Monopolis: nagrody międzynarodowe, akcje pomocowe | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
5 + 1 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
5 + 1 =

Monopolis: nagrody międzynarodowe, akcje pomocowe

Czym był rok 2020 dla Monopolis, rewitalizacyjnej wizytówki Łodzi? Łódzki kompleks biurowo-usługowy mimo niesprzyjających okoliczności odniósł międzynarodowy sukces i wspierał potrzebujących. I nadal rośnie. Jakie są plany na przyszłość?
Monopolis nagradzane

Wyczekiwanym i ziszczonym sukcesem Monopolis jest prestiżowa nagroda w międzynarodowym konkursie MIPIM Awards 2020 zwana też Oscarem nieruchomości. Rewitalizacja łódzkiego obiektu wygrała w kategorii „mixed-use”, deklasując 228 innych projektów z 45 krajów. Była też jedyną nominowaną inwestycją z Europy, a w finale pokonała Singapur, Bangkok i Montreal. Dzięki pracy Grupy 5 Architekci dawne zakłady stały się nowoczesną przestrzenią dla biur, oferując unikatowy klimat, różnorodne lokale gastronomiczne, ale też przestrzenie dla kultury - teatr na Scenie Monopolis i przestrzenie wystawiennicze w ARTgalerii, klub dla dzieci, amfiteatr.

– Monopolis to jedna z najbardziej technologicznie zaawansowanych rewitalizacji na świecie. Jesteśmy dumni, że zdobyła uznanie w oczach międzynarodowego jury i że możemy reprezentować Polskę pod-czas tak prestiżowych wydarzeń. To ogromne wyróżnienie – mówi Krzysztof Witkowski, prezes Virako.

Niedługo potem w International Property Awards Monopolis otrzymało aż dwie nagrody – w kategoriach "mixed-use" oraz jako komercyjna rewitalizacja. Z kolei mieszczące się w Monopolis biura Clariant zaprojektowane przez polską pracownię The Design Group otrzymało w tym samym konkursie nagrodę za projekt wnętrza biurowego. W konkursie Prime Property Prize 2020 Monopolis zostało wyróżnione za najlepszą architekturę w Polsce.

Monopolis solidarne

Trzykrotnie zorganizowane zostały pod szyldem Monopolis wspiera medyków akcje pomocowe dla lekarzy łódzkich szpitali walczących z pandemią i opiekujących się chorymi. Na wiosnę rozpoczęła się akcja „Monopolis wspiera kulinarnie”. Przez pięć tygodni ponad pięć tysięcy wykupionych przez Virako w "monopolisowych" restauracji posiłków trafiło do medyków z czterech łódzkich placówek: Miejskiego Centrum Medycznego im. dr Karola Jonschera, Wojewódzkiego Specjalistycznego Szpitala im. dr. W. Biegańskiego, Wojewódzkiego Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej Cen-trum Leczenia Chorób Płuc i Rehabilitacji w Łodzi oraz do Specjalistycznego Szpitala Gruźlicy, Chorób Płuc i Rehabilitacji w Tuszynie.

W listopadzie blisko sześć tysięcy posiłków otrzymali pracownicy szpitali im. dr. Karola Jonschera i im. dr Władysława Biegańskiego w Łodzi. Partnerami obu edycji były Clariant, Browin i Taxi 800 400 400. Trzecią akcją było „Seniorom wigilijnie z Monopolis”.

– Zaprosiliśmy łodzian do wskazania seniorów, którzy spędzali te święta samotnie. Nieodpłatnie dostarczyliśmy im wigilijne zestawy przygotowane przez nasze restauracje – wspomina Krzysztof Witkowski. – Chcieliśmy zachęcić łodzian do tego, żeby pomyśleli o tych, którzy mieszkają blisko nich. Aby oprócz serwowanego posiłku podarować ich sąsiadom uśmiech i dobre słowo. Zależało nam, aby nikt w te święta nie czuł się osamotniony i mamy nadzieję, że to się w dużej części udało. Nikogo nie zostawiliśmy bez wsparcia.

W ramach ostatniej z akcji wyprodukowano społeczny spot internetowy, który miał inspirować innych do działania. Jak przekonuje Monopolis, to pierwsza na polskim rynku stworzona przez podmiot komercyjny reklama, której głównym celem jest zachęcanie widzów do okazywania sobie gestów solidarności i wsparcia. Efekt Na przykład w Kielcach prezydent miasta Bogdan Wenta wraz z Taxi 800 400 400 zamiast tradycyjnej Wigilii dla potrzebujących rozwiózł do 120 rodzin pakiety ze świątecznymi daniami. W Monopolis nagrano również dwie kolędy w wykonaniu Dziecięcego Chóru Miasta Łodzi. Tłem dla tradycyjnych pieśni są dekoracje świąteczne w zrewitalizowanym zakładzie, m.in. ozdobiony świątecznymi lampkami komin dawnego monopolu – opleciono go aż trzema kilometrami światełek.

Monopolis refleksyjne

Co dziś dzieje się w Monopolis? Przede wszystkim namysł nad tym, co wydarzy się na kolejnym etapie pandemii i w momencie, gdy jej uścisk nieco zelży. Trwa oczekiwanie na odmrożenie gospodarki. 

– Przede wszystkim liczymy na otwarcie gastronomii, która wraz z całą branżą turystyczną, hotelarską, eventową i fitness ucierpiała najbardziej. – zauważa Krzysztof Witkowski. Firmy działające z tych gałęzi gospodarki od października pozbawione są możliwości prowadzenia działalności, a przez to przychodów, choć pokrywają jednocześnie duże koszty stałe, bez wsparcia finansowego ze strony państwa stają wobec groźny bankructwa. Wiele z nich nie załapało się na ostatnią tzw. tarczę pomocową. W samej Łodzi w minionym roku otworzyło się około 50 punktów gastronomicznych.

– Ważne są zatem szybkie rozwiązania, które uratują setki tysięcy miejsc pracy w naszym kraju. Wzorem Niemiec rząd powinien pilnie rozważyć realna pomoc zwrotu 80% kosztów stałych dla branż dotkniętych restrykcjami – przekonuje prezes Virako. – Pomocą nieobjęte są firmy, które swoją działalność rozpoczęły w roku 2020, zostały pominięte w ostatniej tarczy. To w wielu przypadkach zabójstwo dla tych podmiotów. Zamykając dane branże celem walki z pandemią powinniśmy solidarnie, jako państwo wspierać te branże aby one przetrwały.

Monopolis rosnące

Dziś Virako realizuje kolejny etap inwestycji w Monopolis. Powstaje 10 tysięcy mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej. Zakończenie tego etapu przewidziane jest na czwarty kwartał tego roku. 

– Jestem przekonany, że wraz z postępem szczepień, odmarzaniem kolejnych sektorów gospodarki, w perspektywie długofalowej wrócimy do normalności, w tym do pracy w biurach. Praca zdalna jeżeli będzie kontynuowana to raczej w rozwiązaniach hybrydowych, nie na stałe – uważa Krzysztof Witkowski. – Szczególnie zyskają inwestycje mixed-use, takie właśnie jak Monopolis, gdzie oferta jest zróżnicowana i sprzyja nadrobieniem utraconych kontaktów międzyludzkich, odnowieniem relacji biznesowych i pracowniczych. Siłą firm przez lata było budowanie ducha zespołowości i wzajemnej motywacji do pracy. Te wartości dla każdego biznesu pozostają bezcenne i będą musiały być reaktywowane.

mat. pras / red.

Kategoria

Inne