Młodzi hołdują awangardzie | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
6 + 4 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
6 + 4 =

Młodzi hołdują awangardzie

Obrazy Piotra Siudei

Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi na finisz obchodów Roku Awangardy zorganizowała studencki Konkurs Hommage á l’Avantgarde. Wzięli w nim udział i artyści, i projektanci – w sumie 52 osoby. Efekty były różne – niektórzy niecałkiem poczuli temat, inni wpisali się w niego wzorowo. Godnych uwagi propozycji było sporo.
Dojrzałością zachwyciła nas twórczość Piotra Siudei – i to jemu przyznaliśmy naszą nagrodę. Młody twórca pokazał cykl szytych obrazów abstrakcyjnych, których „trójwymiarową” formę budują światło, cień, faktura tkaniny i linie przeszyć. To prace wysokiej jakości – w końcu powstały w pracowni znakomitego artysty Wojciecha Ledera. Wyróżniliśmy Joannę Pastuszak – za dwa czarno-białe, „graficzne” obrazy w konwencji komiksowej, stworzone ze świadomością formy, linii, kompozycji. To wizualizacje trwogi – „odzwierciedlenie myśli”, jak czytamy w podpisie.
Nie można było przejść obojętnie obok prac wideo. Katarzyna Słomiana mówi o nadmiarze technicznych urządzeń – przy czym forma dzieła jest tak ciekawa, że treść traci znaczenie (to kolaż z kolorowych przedmiotów – im dłużej mu się przyglądamy, tym bardziej trójwymiarowy się wydaje). Anna Madeńska prezentuje przejmujący obraz rodziny, w której dawno rozpadły się jakiekolwiek więzi i pozostało zgorzknienie, Michał Wolniak zrealizował niemal statyczną kompozycję z basenem, w którym w spowolnionym tempie kołyszą się fale.
Były jeszcze duże, „pierwotne” obrazy Grzegorza Marcisza oraz ich odwrotności: subtelne białe kwadraty Justyny Maksajdy, na które nałożono inne, przesunięte albo zagięte i równie delikatne, minimalistyczne „kolaże” Kamili Borys, w których formy budują nadpalone na brzegach albo pogniecione płaszczyzny białego papieru i szarego kartonu. Irena Zieniewicz, nawiązując do propagandowego znaczenia nowego języka sztuki w Rosji początku XX w., i odnosząc go do współczesnych realiów, zastosowała interesującą technikę: szyby pokryła folią dającą efekt lustra weneckiego, a na niej szarym sprejem namalowała „portrety” członka Ku Klux Klanu, skinheada i bojownika ISIS.

W jury konkursu znaleźli się tak znaczący artyści, jak Ewa Partum – prekursorka sztuki konceptualnej w Polsce, Józef Robakowski – twórca m.in. prac wideo i Joanna Rajkowska – działająca w przestrzeni publicznej (autorka łódzkiego Pasażu Róży), poza tym Michał Piernikowski – dyrektor Festiwalu Łódź Design i Jan Gryka – profesor Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Przyznali trzy nagrody rektora i siedem wyróżnień.
Nagrody zdobyli: I – Anna Madeńska za pracę pt. „37,1” (pracownia dr. Artura Chrzanowskiego), II – Grzegorz Demczuk za pracę pt. „Kręcę się w kółko” (pracownia dr. Łukasza Ogórka) i zdjęcie (pracownia prof. Marka Domańskiego oraz III – Justyna Maksajda za kolekcje: „Ujawniająca się forma” i „Bez tytułu” (pracownia dr. Zbigniewa Nowickiego). Wyróżnienia otrzymali: Edyta Klaper, Joanna Mach, Zuzanna Malinowska, Kamila Borys, Michał Wolniak, Joanna Kruczyk i Anna Dziekańska.

Aleksandra Talaga-Nowacka


Nagrody fundatorów:
Nagrodę Miejskiej Galerii Sztuki otrzymała Joanna Kruczyk
Nagrodę Galerii Promocji Młodych przy Bałuckim Ośrodku Kultury „Rondo” otrzymali: Joanna Cisek i Grzegorz Marcisz
Nagrodę Miesięcznika Kalejdoskop otrzymał Piotr Siudeja
Wyróżnienie Miesięcznika Kalejdoskop otrzymała Joanna Pastuszak
Nagrodę Punktu Odbioru Sztuki otrzymał Michał Wolniak
Nagrodę Galerii Opus otrzymała Monika Rogalska
Nagrodę Łódzkiego Domu Kultury otrzymali: Anna Madeńska, Katarzyna Słomiana i Michał Wolniak
I Nagrodę Muzeum Sztuki w Łodzi otrzymała Irena Zieniewicz
II Nagrodę Muzeum Sztuki w Łodzi otrzymała Magdalena Dylak
Nagrodę Galerii Wschodniej otrzymali: Joanna Kruczyka, Anna Madeńska, Katarzyna Słomiana, Michał Wolniak, Grzegorz Demczuk, Katarzyna Noemi Pomorska
Nagrodę Kwartalnika Artystyczno-Literackiego Arterie otrzymała Katarzyna Noemi Pomorska
Nagrodę Galerii 526 przy Poleskim Ośrodku Sztuki otrzymali: Irena Zieniewicz i Grzegorz Demczuk

Komisarzem Konkursu Hommage á l’Avant-Garde oraz kuratorem wystawy była Aleksandra Ignasiak.

Wystawę konkursową można było oglądać do 15 listopada 2017 roku.




Akademia Sztuk Pięknych

Kategoria

Sztuka

Adres

ul. Wojska Polskiego 121

Kontakt

Galeria OdNowa (sala 261, II piętro) czynna: pn.-pt. 9-15
Galeria Kobro (I piętro) czynna: pn.-pt. 10.30-14
Wstęp wolny