Festiwal Mediów | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 6 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 6 =

Festiwal Mediów

„Syndrom Hamleta”, reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski

Rozpoczyna się Festiwal Mediów Człowiek w Zagrożeniu - trzy konkursy: filmów dokumentalnych, reportaży TV i reportaży audio, 20 pokazów specjalnych, projekcje pod hasłem Rockowy bunt lat 80. i przegląd filmów uhonorowanych Nagrodą „Cierpliwe oko” im. Kazimierza Karabasza, spotkania z twórcami filmów i reportaży oraz festiwalowymi gośćmi.
Organizatorzy, czyli Muzeum Kinematografii w Łodzi, zapraszają na festiwal, który ma być rozmową o zagrożeniach: rosyjskiej agresji na Ukrainę, zmianach klimatu, zanieczyszczeniu środowiska, biedzie, głodzie, nałogach, wykluczeniu, uzależnieniu od mediów społecznościowych, problemach psychicznych i wielu innych. Kierując uwagę na trudne i problematyczne tematy, festiwal spróbuje jednocześnie dodać widzom otuchy - pokazać inspirujące przykłady wspaniałych postaw człowieka wobec człowieka, niezłomności w radzeniu sobie w ograniczeniami ciała i umysłu, działań dla dobra wspólnego.

W konkursie filmów dokumentalnych znalazło się 17 tytułów. „Autor nieznany” Wiesława Palucha opowiada o tym jak znany fotograf Jerzy Kośnik odnajduje po wielu latach autora nieznanych zdjęć z pacyfikacji kopalni Wujek. „Boylesque” Bogny Kowalczyk to historia queerowego performera, który przekroczył osiemdziesiątkę a wciąż chce tańczyć, bawić się, kochać. Nad wyschnięte Morze Aralskie zabiera widzów dokumentalna animacja „Było sobie morze” Joanny Kożuch. Mieszkańcy odnowionego budynku przy ulicy Wólczańskiej w Łodzi, przedstawiciele różnych grup społecznych, są bohaterami „Domu wielopokoleniowego” Piotra Szczepańskiego. Dramatyczną sytuację Białorusinów po sfałszowanych wyborach prezydenckich w 2020 roku i brutalnie stłumionych protestach społecznych pokazuje film Andreja Kuciły „Gdy kwiaty nie milczą”. Dominika Montean-Pańków w swoim filmie „Głos” śledzi losy 14 mężczyzn wstępujących do nowicjatu Zakonu Jezuitów. O ostatniej europejskiej wiosce trędowatych w rumuńskiej delcie Dunaju opowiada „Koniec świata w Dolinie Łez” Jarosława Wszędybyła. Życie niepełnosprawnej umysłowo Ewy oraz tworzone przez nią lalki i zabawki stały się tematem filmu Pawła Lesisza „Koniki na biegunach”. Mariusz i jego syn Mateusz po wyjściu na wolność próbują odnaleźć się w nowej rzeczywistości - towarzyszył im w tym z kamerą Jakub Gomółka („Ojciec. syn”). „Pisklaki” to troje niewidomych dzieci, które rozpoczynają naukę w szkole z internatem, bohaterowie filmu Lidii Dudy. Swoim relacjom z matką, z którą mieszka pod jednym dachem w pandemii, przygląda się Alina Maksimenko („Ptitsa”).

„Silent Love“ Marka Kozakiewicza opowiada o 35-letniej Agnieszce, która musi udowodnić, że nadaje się na prawnego opiekuna swojego brata, ukrywając jednocześnie swój wieloletni związek z Mają. Historię Simony Kossak –  córki, wnuczki i prawnuczki słynnego rodu, która porzuciła Kraków i odnalazła dom w Puszczy Białowieskiej jako psycholog i badacz dzikich zwierząt przedstawia „Simona” Natalii Korynckiej-Gruz. Rozwinięcie wątków z nagradzanej krótkometrażowej „Wolty” o zawodniczkach z drużyny woltyżerskiej stanowi film Moniki Koteckiej i Karoliny Poryzały „Stado”. Kilka miesięcy przed rosyjską inwazją na Ukrainę grupa młodych ludzi przygotowuje inscenizację dramatu Szekspira - życie, teatr i kino w filmie „Syndrom Hamleta” na chwilę stają się jednym (reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski). „Ziemia” Zuzanny Solakiewicz to opowieść o współczesnej wsi i jej nietypowych mieszkańcach, których dzieli spora różnica wieku, a łączy silne przywiązanie do kultury ludowej. 11-letni Wiesiek z proletariackiej rodziny, który przeżył rzeź Woli, jako sierota trafił do domu Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów na Stawisku - konsekwencjom tego faktu przygląda się Dagmara Drzazga w filmie „Życie to coś pięknego”.

Konkurs reportaży TV:
Dziecko, reż. Małgorzata Frydrych
Już nie pytam dlaczego, reż. Magdalena Majewska
Misza jedzie na wojnę, reż. Tomasz Patora
Motylek, reż. Edyta Krześniak
Najważniejsze, reż. Monika Meleń
Niewidzialne, reż. Daria Górka
Ruski mir, reż. Konrad Borusiewicz
Syndrom samotności, reż. Marcin Jakóbczyk
Ukraina. Tak trzeba, reż. Edyta Krześniak
Wrobiony w korupcję. Z oficera stał się przestępcą, reż. Rafał Zalewski

Konkurs reportaży audio:
Baca z siódmego nieba, reż. Henryk Dedo, Waldemar Kasperczak
Martwa rzeka. reż. Anna Kolmer
Matki Ukrainki, reż. Alicja Pietruczuk
Milczeć więcej nie mogę, reż. Agnieszka Czyżewska-Jacquemet
Nasza kołysanka, reż. Kasia Michalak
Stroiciele, reż. Anna Dudzińska, Agnieszka Szwajger
To nie musi być smutna historia, reż. Joanna Sikora
To ostatnie takie trio, reż. Mariusz Kamiński
W naszych rękach,
reż. Magdalena Świerczyńska-Dolot
Wynurzony z ciszy, reż. Aleksandra Sadokierska

Rockowy bunt lat 80.:
Fala (1986), reż. Piotr Łazarkiewicz
Mental Cut (1984), reż. Ryszard Lenczewski
Pięć bajek o miłości (1996), reż. Mariusz Grzegorzek
Śmierć leszczom (1993), reż. Łukasz Wylężałek, Dariusz Gajewski
Rockowisko '86, real. Jadwiga Wileńska
Jarocin '84, real. Antoni Pawela, Witold Mickiewicz, Róża Wojta, Piotr Maćkowiak

Pokazy specjalne (są tu dokumenty i filmy fabularne):
5 marzycieli i koń / 5 Dreamers And A Horse (2022), reż. Aren Malakyan, Vahagn Khachatryan
Ania (2022), reż. Krystian Kuczkowski, Michał Bandurski
Batata (2022), reż. Noura Kevorkian
Blisko (2022), reż. Lukas Dhont
Chopin. Nie boję się ciemności (2021), reż. Joanna Kaczmarek
Czarne mamby (2022), reż. Lena Karbe
Duch śniegów (2022), reż. Marie Amiguet, Vincent Munier
Fotozof (2022), reż. Piotr Kosiński
Garbage ho! (2022), reż. Dodo Hunziker
Girl Gang (2022), reż. Susanne Regina Meures
Granica (2021), reż. Michał Kawecki
Halleluja: Leonard Cohen (2021), reż. Daniel Geller, Dayna Goldfine
Katedra (2022), reż. Denis Dobrovoda
Kawiorowa dyplomacja (2021), reż. Benoit Bringer
Lombard (2022), reż. Łukasz Kowalski
Mutzenbacher (2022), reż.  Ruth Beckermann
Nocny żłobek (2021), reż. Moumouni Sanou
New Pigs on the Block (2021), reż. Jimmy Kets
Pięć diabłów (2022), reż. Léa Mysius
Portrety Wojenne. Kobiety – Halina Szwarc (2022), reż. Krzysztof Rzączyński
Reguły wojny (2022), reż. Guido Hendrikx
Serce dębu (2021), reż. Laurent Charbonnier, Michel Seydoux
Summer of Soul (2021), reż. Ahmir “Questlove” Thompson
Tsumu, co zrobisz ze swoimi marzeniami? (2022), reż. Kasper Kiertzner
Trzecie i czwarte pokolenie (2022), reż. Lukas Zünd
Weganizm z peryferii (2020), reż. Rauany Farias
Wulkan miłości (2022), reż. Sara Dosa
Wygnańcy (2022), reż. Violet Columbus, Ben Klein

Filmy uhonorowane nagrodą
„Cierpliwe oko” im. Kazimierza Karabasza:

21 x Nowy Jork (2016), reż. Piotr Stasik
Beksińscy. Album wideofoniczny (2017), reż. Marcin Borchardt
Cudze listy (2010), reż. Maciej Drygas
Diagnosis (2019), reż. Ewa Podgórska
Gorzka miłość (2020), reż. Jerzy Śladkowski
In Touch (2019), reż. Paweł Ziemilski
Koniec świata (2015), reż. Monika Pawluczuk
Muzyka i cisza (2013), reż. Dagmara Drzazga
Obcy na mojej kanapie (2018), reż. Grzegorz Brzozowski
Odmienne stany świadomości (2020), reż. Piotr Stasik
Orkiestra dęta (2006), reż. Jerzy Kowynia, Jerzy Ridan
Ostatni / Sonuncu (2021), reż. Fariz Ahmadow
Rogalik (2012), reż. Paweł Ziemilski
Werka (2014), reż. Paweł Łoziński
Uwikłani (2012), reż.Lidia Duda

Projekcje wszystkich sekcji odbywają się w dniach 29 listopada - 3 grudnia w kinie Kinematograf (Muzeum Kinematografii) oraz w Fabryce Sztuki. Reportaży audio można wysłuchać poprzez stronę czlowiekwzagrozeniu.pl. Tam też znajduje się szczegółowy harmonogram pokazów.