TEMAT NUMERU. Artur Zagajewski konsekwentnie rozluźnia gatunkowe ramy muzyki. Kiedyś czerpał z trashmetalu, teraz przepisał na hip-hop powieść Doroty Masłowskiej. Jak mówi, licealna młodzież „kupuje” taką muzykę współczesną. Z kompozytorem rozmawia Magdalena Sasin.
TEMAT NUMERU. Kiedy zaczyna się muzyka? Czy zależy to od kompozytora lub wykonawcy – bo to oni organizują w czasie struktury dźwiękowe składające się z fal akustycznych o dobranych częstotliwościach i amplitudach oraz z ciszy pomiędzy nimi. Pisze Bogdan Sobieszek.
"Fryderyka w kategorii Album Roku - Muzyka Koncertująca otrzymuje album Emil Młynarski - Violin Concertos. Piotr Pławner i Orkiestra Filharmonii Łódzkiej!"- usłyszeliśmy wczoraj wieczorem podczas Gali Muzyki Poważnej.
RECENZJA. Po 11 latach przerwy kultowi Normalsi wypuścili czwarty album studyjny! Najpierw kwintet, potem kwartet, a dziś tercet, okrzyknięty polską odpowiedzią na Nirvanę, nagrał porządną oldskulową płytę. Ale nie da się zamknąć ich tylko w grunge’u. Pisze Rafał Gawin
PODSUMOWANIE. Pożegnanie z bajką, kradzieże instrumentów, rozstania z liderami, ale przede wszystkim: coraz ciekawsze nisze. Rok 2019 w muzyce podsumowuje Rafał Gawin.
Podczas Festiwalu Łódź Czterech Kultur zaprezentowano czternastostrunowy k-dron harfowy – pierwszy na świecie instrument muzyczny wykorzystujący bryłę geometryczną odkrytą 34 lata temu przez Janusza Kapustę, artystę, filozofa i matematyka.
Pierwszą nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Grażyny Bacewicz zdobył Japończyk Satoshi Ohmae za utwór „The Landscape”, druga nagroda (13 050 zł) trafiła do Nicholasa Gotcha z Wielkiej Brytanii za kompozycję „Earthise”, trzecią nagrodę (8 700 zł) otrzymał Andrea Nosari (Włochy) za kompozycję „Whale, Il canto del mare”.
RECENZJA. Ale będą się czepiać. Powraca temat „starej dobrej Comy”, która skończyła się na „Hipertrofii”. Jaki to ma sens? Nigdy nie będzie starej Comy, ponieważ jest nowa – na miarę naszych czasów i możliwości.O płycie "Sen o siedmiu szklankach" pisze Rafał Gawin.
TEMAT NUMERU. Słucham muzyki barokowej od wielu lat, ale dopiero w maju tego roku pierwszy raz byłem na barokowej dyskotece. Wieczory z taneczną muzyką dawną w klubie DOM to pomysł Grzegorza Fajngolda, klawiszowca znanego z punkowego zespołu 19 Wiosen, także producenta i DJ-a. Pisze Piotr Grobliński.
TEMAT NUMERU. Wielkim sukcesem okazał się już debiut latem 2017 r. na festiwalu Filharmonii Łódzkiej „Kolory Polski”, w archikolegiacie w Tumie. „Barokowa Łódź” to najnowszy projekt orkiestry barokowej Altberg Ensemble. Ponad rok po odebraniu nagrody „Kalejdoskopu” Armatka Kultury instrumentaliści udowadniają, że taki zespół był w Łodzi bardzo potrzebny. Pisze Magdalena Sasin.

