Pierwszą nagrodę 37. Łódzkiego Przeglądu Teatrów Amatorskich – ŁóPTA 2024, który w Teatrze im. Jaracza zorganizował Łódzki Dom Kultury, zdobył krakowski Teatr POSTSCENIUM (spektakl „Aleja Włóknia(rzy) rek”) za mistrzowskie posługiwanie się formą, za myślenie teatrem i metaforą, za oszczędność środków i bogactwo wyrazu.
Wyobraźmy sobie następującą sytuację: Małżeństwo wprowadza się do wielkomiejskiej mieszczańskiej kamienicy i po paru dniach w windzie pojawia się napis określający nowego lokatora w sposób wysoce nieparlamentarny. To oczywiście eufemizm, autor napisu stawia znak równości między nazwiskiem najemcy a pewnym wulgarnym słowem. Jak się zachować w takiej sytuacji?
od 28 PAŹDZIERNIKA 2024
Kalejdoskop 11/2024
NOWY NUMER. Biblioteki zawsze stanowiły rezerwuar ludzkiej mądrości, kapitał kulturowy ujęty w okładki ksiąg. I choć dziś ta mądrość ulatuje, kumulując się w internetowe chmury, na antypodach wirtualnej rzeczywistości książka pozostaje przedmiotem uwielbienia. A wciąż bywa też przedmiotem pięknym, który oferuje przyjemność obcowania i trwałość. Wokół tego skarbu gromadzą się miłośnicy, zjednoczeni wspólnym doświadczeniem odkrywania śladów myśli i emocji autora, jego widzenia świata. Książka – materialne świadectwo istnienia – ma swoją także materialną cenę. Podlega więc wszelkim skomplikowanym regułom rynku i trudnym do przewidzenia procesom.
RECENZJA. W łódzkim Teatrze im. Jaracza reżyserii „Rodzeństwa” podjął się Artur Urbański – i jest to realizacja mistrzowska. Sztuka podejmuje temat pamięci: tego, w jaki sposób relacje z rodzicami zapisały się w nas, w naszej świadomości i naszym ciele. Pisze Michał Rzepka.
W pierwszej połowie 2025 roku – w rocznicę ostatniego koncertu Artura Rubinsteina w Łodzi, który odbył się w łódzkiej filharmonii 30 maja 1975 roku z okazji jubileuszu 60-lecia Orkiestry Symfonicznej – ma pojawić się książka dla dzieci o tym wybitnym pianiście. Jej autorem jest Grzegorz Kasdepke, jeden z najpopularniejszych autorów dla dzieci i młodzieży, z dorobkiem 50 książek.
Jeden z najwybitniejszych współczesnych pianistów odebrał tytuł doktora honoris causa Akademii Muzycznej w Łodzi. Jest to wyraz uznania dla imponujących dokonań artystycznych Krystiana Zimermana, wielkiego propagatora muzyki polskiej na arenie międzynarodowej, artysty będącego inspiracją dla uznanych muzyków, adeptów i miłośników sztuki pianistycznej na całym świecie.
RECENZJA. Widzowie „Kliniki ocalenia złamanego serca” zostali przeniesieni w inny czas i przestrzeń, przechodząc przez drzwi Collegium Anatomicum – budynku, który nie jest przecież typową przestrzenią teatralną. „Klinika” w reżyserii Victorii Myronyuk okazała się działaniem performatywnym, a nie spektaklem. Nietypowym i bardzo ciekawym. Pisze Paulina Ilska.
Działały na polu kultury, nauki, sportu, medycyny budując dziedzictwo miasta. Kreowały inicjatywy na rzecz lokalnej społeczności, były prekursorkami działań, z których korzystamy dzisiaj i bez których Łódź nie mogłaby się rozwijać. To nadal część wybitnych łodzianek pozostaje zapomniana oraz zbyt rzadko wspominana. Dlatego Muzeum Miasta Łodzi wystąpiło do Rady Miejskiej w Łodzi z inicjatywą, aby rok 2025 był rokiem Łodzianek-Inicjatorek.
RECENZJA. „Zaklęcia dla feministycznej przyszłości” Teatru Giuvlipen z Rumunii to petarda, której nie sposób z niczym porównać. Artystki wygenerowały własny język przekazu, mieszankę rapu i poezji, pełną nieokiełznanej wolności i mocnego, kobiecego głosu. To wydarzenie Festiwalu Łódź Wielu Kultur 2024, w którym bezwzględnie należało wziąć udział. Pisze Paulina Ilska.

