RECENZJA. Dalekowschodnia subtelność i oszczędność form determinują odbiór grafik Alicii Candiani z Argentyny. Delikatnych, ale z mocnym przekazem.
W Akademii Sztuk Pięknych mimo wakacji gwarno. Trwa pierwsza
sesja kolejnej edycji Letnich Międzynarodowych Kursów Grafiki i
Tkaniny Artystycznej PATA. Jedne z wielu zajęć prowadzi gość
specjalny – prof. Alicia Candiani z Argentyny, której prace można
oglądać na otwartej w uczelnianej Galerii odNowa wystawie pt.
„Imagined Lands”.
Artystka pokazuje grafiki i graficzne instalacje wykonane w
technice fotolitografii i litografii bezwodnej. Do ich stworzenia
zainspirował ją pobyt w Chinach – azjatycka subtelność i
oszczędność form determinują odbiór tej sztuki. Delikatnej, ale z
mocnym przekazem. Alicię Candiani poruszają aktualne wydarzenia na
świecie – migracje ludności, wrogość i agresja. Tymczasem, jak
mówi, wszyscy mamy przecież ze sobą tyle wspólnego…
Obrazują to jej grafiki, w których mieszają się wpływy kultur
Wschodu i Zachodu. Wschodnia subtelność i zachodni porządek –
widoczne choćby w pięknych pracach, gdzie na fragmenty
starogreckich rzeźb czy kolumn nakłada prostokąty wyimaginowanych
„azjatyckich” flag. Bo wystawę scala właśnie motyw wymyślonej flagi
z prostymi symbolami, jak koło czy gwiazda, biało-czarno-czerwonej.
W wiszącej u sufitu instalacji na flagach pojawia się motyw
podstawki do świec używanej w azjatyckich świątyniach. To nie są
flagi przeznaczone do trzepotania na wietrze, ale do kontemplacji w
ciszy i spokoju – wykonano je z papieru cienkiego niemal jak
bibuła. Sfera sacrum miesza się ze sferą profanum w pracy, w której
kształt flagi tworzą banknoty zainspirowane tymi, które na progach
dalekowschodnich świątyń składają wierni i którymi – na szczęście –
obdarowują się Azjaci w czas Nowego Roku. Na banknotach Alicii
Candiani jest wizerunek Mao Tse-Tunga – krwawego dyktatora, który
ze szczęściem ani duchowością nie kojarzy się w żaden sposób.
Jest ich zaprzeczeniem. Krwiście czerwone smugi na niektórych
banknotach tworzą w sumie kształt prostokąta pośrodku „flagi”. W
tej pracy Candiani Mao to czarne widmo przeszłości przetrawione i
spłaszczone przez popkulturę (jego wizerunek pojawia się w postaci
nadruków na koszulkach równie często co twarz Che
Guevary).
Grafiki Alicii Candiani to efekt głębszych przeżyć i
przemyśleń przełożonych na precyzyjną, oszczędną formę. Działają
wyciszająco i zachęcają do rozmyślań, przy okazji budząc tęsknotę
za egzotyczną duchowością Dalekiego Wschodu…
Aleksandra Talaga-Nowacka
Alicia Candiani jest założycielką i
dyrektorem międzynarodowego programu dla artystów-rezydentów
„Proyecto’ace” oraz prezesem „Fundacion Ace para el Arte
Contemporaneo”, organizacji non-profit, zajmującej się rozwojem
współczesnej sztuki. Jej międzynarodowa działalność artystyczna
obejmuje prace z dziedziny druku i mediów cyfrowych, interwencje
architektoniczne, udział w zbiorowych projektach artystycznych oraz
prace kuratorskie. Jej prace były wielokrotnie prezentowane i
nagradzane podczas wydarzeń międzynarodowych, wśród których można
wymienić wystawę International Print Network Cracow – Oldenburg –
Viena (Niemcy), Biennale Druku w Warnie (Bułgaria), Uralskie
Triennale Druku (Rosja) czy Biennale Druku w San Juan.
Wystawa trwa do 31 lipca 2017.
Wystawa trwa do 31 lipca 2017.
Akademia Sztuk Pięknych
Kategoria
SztukaAdres
ul. Wojska Polskiego 121Kontakt
Galeria OdNowa (sala 261, II piętro) czynna: pn.-pt. 9-15Galeria Kobro (I piętro) czynna: pn.-pt. 10.30-14
Wstęp wolny