NOWY NUMER. Teatr alternatywny nie ma już ambicji zmieniania świata. Przestał być źródłem poczucia misji – uczestnictwa w ważkim procesie objawiania prawdy. Wciąż są jednak ludzie, którzy chcą robić teatr. Choć ich motywacje może nie są „wielkie”, w dzisiejszych czasach nadają istotny sens pracy na scenie. Oczywiście mogą być różne, ale w rzeczywistości utkanej z pozornych relacji, pustych emocji i wrażeń na pokaz, koncentrują się wokół potrzeby autentycznego spotkania, szczerej bliskości z drugim człowiekiem i rozmowy twarzą w twarz o tym, co ważne. Robienie teatru stało się ważniejsze niż efekt końcowy.
TEMAT NUMERU: PRZESTRZEŃ DLA TEATRUPrzestrzeń dla sztuki [TEATR ALTERNATYWNY]
Wiktor MORACZEWSKI
Program Przestrzenie Sztuki składa się z dwóch korespondujących ze sobą filarów. Pierwszy to działania artystyczno-edukacyjne skupiające się wokół teatru i sztuk performatywnych. Drugi filar to działania wspierające, niezbędne w profesjonalizacji twórców, organizacji i grup nieformalnych, oraz budowanie innych systemowych narzędzi wsparcia dla sektora kreatywnego. Taki dualizm daje duże możliwości rozwojowe. Fabryka Sztuki chce tworzyć narzędzia, które będą mogły być wykorzystywane w innych miejscach, ośrodkach, instytucjach.
„Burza” w Szklarni [TEATR ALTERNATYWNY]
Paulina ILSKA
– Dążymy do tego, by w dniu premiery każdy z nas dobrnął swoim statkiem na wyspę, mógł przetrwać i zobaczyć, co może wynieść z tego doświadczenia – tak o spektaklu „Po” na podstawie „Burzy” Szekspira mówi Sara Kozłowska, jedna z trzech zwyciężczyń konkursu „Szklarnia – Inkubator Teatralny”. Projekt realizowany jest przez Fabrykę Sztuki w Łodzi w partnerstwie z Teatrem Chorea w ramach programu Przestrzenie Sztuki Łódź – Teatr 2022.
Krawcowa więzi [TEATR ALTERNATYWNY]
Bogdan SOBIESZEK
– Staram się nie obiecywać nie wiadomo jakich przygód teatralnych, karier aktorskich – mówi Anna Ciszowska, reżyserka, edukatorka, historyczka teatru, wieloletnia koordynatorka akcji Dotknij Teatru, prowadząca młodzieżową grupę Squat Teatralny, z którą właśnie realizuje projekt „Odbiór” w Fabryce Sztuki w Łodzi (ta forma rezydencji jest nagrodą w drugiej edycji konkursu „Szklarnia – Inkubator Teatralny”). – Jedyne, co mogę zaproponować, to rozwój przez spotkanie z ciekawymi, dobrymi osobami. Ważne, żeby ludzie czuli się bezpiecznie. Sama wychowałam się w takim zespole. To jest prezent na całe życie i tym chciałabym się dzielić.
Poza tym m.in.:
Dzielę się muzyką [ROZMOWA MIESIĄCA]
Rozmowa z Wojciechem NIEDZIÓŁKĄ
– Znalazłem kiedyś płytę Chopina i od razu zakochałem się w tej muzyce. Moi rodzice wspominają, że jako kilkuletni chłopiec kazałem sobie odtwarzać te utwory do snu – mówi Wojciech Niedziółka, który w październiku był uczestnikiem 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu i jednocześnie zaczął studia na Akademii Muzycznej w Łodzi.
Łódzkie drzwi do kariery [FESTIWAL]
Bogdan SOBIESZEK
Showcase – to słowo w muzycznym żargonie oznacza imprezę, podczas której w niewielkich klubach prezentują się młode zespoły chcące przebić się do głównego nurtu, zwrócić na siebie uwagę branży i publiczności, trafić na wielkie sceny. Czy takim miejscem stała się Łódź za sprawą Great September Showcase Festival & Conference? Czy jakiś wykonawca się tu wybił? Jeszcze nie teraz. Muzyczne olśnienia tym razem mnie ominęły, choć marzy mi się, by kiedyś to się w Łodzi wydarzyło.
Ze szkoły filmowej do więzienia [ROZMOWY]
Rozmowa z Mikołajem SZCZĘSNYM
Zofia Dwornik miała zostać reżyserką, ale mimo talentu nie mogła realizować własnych filmów. W czasach stalinizmu podczas spotkania z kolegami w internacie Szkoły Filmowej w Łodzi odważyła się powiedzieć, kto stoi za zbrodnią katyńską. Te słowa wypowiedziane przy ul. Targowej zaprowadziły ją do więzienia przy ul. Gdańskiej. To dzisiejsza siedziba Muzeum Tradycji Niepodległościowych, gdzie niedawno zrealizowano słuchowisko „Post mortem. Historia Zofii Dwornik”. Rozmawiamy z jego reżyserem (absolwentem Szkoły Filmowej) i współscenarzystą Mikołajem Szczęsnym.
KALENDARIUM wydarzeń w Łodzi i województwie łódzkim w grudniu
Spis treści:
11
Utwór na grudzień.
Andrzej Poniedzielski
14
Dzielę się muzyką.
Rozmowa z Wojciechem Niedziółką
18
Przestrzeń dla sztuki.
Wiktor Moraczewski
20
„Burza” w Szklarni.
Paulina Ilska
22
Krawcowa więzi.
Bogdan Sobieszek
25
W listopadzie, w świecie snu.
Łukasz Barys
26
Ze szkoły filmowej do więzienia.
Rozmowa z Mikołajem Szczęsnym
28
Pieprzyk na szyi.
Łukasz Maciejewski
31
Mural z historią.
Piotr Kasiński
32
Event w Ogrodach Geyera.
Maciej Cholewiński
33
Galeria Kalejdoskopu – Stanisław Fijałkowski
38
Wszyscy jesteśmy barbarzyńcami.
Magdalena Sasin
42
(Nie)zgoda murowana.
Piotr Grobliński
46
Święta nie tylko prywatne.
Mieczysław Kuźmicki
49
Łódzkie drzwi do kariery.
Bogdan Sobieszek
52
Macając eteryczność.
Dariusz Bilski
54
Festiwal brzmienia.
Bogdan Sobieszek
57
Skierniewicki motyl.
Monika Nowakowska
60
„Jedwabny szlak” w fotografii Konstantego de Lazari.
Andrzej de Lazari
62
Atlas miasta-maszyny.
Aleksandra Talaga-Nowacka
64
Orzeszki buka.
Krzysztof Kleszcz
66
Na pomoc nobliście.
Andrzej Sznajder
68
Gdzie ta keja?
Pienisty
69
Kalendarium
„Kalejdoskop” 12/22 do kupienia w Łódzkim Domu Kultury od 29 XI, a od 30 XI w punktach Ruchu S.A., Kolportera, Garmond-Press i salonach empik. A także w prenumeracie (w opcji darmowa dostawa do wybranego kiosku Ruchu):
https://prenumerata.ruch.com.pl/prenumerata-kalejdoskop-magazyn-kulturalny-lodzi-i-wojewodztwa-lodzkiego?fbclid=IwAR0CJwQi1fl7y-1av7GdZlwB82ZmKdxZmMSef9uNO1G6RKt-b4HEX_KIB8o
„Kalejdoskop” 12/22 jest dostępny także jako e-book na Virtualo.pl.
Naszych najlepszych tekstów w interpretacjach aktorów scen łódzkich związanych z Łodzią i regionem możecie słuchać na platformie „Kalejdoskop NaGłos”:
https://soundcloud.com/kalejdoskopnaglos
Kategoria
Wiadomości