Klucz do rzeczywistości | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
6 + 2 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
6 + 2 =

Klucz do rzeczywistości

„Free Solo: ekstremalna wspinaczka”

– Filmowcy z coraz większą śmiałością zaczynają przyglądać się naszemu tu i teraz, polskiej polityce. Próbują znaleźć klucz do opowiedzenia tej historii – mówi Jarosław Czembrowski, juror 29. Festiwalu Mediów „Człowiek w Zagrożeniu”, który odbędzie się w dniach 19-23 listopada w Muzeum Kinematografii i Fabryce Sztuki.
– Pokażemy 63 filmy, czego 24 dokumenty i 10 reportaży telewizyjnych w konkursie, 17 pokazów specjalnych, w tym 16 filmów zagranicznych – zapowiada Jakub Wiewiórski, dyrektor Festiwalu Mediów. – W programie znalazło się również siedem filmów z Wytwórni Filmów Oświatowych z okazji jej 70-lecia oraz pięć filmów z Video Studio Gdańsk, którego historia sięga 1981 roku, założonego przez Mariana Terleckiego (cykl Poza cenzurą). W konkursie reportaży radiowych wystartuje osiem tytułów. Z festiwalową publicznością spotkają się twórcy niemal wszystkich filmów startujących w konkursie. Organizatorzy przygotowali łącznie ponad sto wydarzeń.

Ideą tegorocznej edycji Festiwalu Mediów „Człowiek w Zagrożeniu” jest przeciwdziałanie stalkingowi i propagowanie idei rodzin zastępczych. Będzie zatem nie tylko spotkanie z Katarzyną Dacyszyn i promocja jej książki „Kobieta z blizną”, ale także cykl wykładów na Wydziale Prawa Uniwersytetu Łódzkiego adresowanych do młodych prawników i psychologów. Będą rozmowy na temat tworzenia filmów poza cenzurą (Video Studio Gdańsk), panel dyskusyjny poświęcony reportażowi radiowemu „Usłyszeć człowieka”, łączenie z Antonim Słodkowskim, łodzianinem, dziennikarzem, szefem birmańskiego oddziału Reutersa, który wraz z zespołem otrzymał Nagrodę Pulitzera za serię artykułów ujawniających ludobójstwo popełnione na muzułmańskim ludzie Rohingja w Birmie (na festiwalu pokazany zostanie poruszający tę tematykę film „Wielebny W.” Barbeta Schroedera). Wśród gości pojawią się Tomasz Sekielski, Mirosław Dembiński, Sławomir Grünberg, Natalia Koryncka-Gruz.

Na pokazach pozakonkursowych zaprezentowane zostaną wybitne filmy dokumentalne ze świata, nagradzane na prestiżowych festiwalach, w tym tegoroczny laureat Oscara „Free Solo: ekstremalna wspinaczka” (reż. Jimmy Chin, Elizabeth Chai Vasarhelyi) oraz „Kraina miodu” (reż. Tamara Kotevska, Ljubomir Stefanov), „I młodzi pozostaną” (reż. Peter Jackson).

Filmy dokumentalne oceniać będzie jury w składzie: Jarosław Czembrowski, od ponad 30 lat związany ze Szkołą Filmową w Łodzi, twórca i redaktor naczelny działającej przy szkole od 1998 roku Internetowej Bazy Filmu Polskiego filmpolski.pl, Lidia Duda, reżyserka i scenarzystka filmów dokumentalnych, Mikael Lypinski, reżyser, fotograf, podróżnik, laureat Białej Kobry za film „Desert Coffee” na zeszłorocznym Festiwalu Mediów.

– W konkursie znalazło się wiele filmów próbujących zająć stanowisko wobec polskich problemów społecznych, politycznych – mówi Jarosław Czembrowski. – Są również filmy o przełamywaniu własnych słabości. Część obrazów poświęcona jest relacjom polsko-żydowskim. Jeśli chodzi o formę historie opowiadane są na bardzo różne sposoby, autorzy często eksperymentują z formą. Ciekawym trendem jest korzystanie z animacji w dokumencie. Poziom jest naprawdę wysoki. Część z tych produkcji to są tytuły znane publiczności. Wydaje mi się, że filmowcy z coraz większą śmiałością zaczynają przyglądać się naszemu tu i teraz, polskiej polityce. Próbują znaleźć klucz do opowiedzenia tej historii.

O Grand Prix Nagrodę Miasta Łodzi i statuetkę Białej Kobry, Nagrodę „Cierpliwe oko” im. Kazimierza Karabasza od Narodowego Centrum Kultury, o Nagrodę za Przełamywanie Zagrożeń im. Aleksandra Kamińskiego, o Nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich oraz o Nagrodę Młodych Krytyków Festiwalu Kamera Akcja (łączna pula nagród to 45 tys. zł. ) będą rywalizować:

„Amnezja” reż. Maciej Kuciel;
„Casting” reż. Klaudia Kęska;
„Cienie imperium” reż. Karol Starnawski;
„Diagnosis” reż. Ewa Podgórska;
„Graniczne cięcie” reż. Igor Chojna;
„In Touch” Paweł Ziemilski;
„Jazda obowiązkowa” reż. Klara Kochańska;
„Jeszcze lecimy”, reż. Mirosław Dembiński;
„Mała zagłada” reż. Natalia Koryncka-Gruz;
„Martwa natura” reż. Sławomir Grünberg;
„Martwy sezon” reż. Dagmara Drzyzga;
„Mój kraj, taki piękny” reż. Grzegorz Paprzycki;
„Nasza mała Polska” reż. Matej Bobrik;
„O zwierzętach i ludziach” reż. Łukasz Czajka;
„Odprawa” reż. Filip Drzewiecki;
„Na górze Tyrryry” reż. Renata Kijowska;
„Połączeni” reż. Aleksandra Maciejczyk;
„Przerwana misja” reż. Petro Aleksowski;
„Strawberry Boys” reż. Michał Toczek;
„Symfonia Fabryki Ursus” reż. Jasmina Wójcik;
„Tylko nie mów nikomu” reż. Tomasz Sekielski;
„Warszawa: Miasto podzielone” reż. Eric Bednarski;
„Złota” reż. Tomasz Knittel;
„Życie nr 2” reż. Krzysztof Włostowski.

W jury oceniającym reportaże telewizyjne znaleźli się: Andrzej Fidyk, reżyser filmów dokumentalnych, Marek Miller, reporter, pomysłodawca i pierwszy dyrektor Festiwalu Mediów, Barbara Pawłowska, dziennikarka, reporterka i dokumentalistka. W konkursie reportaży wezmą udział:

„Chore bydło kupię” reż. Tomasz Patora, Patryk Szczepaniak;
„Doktorat z bezdomności” reż. Magdalena Majewska;
„Gwałt w szpitalu reż. Agnieszka Madejska-Okrutnik;
„Klątwa obfitości” reż. Ewa Ewart;
„Las, który leczy” reż. Beata Hyży-Czołpińska;
„Mali bohaterowie” reż. Monika Meleń;
„Nie jesteśmy aniołami” reż. Grzegorz Kuczek;
„Prasowanie piersi” reż. Małgorzata Łupina;
„Sygnalista i jego upadek” reż. Robert Socha;
„Tam, gdzie ściany zrzucają skórę” reż. Ilona Ptak.