W
pewnym sensie można tu zaliczyć także cykl „Okien”, na wystawie
wydzielony jako osobna część twórczości. Zgeometryzowany,
uproszczony zarys łukowatego otworu okiennego jest jak kurtyna czy
też brama, zza której widać niepokojący, bo dziwnie surowy, nieco
rozchwiany, rozmyty świat. Póki tylko go oglądamy, możemy czuć się
bezpiecznie – to poczucie gwarantuje prosta, konkretna forma
framugi – ale przekroczenie granicy okna nie jest wskazane… Framuga
zarazem oddziela i łączy obie rzeczywistości – przestrzeń
wewnętrzną i zewnętrzną.
To metafizyczne oblicze sztuki Ryszarda Hungera, ale artystę
zajmują też konkretne problemy – na przykład zagadnienie formy.
Namalowane kształty optycznie się uzupełniają (jak choćby w
„Tryptyku 1, 2 i 3” z 2015 r.), albo sprawiają, że płaska w
rzeczywistości powierzchnia obrazu wydaje się trójwymiarowa – ten
efekt najlepiej widać z pewnego oddalenia i pod kątem. Schodkowe
formy „wysuwają się” do przodu albo „załamują” obraz w kilku
miejscach, formując harmonijkę. Gdzie indziej dwie równoległe linie
dają wrażenie przestrzennego rozstępu.
Ważna jest tu rola koloru – to zderzenia barw, obok kształtów,
budują wrażenie trójwymiarowości. Ryszard Hunger lubi odcienie
mocne, intensywne, energetyczne, ale sięga także po znacznie
subtelniejsze – jak w bardzo ciekawym obrazie „Image I” z 2014 r.,
gdzie wyrafinowane, przetarte kolory układają się w równoległe
pasy.
Czasem artysta wzbogaca fakturę obrazu, a zarazem wprowadza do
niego elementy realnego świata, doklejając fragmenty surowego
płótna, bandaża czy folii bąbelkowej. Daje to ciekawe efekty.
Niekiedy w abstrakcyjnych pracach można domyślić się nawiązań do
rzeczywistości – na przykład w „Obrazie I” z 1990 r., w którym
niebieska powierzchnia i wielokątna forma kojarzą się z basenem i
podium…
Warto wspomnieć o ciekawej aranżacji wystawy - scenograficzne
pomysły nie odwracają uwagi od płócien, ale podkreślają ich
walory.
Ryszard Hunger
urodzony w 1940 roku w Łodzi. Studia w Państwowej Wyższej
Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi w Pracowni Malarstwa i Rysunku
prof. Mariana Jaeschke. Dyplom w 1965 roku. Od 1966 roku związany z
macierzystą uczelnią. Od 1990 roku profesor tytularny, prowadził
Pracownię Malarstwa na Wydziale Grafiki i Malarstwa w Akademii
Sztuk Pięknych w Łodzi. Pełnił również funkcje dziekana,
prorektora, a w latach 1987-1993 rektora PWSSP w Łodzi (obecnie
Akademia Sztuk Pięknych).
W 2015 roku otrzymał nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa
Narodowego za całokształt twórczości.
Twórczość w zakresie malarstwa, rysunku i grafiki.
Kuratorzy wystawy: Adriana Michalska, Władysław Jagiełło.
Czynna do 17 stycznia 2016.
Fot. ATN
Ośrodek Propagandy Sztuki
Kategoria
SztukaAdres
Łódź, park im. SienkiewiczaKontakt
tel. 42 674 10 59czynny: wt.-pt. 11-18, sob., nd. 11-17
w czwartki wstęp wolny