Teatr | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
…ale z konkursu ma pochodzić dyrektor Teatru Nowego w Łodzi. Łódzki magistrat właśnie ogłosił jego zasady. Władze miasta odeszły natomiast w końcówce lutego od zapowiedzianych pół roku temu planów i procedury w Teatrze Powszechnym. Zdecydowały się przedłużyć współpracę z Ewą Pilawską o kolejną kadencję. Przy okazji pojawił się też wątek oddzielnej ustawy regulującej działalność teatrów.
PODCAST. Zachęcamy do posłuchania nowych podkastów, które zrealizowaliśmy z Gabrielą Muskałą, znakomitą aktorką związaną m.in. z Teatrem im. Jaracza w Łodzi, dramatopisarką, reżyserką. Realizacja dźwiękowa: Soundstive Studio w studiu nagrań Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego.
TEMAT NUMERU. O wychodzeniu poza teatr, stosunku do drogi, jaką przeszedł Jerzy Grotowski i jego „metafizycznych” tekstów, o migotliwej relacji uczeń – mistrz, mówią, w kontekście pracy nad ostatnią premierą Teatru Chorea, spektaklem „ja, bóg”, Tomasz Rodowicz i Joanna Chmielecka. Wysłuchał Łukasz Kaczyński. 
RECENZJA. Choć głównej postaci „Jednorożca” – Tomka – nie ma na scenie, jest on spiritus movens dramatycznych zdarzeń. Ma rodziców jak z poradnika, własny pokój, ale mimo 10 lat nadal nosi plecak przedszkolaka z konikiem pony. Co rozwściecza rówieśników, bo to nie wizerunek Batmana, jak przystoi mężczyźnie in spe.
W Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi rozpoczęto próby do spektaklu na podstawie „Zemsty rosyjskiej sieroty” – próby literackiej znanego malarza naiwnego Henri’ego Rousseau. Reżyserii spektaklu, opracowania tekstu oraz opracowania muzycznego podjął się jeden z czołowych polskich reżyserów, Jan Klata. 
do 1 STYCZNIA 1970

Czytanie Czechowa

Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi wraz z Fundacją Instytut Teatralny im. Mieczysława Hertza i Radiem Łódź zaprasza na realizowane w ramach Mistrzowskiej Akademii Teatralnej czytanie performatywne opowiadania Antoniego Czechowa. 
W redakcyjnym wyborze wydarzeń akcji Dotknij Teatru, który opublikowaliśmy w "Kalejdoskopie" 03/20, błędnie wydrukowaliśmy godziny rozpoczęcia dwóch wydarzeń. Poniżej podajemy je poprawnie. Za ewentualne zamieszanie przepraszamy.
Gdy odwiedzamy z Art. 51 festiwale teatralne w Polsce, zazwyczaj pojawia się – podczas omówień jurorskich, rozmów zakulisowych – nazwisko Mariana Glinkowskiego. To poruszające, gdy kolejne osoby mówią o tym, jaki wpływ wywarł na ich pracę teatralną, a także na decyzję, żeby przy tej robocie mimo wszystko trwać. Pisze Anna Perek-Kowalska. 
RECENZJA. Co jest tajemnicą powodzenia baletu „Grek Zorba”? Magnetyzująca, energetyczna muzyka Mikisa Theodorakisa? Efektowna choreografia? Główny bohater, który „uczy kochać życie i nie bać się śmierci” (jak pisał twórca tej postaci, pisarz Nikos Kazantzakis)? Na pewno wszystko po trochu, a do tego pełna werwy interpretacja tancerzy. Wszystko to można znaleźć w przedstawieniu łódzkiego Teatru Wielkiego – podczas premiery tancerze bisowali pięć razy!
Rok 1981. Rok 2021. Rok 2061.Jedna rodzina. Zupełnie inne czasy. Zupełnie inne problemy? Takie pytanie zadali sobie twórcy z Grupy iatelier. W ten sposób powstał spektakl "Iluzja wstrząsu". Premiera 28 marca.