Teatr | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Trzeba spakować stare rekwizyty, archiwalne projekty, kostiumy, dekoracje, sprzęt oświetleniowy i multimedialny… W Teatrze Pinokio panuje spory rozgardiasz – w pozytywnym znaczeniu. Łódzki teatr dla dzieci, młodzieży i dorosłych przenosi się do nowej siedziby przy ul. Sienkiewicza 75/77, czyli do ponadstuletniej tkalni i przędzalni Wigencja.
RECENZJA. Czasy walki z komuną przedstawione w konwencji musicalu? W dodatku inspirowanego rapową nawijką? Pomysł wydawał się niewiarygodny. Ale zadziałał. Pisze Paulina Ilska.
W sobotę 25 III w Teatrze Nowym prapremiera spektaklu "Dobrze ułożony młodzieniec" w reżyserii Wiktora Rubina z tekstem Jolanty Janiczak.
Plakaty towarzyszące od 20 lat Międzynarodowemu Festiwalowi Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych to pokaźna, a co ważniejsze – znacząca kolekcja. Pokazane na wystawie w Galerii Opus przypominają nie tylko duży fragment historii festiwalu, ale przede wszystkim wystawiają doskonałe świadectwo organizatorowi, czyli Teatrowi Powszechnemu w Łodzi. Pisze Mieczysław Kuźmicki.
RECENZJA. Pewnego razu był sobie przystojny książę, który znalazł kandydatkę na żonę i na przekór rodzicom postanowił się w niej zakochać. I wbrew temu co sobie myślicie, ci dwoje nie żyli długo i szczęśliwie, bo nie jest to bajka o roztropnym księciu i pięknej księżniczce, ale opowieść o tym, że wymarzone życie przy boku ukochanego może być dalekie od ideału... Ta bajka dla dorosłych, przestrzegająca przed brakiem zrozumienia i akceptacji, wydarzyła się jednak naprawdę w Teatrze Lalek Arlekin w Łodzi i powiem wam w sekrecie, że przypomniała mi o moich własnych „brakach, brudach, grzeszkach”.
Spektakl dyplomowy studentów Wydziału Aktorskiego Szkoły Filmowej w Łodzi na motywach dramatu Antona Czechowa, wyreżyserowany przez Franciszka Szumińskiego, będzie miał premierę 18 II o godz. 19.07 w Teatrze Studyjnym.
Komisja Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” (organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego) wyróżniła aktora Teatru im. Jaracza w Łodzi – Mikołaja Chroboczka za rolę Baltazara De Campos de Baleastadar w spektaklu „Sonata Belzebuba” w reżyserii Radka Stępnia.
RECENZJA. Wojna to zło, a przemoc rodzi przemoc. Inwazja Rosji na Ukrainę zainspirowała wielu twórców, w tym przedstawicieli środowiska teatralnego, do stworzenia antywojennych utworów. Spektakl teatralno-muzyczny „Wojnokraka” Magdaleny Drab w reżyserii Grzegorza Grecasa w Teatrze Pinokio mówi o utraconym dzieciństwie, o indywidualnej i zbiorowej powinności wobec ofiar wojny, a przede wszystkim o radzeniu sobie dziecka z lękiem przed wojną. Pisze Klaudia Stępień-Kowalik.
RECENZJA. Po wielkim sukcesie filmu „Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie” w reżyserii Paolo Genovese inny włoski reżyser zrobił film oparty na podobnym pomyśle. Paolo (Costella) zaprosił zresztą Paola (Genovese) do wspólnej pracy nad scenariuszem komedii „Na całe życie”, w Polsce pokazywanej pod tytułem „Na (nie)całe życie”. Po roku (co do dnia) od kinowej premiery filmu historię czterech par, które niespodziewanie dowiadują się, że ich śluby są z przyczyn formalnych nieważne, można zobaczyć w Teatrze Powszechnym w reżyserii Wojciecha Malajkata. Pisze Piotr Grobliński.
RECENZJA. Spektakl cieszy oko, bawi, jest poprawnie wyreżyserowany i zagrany. A jednak nie zachwyca. Dlaczego? Może dlatego, że nie wprowadza nowej perspektywy czy istotnego pogłębienia już funkcjonujących dyskursów. O "Hamlecie we wsi Głucha Dolna" pisze Paulina Ilska.