Sztuka | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
RECENZJA. W Galerii Europejskiego Centrum Kultury Logos czternaście pół rzeźb, pół obrazów pokazał Paweł Szadkowski. To stacje Drogi Krzyżowej wykonane przez łódzkiego artystę dla małego wiejskiego kościoła w Szczecnie na ziemi kieleckiej. Pisze Gustaw Romanowski.
RECENZJA. Tego na Łódź Design Festiwalu jeszcze nie było. To znak ponurych czasów – jedna z około 20 interesujących wystaw w centrum festiwalowym poświęcona jest urządzeniom militarnym. Takie rzeczy też mają autorów – Leonardo da Vinci jednego dnia malował wspaniałe obrazy, a drugiego projektował machiny wojenne… Tytuł ekspozycji maszyn służących do obrony znakomicie tłumaczy rzeczywistość, w jakiej żyjemy – brzmi: „Nie_pokój”. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
RECENZJA. Sztuczna inteligencja już od pewnego czasu nie jest li tylko zagadnieniem z utworów science fiction, a ponieważ coraz mocniej wkracza w nasze życie, musimy się z nią zmierzyć. Także twórcy kultury, AI może bowiem zmienić świat muzyki, filmu czy sztuk wizualnych. Może też zmienić status twórcy. Ba, sama staje się twórcą… Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
23 MAJA 2024 - 24 LISTOPADA 2024

Fenomen polskiego kilimu

Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi zaprasza na otwarcie wystawy „Fenomen polskiego kilimu”, które odbędzie się 23 V o godz. 18.
RECENZJA. Jeszcze młoda, ale już na granicy wieku średniego – co może mieć znaczenie. Wiek 35 lat to limes, próg, którego przekroczenie rodzi niepewność, ale też śmiałość wiążącą się z dojrzałością i nadzieją. Marta Nadolle poświęciła temu zjawisku swoją kameralną wystawę w Galerii Art Hub.
Do 21 czerwca można składać prace na konkurs fotograficzny Potęga Łodzi - Power of Łódź 2024, adresowany zarówno do amatorów, jak i profesjonalistów. Organizatorzy od zgłoszonych fotografii oczekują wyjątkowego spojrzenia na Łódź, dostrzeżenia piękna tam, gdzie o nie trudno, wydobycia dodatkowych znaczeń tam, gdzie uroda jest oczywista.
RECENZJA. Budowle i ich resztki, jak kości, pozostają śladami życia długo po jego zakończeniu. Nieprzypadkowo konstrukcje są długowieczne – pozwalają opierać się grawitacji i same opierają się upływowi czasu. A budynek tak jak duży organizm – musi mieć szkielet. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
RECENZJA. Znakomity tytuł wystawy w Kamienicy Hilarego Majewskiego – „Sielanka. Co artyści uprawiają?” – wydaje się wystarczającą zachętą do jej obejrzenia, mimo to spróbuję zachęcić dodatkowo: można tu doświadczyć sztuki czułej w obu znaczeniach tego słowa. Czułej na problemy współczesności i z czułością traktującej podlegające tym problemom obiekty swojego zainteresowania. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
Muzeum Sztuki w Łodzi otworzyło 3 IV 2024 r. wystawę stałą "Zygmunt Krauze. Archiwum twórcze", związaną z bezprecedensowym zakupem przez muzeum wszystkich rękopisów dzieł Zygmunta Krauzego.
RECENZJA. Zanim w Ośrodku Propagandy Sztuki zostaną wystawione prace nagrodzone w Konkursie im. Strzemińskiego – Sztuki Piękne dla studentów ASP w Łodzi mnogość propozycji młodych artystów można oglądać w budynkach Akademii Sztuk Pięknych przy ul. Wojska Polskiego. W tegorocznej, 41. edycji propozycji jest 155, w tym wieloskładnikowe cykle. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.