Nowe filmy na Transatlantyku | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 8 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 8 =

Nowe filmy na Transatlantyku

„Loveling”

Organizatorzy Transatlantyk Festival przedstawiają kolejne tytuły filmów w sekcji Nowe Kino, w której o serca publiczności powalczą produkcje prosto z międzynarodowych festiwali: Sundance, Wenecji, Tribeca, South by Southwest i Cannes. Widzowie zdecydują, który z nich zdobędzie Transatlantyk Distribution Award - 40 tys. zł na wsparcie dystrybucji w polskich kinach.
Na Transatlantyku odbędzie się polska premiera filmu uznanego za odkrycie festiwalu w Sundance i Rotterdamie -  „Loveling”, reż. Gustavo Pizzi. Historia Irene, która wraz z mężem i czwórką dzieci mieszka w małym miasteczku na obrzeżach Rio de Janeiro. Jej najstarszy syn Fernando jest utalentowanym graczem w piłkę ręczną. Pewnego dnia chłopak zostaje zaproszony do profesjonalnej drużyny w Niemczech. Rodzina musi podjąć szybką decyzję o wyjeździe, od którego zależy jego dalsza kariera. Zaskoczona obrotem spraw Irene, stara się poradzić sobie z wizją nagłego rozstania z synem, pokonać własny niepokój i odkryć w sobie nowe siły, by przyzwyczaić się do życia bez ukochanego dziecka.

Publiczność Transatlantyk Festival jako pierwsza w Polsce będzie miała okazję obejrzeć film, który był afgańskim kandydatem do Oscara  - „List do prezydenta”. Jego autorka Roya Sadat znana jest jako pierwsza Afganka, która po upadku talibskiego reżimu odważyła się zająć męskim zawodem reżysera filmowego. Film ten był prezentowany na wielu międzynarodowych festiwalach w tym w Palm Springs, Locarno oraz Busan czy Göteborgu. Opowiada historię osadzonej w celi śmierci Soray (Leena Alam), która pisze list do prezydenta Afganistanu z prośbą o ułaskawienie. Opowiada w nim historię swego życia i swej zbrodni, rozpoczynając od interwencji, którą jako urzędniczka podjęła w sprawie zagrożonej ukamieniowaniem 15-latki. Sprzeciwiając się tradycyjnym samosądom, wymierzonym głównie w bezbronne kobiety, zabrała spod pręgierza dziewczynkę, która wdała się w romans z synem swego 60-letniego męża. Tej zniewagi nie chce wybaczyć Soray lokalna starszyzna, odwraca się od niej własny małżonek. Pozbawiona wsparcia kobieta staje się łatwym celem ataków.

„Wirtualna Republika Ludowa” to kolejna premiera Transatlantyku. W dokumencie Hao Wu, który zdobył Nagrodę Jury na festiwalu South by Southwest (SXSW), pragnienie stania się sławnym, bogatym i szczęśliwym wypełnia ekran także poprzez formalne imitowanie internetowego streamingu, migającego kolorowymi gifami. W rozwijającej się w zawrotnym tempie Chińskiej Republice Ludowej sposobów na szybkie wzbogacenie się jest sporo. Żaden chyba nie jest (przynajmniej w teorii) tak prosty i skuteczny, jak włączenie kamerki internetowej. Tak fortunę zbiła 21-letnia Shen Man, przed komputerem śpiewająca i przymilająca się do fanów. Sukces próbuje odnieść także komik Big Li, który staje z nią w szranki w dorocznym konkursie wirtualnych selfmademanów. Cena szybkiej sławy jest jednak bardzo wysoka.

„Azougue Nazaré”- pełnometrażowy debiut brazylijskiego scenarzysty i reżysera Tiago Melo, który na tegorocznym festiwalu w Rotterdamie (IFFR) zdobył nagrodę Bright Future dla najlepszego debiutanckiego filmu, to kolejna premiera  tegorocznej edycji festiwalu. Tiago Melo stworzył swego rodzaju spektakl taneczny i muzyczny inspirowany karnawałem. W położonej w prowincji Pernambuco małej miejscowości Nazaré da Mata nie tworzą bitew rapowych czy hip-hopowych, lecz bitwy samby! Mimo próbującego zwalczyć tradycję pastora, mieszkańcy nie chcą wyrzec się dźwięków samby, magicznych napojów, dzwonków czy odważnych strojów. Stajemy się świadkami zmieszania się religijnej ortodoksji z czarną magią, rytualnych obrzędów z mediami społecznościowymi czy gorących romansów z prowincjonalną nudą. W konsekwencji nagle ginie pięciu mężczyzn - czyżby uprowadził ich demon? A może stali się niewidzialni?

Trzeba wspomnieć o filmie „Maryline”, który publiczność Transatlantyku będzie mogła obejrzeć jako pierwsza w Polsce. Tytułowa Maryline (Adeline d’Hermy) jest dziewczyną z prowincji, która zaczyna wspinać się po szczeblach aktorskiego rzemiosła. Jednak chociaż nosi imię po największej z gwiazd, nie wydaje się materiałem na divę: jest zbyt nieśmiała i dziwaczna. Plany filmowe okazują się dla niej miejscem psychologicznego nękania, a praca trzecioplanowej aktorki pasmem upokorzeń. Jak potoczy się ta historia? Tego można będzie się dowiedzieć z filmu w reżyserii Guillaume Gallienne, laureata Cezara.  W rolach głównych: aktorka Comedie - Franscaise Adeline d'Hermy, która za swoją rolę, otrzymała aż dwie nagrody na Tokyo International Film Festival oraz Vanessa Paradis, której nie trzeba przedstawiać międzynarodowej publiczności.

Na Transatlantyk Festival odbędzie się polska premiera filmu Any Urushadze - „Scary Mother”, gruzińskiego kandydata do Oscara, który zdobywał nagrody na międzynarodowych festiwalach: w Locarno (nagroda za najlepszy debiut), Sarajewie (najlepszy film) oraz Bejing International Film Festival. Film ten opowiada historię 50-letniej gospodyni domowej, która zmuszona jest skonfrontować swoją przeciwstawną tożsamość. Z jednej strony jest bowiem oddaną matką, z drugiej genialną acz niekonwencjonalną pisarką. W obliczu wyboru między rodziną, a pasją postanawia w pełni poświęcić się w pisaniu. Film opowiada o ograniczeniach - kodeksach moralnych i standardach społecznych, wpajanych nam od najmłodszych lat, które powodują utrwalanie stereotypów, narzucanie pozycji społecznej, a nawet gnębienie jednostki.

Warto przypomnieć, że w sekcji Nowe kino będzie można również zobaczyć film „Sicario 2: Soldato”. To druga odsłona filmu „Sicario”, który odniósł niebywały sukces na świecie. Tym razem za kamerą stanął Stefano Sollima, który ma na koncie między innymi serial „Gomorra”. W rolach głównych ponownie zobaczymy Benicia del Toro oraz Josha Brolina. 

Podczas Transatlantyku polscy widzowie będą też mogli jako pierwsi obejrzeć film z konkursu głównego Berlinale - „3 Days in Quiberon” (reż. Emily Atef). Ten dramat pokazujący Romy Schneider udzielającą ostatniego wywiadu zapada w pamięć fenomenalną rolą Marie Bäumer i niewątpliwe spodoba się fanom reżyserki, twórczyni takich filmów jak „Obcy we mnie” czy „Droga Molly”.

Kolejną premierą festiwalu będzie jeden z najciekawszych dokumentów tegorocznego Berlinale „Teatr wojny” (reż. Lola Arias). Ten szeroko komentowany film jest niezwykłym eksperymentem artystycznym. Z zupełnie innej perspektywy - weteranów - opowiada historię wojny o Falklandy.

Przypominamy, że w programie festiwalu znajdą się również retrospektywy legendarnych twórców. W sekcji Zbliżenia przybliżymy sylwetki Andrzeja Barańskiego, Luciana Pintilie, Miloša Formana oraz Sally Potter. Sally Potter podczas Transatlantyku odbierze wyjątkową nagrodę Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych - FIPRESCI 93 Platinum Award.

8. edycja Transatlantyk Festival odbędzie się w dniach 13-20 lipca w Łodzi. Pełny program festiwalu zostanie ogłoszony 3 lipca. Festiwalowe akredytacje, umożliwiające wstęp na wybrane projekcje, są dostępne do 2 lipca na stronie: http://akredytacje.transatlantyk.org/. Bilety na pokazy i kolacje w ramach Kina Kulinarnego, które można nabyć przez stronę www.transatlantyk.org, stronę www.goingapp.pl oraz aplikację Going. Bilety na pojedyncze seanse, na seanse Kina Łóżkowego oraz pakiety biletów będą dostępne od 3 lipca.

Kategoria

Film