MIASTO-ZMYSŁ / CZTERY KĄTY. Najdalszym zakamarkiem naszego kraju jest tzw. „worek turoszowski”, widoczny na każdej mapie Polski jako ogonek, ale nie ten półwyspu helskiego. Polska ma bowiem dwa ogonki – elegancki, szczupły, świeży, morski, popularny i lubiany z Juratą, Chałupami, Jastarnią i niepalnym Helem oraz zapomniany, pękaty, brzydki, podgórski, z dziurą kopalni palnego węgla brunatnego i jej wielkim zwałowiskiem, pomiędzy którymi tkwi biedna Bogatynia. Pisze Krzysztof Golec-Piotrowski.
RECENZJA. Tegoroczny Konkurs im. Strzemińskiego – Sztuki Piękne dla studentów Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi to niespotykana dotąd obfitość propozycji (133 zestawy prac pokazywanych w trzech budynkach ASP!), co jednak nie przekłada się na jakość. Zwłaszcza jeśli chodzi o malarstwo. Plusem jest spora reprezentacja multimediów.
PODCAST. Zachęcamy do posłuchania nowych podkastów, które zrealizowaliśmy z Gabrielą Muskałą, znakomitą aktorką związaną m.in. z Teatrem im. Jaracza w Łodzi, dramatopisarką, reżyserką. Realizacja dźwiękowa: Soundstive Studio w studiu nagrań Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego.
RECENZJA. Mamy więc jedną autorkę, 22 tłumaczy, wiele bohaterek i kilku bohaterów oraz, według subiektywnych obliczeń, pięcioro narratorów. Mimo tej mnogości język jest spójny, wszystkie opowieści mają podobny ton i ładunek emocjonalny, ale nie są też pozbawione subtelnej liryczności. O powieści Hanny Sukare "Zakurzony język" pisze Martyna Jakubiec.
TEMAT NUMERU. O wychodzeniu poza teatr, stosunku do drogi, jaką przeszedł Jerzy Grotowski i jego „metafizycznych” tekstów, o migotliwej relacji uczeń – mistrz, mówią, w kontekście pracy nad ostatnią premierą Teatru Chorea, spektaklem „ja, bóg”, Tomasz Rodowicz i Joanna Chmielecka. Wysłuchał Łukasz Kaczyński.
FELIETON. Znowu Ginczanka. Izolda Kiec ułożyła i wspaniale opracowała w zasadzie wszystko, co po Zuzannie Ginczance zostało. Mamy monumentalny tom „Poezje zebrane” (1931-1944). Zachwyt i niedowierzanie: bo ile można napisać, zrozumieć, kiedy życie zostaje przerwane w wieku 27 lat? „Świat – gęstwa niepojęta i zlepek obrazków”, pisała w 1940 roku. I jeszcze, że „Przeszłość pełna wypadków jest nie do pojęcia”. Pisze Łukasz Maciejewski.
"Fryderyka w kategorii Album Roku - Muzyka Koncertująca otrzymuje album Emil Młynarski - Violin Concertos. Piotr Pławner i Orkiestra Filharmonii Łódzkiej!"- usłyszeliśmy wczoraj wieczorem podczas Gali Muzyki Poważnej.
RECENZJA. Choć głównej postaci „Jednorożca” – Tomka – nie ma na scenie, jest on spiritus movens dramatycznych zdarzeń. Ma rodziców jak z poradnika, własny pokój, ale mimo 10 lat nadal nosi plecak przedszkolaka z konikiem pony. Co rozwściecza rówieśników, bo to nie wizerunek Batmana, jak przystoi mężczyźnie in spe.
do 1 STYCZNIA 1970
Czytanie Czechowa
Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi wraz z Fundacją Instytut Teatralny im. Mieczysława Hertza i Radiem Łódź zaprasza na realizowane w ramach Mistrzowskiej Akademii Teatralnej czytanie performatywne opowiadania Antoniego Czechowa.
W Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi rozpoczęto próby do spektaklu na podstawie „Zemsty rosyjskiej sieroty” – próby literackiej znanego malarza naiwnego Henri’ego Rousseau. Reżyserii spektaklu, opracowania tekstu oraz opracowania muzycznego podjął się jeden z czołowych polskich reżyserów, Jan Klata.

