Łódź do północy 16 czerwca ma czas na zgłoszenie swojej kandydatury do tytułu Miasta Filmu w Sieci Miast Kreatywnych UNESCO. Paryska centrala organizacji po dwóch latach przerwy uruchomiła nabór.
Łódź do północy 16 czerwca ma czas na zgłoszenie swojej
kandydatury do tytułu Miasta Filmu w Sieci Miast Kreatywnych
UNESCO. Paryska centrala organizacji po dwóch latach przerwy
uruchomiła nowy nabór.
Aby móc ubiegać się o tytuł Miasta Filmu, kandydat musi
wykazać znaczenie sektora kreatywnego dla gospodarki i jego
obecność w długofalowej strategii rozwoju: istnienie polityk i
programów zmierzających do upowszechniania kultury i promowania
kreatywności, posiadanie mechanizmów i narzędzi wsparcia dla
twórców i przemysłów kreatywnych, działalność uczelni wyższych i
zawodowych oferujących kierunki i specjalizacje związane z filmem.
Powinien także udokumentować doświadczenie w organizacji wydarzeń
skierowanych do profesjonalistów i szerokiej publiczności,
realizacji programów promujących uczestnictwo w kulturze – w
szczególności wśród grup zagrożonych wykluczeniem społecznym, a
także funkcjonowanie zaplecza infrastrukturalnego związanego z
filmem, działalność archiwów, muzeów i innych instytucji
kultywujących kulturę filmową.
Miasto musi przedstawić także 4-letni plan działania, w którym
zostaną ujęte najważniejsze inicjatywy zmierzające do realizacji
misji Sieci Miast Kreatywnych UNESCO, tj. wykorzystania
kreatywności jako czynnika kluczowego dla zrównoważonego rozwoju, w
tym trzy projekty lokalne i trzy międzynarodowe. Pomysły nie muszą
ograniczać się wyłącznie do sektora filmowego – UNESCO promuje
inicjatywy międzysektorowe, obejmujące różne dziedziny
kreatywne.
W proces przygotowania aplikacji powinni zaangażować się
przedstawiciele sektora publicznego i prywatnego, reprezentanci
uczelni, społeczeństwa obywatelskiego, twórcy i profesjonaliści. W
Łodzi proces konsultacji toczy się od listopada. Przygotowaniem
kandydatury zajmuje się Narodowe Centrum Kultury Filmowej. Tematem
dotychczasowych dyskusji i spotkań roboczych były: festiwale i
upowszechnianie, edukacja filmowa i produkcja.
Wśród dokumentów, które będzie musiała przedstawić Łódź, poza
wnioskiem aplikacyjnym są jeszcze: list sygnowany przez Prezydent
Miasta z oficjalnym zgłoszeniem kandydatury; list poparcia od
szefa lokalnego Komitetu ds. UNESCO oraz dwa listy poparcia
od organizacji zawodowych związanych z filmem. Do wniosku można też
dołączyć linki do stron informujących o mieście, jego zasobach i
działaniach związanych z wybraną dziedziną kreatywną.
UNESCO to wyspecjalizowana agenda Organizacji Narodów
Zjednoczonych ds. Oświaty, Nauki i Kultury. Podlegającą jej Sieć
Miast Kreatywnych tworzy obecnie 116 miast z 54 krajów,
wyróżnionych tytułem w jednej z siedmiu dziedzin: rzemiosła
artystycznego i sztuki ludowej, sztuki mediów, filmu, wzornictwa,
gastronomii, literatury lub muzyki. Spośród polskich miast do sieci
UNESCO należą: Kraków, od 2011 roku Miasto Literatury, oraz
Katowice, od 2015 roku Miasto Muzyki. Są w niej też trzy miasta
partnerskie Łodzi: meksykańska Puebla – Miasto Designu, Lwów –
Miasto Literatury oraz chińskie Chengdu – Miasto Gastronomii.