Aktualności | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
RECENZJA. Geometryczny porządek figur spotyka się z chaosem plam i – o dziwo – znakomicie współgrają. Obrazy Ryszarda Hungera i Piotra Kotlickiego wzajemnie poszerzają swoje pola do interpretacji. Razem mówią o tworzącej pełnię dwoistości ludzkiej natury. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
RECENZJA. Jak wystawić dramat romantyczny, by zadziałał na widownię elektryzująco? Sposobów może być wiele. W przypadku „Horsztyńskiego”, zaprezentowanego w Teatrze im. Jaracza, iskry wykrzesać się nie udało. Pisze Paulina Ilska.
Nieznana, ale z pewnością ogromna liczba nowożeńców pierwszym tańcem rozpoczynała tutaj wspólne życie. Wielu nauczycieli miało wystawy swoich dzieł, ściany słuchały niezliczonych braw dla chórów i grup teatralnych. Dziś wesel już się tu nie urządza, ale rozmaite działania artystyczne wciąż się odbywają i na przykład wystawy plastyczne rozplanowane są do końca roku, trudno znaleźć wolny termin.
1 LUTEGO 2024 - 4 MAJA 2024

Wycinanki w Opocznie

Muzeum Regionalne w Opocznie oraz Muzeum w Łowiczu zaprasza na otwarcie nowej, pokonkursowej wystawy czasowej „II Triennale Wycinanki Ludowej Województwa Łódzkiego”. Otwarcie w czwartek 1 II o godzinie 12.00 w siedzibie opoczyńskiego muzeum.
Dokumentalny film „Trwanie” wyreżyserowany przez Jacka Schmidta, ze zdjęciami Józefa Romasza, a wyprodukowany przez Wytwórnię Filmów Oświatowych w Łodzi, zostanie pokazany w Toronto na  Hecare Film Festival. Jest to najważniejsze wydarzenie filmowe w Kanadzie poświęcone ochronie środowiska.
50-letni „Kalejdoskop” od teraz wygląda inaczej, ale cele, które sobie stawiamy, przygotowując jego treść, pozostają te same. Chcemy dostrzegać to, co dzieje się w świecie sztuki, literatury, teatru i filmu w Łodzi i województwie. Obserwować ważne dla kultury procesy, być inspiracją dla refleksji i dyskusji. Przez pół wieku „Kalejdoskop” stał się częścią tożsamości Łodzi. A jaka ona jest? Gdzie leżą jej źródła? Co ją kształtowało przez ostatnich dwieście lat? Tropów szukamy w historii, literaturze, przestrzeni, w losach naszych bliskich, zakorzenionych w mieście od dekad.
RECENZJA. Wystawa „Tygiel” w Kamienicy Hilarego Majewskiego, choć zawiera zaledwie kilka prac, jest niezwykle efektowna. Światło wydobywa z półmroku neonowe kolory linii i plam. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
Wydział Kultury Urzędu Miasta Łodzi ogłosił konkurs "Łódź Pełna Kultury", w ramach którego organizacje pozarządowe mogą otrzymać dofinansowanie na realizację łódzkich wydarzeń kulturalnych - jednorazowo nawet 260 000 zł. Oferty można składać do 31 I.
RECENZJA. Wystawa „Artur Nacht-Samborski. Maski czasu” w Muzeum Sztuki w Łodzi koncentruje się na późnym okresie życia artysty, datowanym na lata 60.–70. XX wieku. Pracom malarskim pozyskanym z muzeów i kolekcji prywatnych towarzyszą archiwalia i utensylia malarskie, będące niegdyś własnością artysty. Pisze Maria Mażewska.
Czy „Dziady” Adama Mickiewicza to dramat wciąż mogący obsługiwać nasze polskie traumy? Przez wiele lat uważano je za utwór wyjątkowo niesceniczny, przeznaczony głównie do czytania. Prapremiera „Dziadów” odbyła się w krakowskim Teatrze Miejskim (dziś Teatr im. J. Słowackiego) 31 października 1901 roku w inscenizacji oraz ze scenografią Stanisława Wyspiańskiego. W historii współczesnego teatru dramat ten inscenizowali m.in.: Adam Hanuszkiewicz, Jerzy Grotowski, Kazimierz Dejmek, Konrad Swinarski, Maciej Prus czy Jerzy Grzegorzewski. Pisze Michał Rzepka.