Muzyka | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
WYWIAD. O projekcie „WSPÖŁGŁØSY. Chööör i Kwintet Marcela Balińskiego”, zrealizowanym wspólnie przez chór osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi i doświadczonych muzyków improwizatorów: Rafała Różalskiego, Bartosza Szablowskiego, Bartosza Skibińskiego, Marcina Zabrockiego i Jakuba Gutkowskiego mówi Marcel Baliński.
Pandemia zbiera żniwo. Nie był to może bogaty rok w łódzkiej i wojewódzkiej muzyce niepoważnej, ale – na szczęście – w 2021 r. ukazało się kilka spektakularnych płyt. Najbardziej widoczne były tym razem zespoły z pogranicza rocka i alternatywy, zwłaszcza z udziałem Grzegorza Fajngolda – Salvezza i 19 Wiosen, oraz jazzowe, ze szczególnym uwzględnieniem Marek Kądziela Jazz Ensemble. Ale też zadebiutował (wreszcie!) Polski Zespół, „Koniec” ogłosił Janusz Reichel, chwalona Heima bombardowała nas singlami, zapowiadając debiutancki album, a Zuzanna nagrała kawałek z Czesławem Mozilem. Podsumowuje Rafał Gawin.
WYWIAD. – Nie jest dla mnie najważniejsze proponowanie czegoś nowego, raczej podążam za tradycją wykonawczą. Dążę do pełnego zrozumienia muzyki i całkowitego oddania się tekstowi. Dopiero na tym buduję własną interpretację – mówi Michał Balas, urodzony w 2001 r. w Krakowie student akademii muzycznych w Łodzi i Bazylei. 
2021 rok był niezwykle udany dla Marcina Stańczyka, kompozytora, prawnika i profesora Akademii Muzycznej w Łodzi, artysty pochodzącego z Łęczycy, który od lat jest związany z Łodzią.
WYWIAD. GAD Records to autorski projekt Michała Wilczyńskiego. Jego droga zawodowa prowadziła nie od pucybuta do milionera, lecz od fana (namiętnie kupował płyty) do wydawcy. GAD systematycznie wydaje muzyczne skarby wydobyte z polskich archiwów, dzięki czemu wiele skazanych na zapomnienie ścieżek dźwiękowych i płyt ujrzało światło dzienne. Sosnowiecki wydawca zdecydował się zainwestować również w łódzkie zespoły. Z Michałem Wilczyńskim rozmawia Dawid Brykalski.
11 XII galą w Kinie Wytwórnia w Łodzi zakończyła się 4. edycja festiwalu polskich wideoklipów – PL Music Video Awards. Nagrody w dziewięciu kategoriach oraz Grand Prix przyznało jury, w skład którego weszli czołowi twórcy/czynie wideoklipów: Piotr Onopa, Marta Brodacka, Patrycja Piróg, Karol Brzeziński i Marek Skrzecz. Teledysk „Zdechłam” w reżyserii Zuzanny Plisz do utworu Kuby Kawalca (feat. Ana Andrzejewska) zdobyło Grand Prix PL Music Video Awards 2021.
TEMAT NUMERU. To wbrew pozorom pytanie o przyszłość. Kiedy rynek muzyczny kształtują algorytmy, a nie słuchacze, muzyka zmienia się w zuniformizowaną, łatwostrawną papkę. Staje się zaledwie pretekstem, narzędziem. Trafia bowiem do globalnego obrotu handlowego, a jej głównym zadaniem jest przynieść zyski tym, którzy algorytmami zarządzają.
WYWIAD. – Internet to nie cyferki, ale prawdziwi ludzie, za których trzeba wziąć odpowiedzialność – o roli mediów społecznościowych w budowaniu kariery mówi Weronika Juszczak, pochodząca z Sieradza piosenkarka, która zadebiutowała w sieci.
RECENZJA. Starożytni bohaterowie, barokowa muzyka oraz w pełni współczesna tematyka – tak najkrócej można podsumować premierę opery „Platée” Jeana Philippe’a Rameau, przygotowaną przez Akademię Muzyczną w Łodzi. Pisze Magdalena Sasin.
Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi we współpracy z Trondheim Symfoniorkester & Opera oficjalnie rozpoczęła działania w ramach projektu „Nowe głosy, ponownie odkryte opery. Powołanie Polsko-Norweskiej Akademii Operowej”. W poniedziałek 8 XI 2021 w pałacu Akademii Muzycznej przy ul. Gdańskiej odbyła się konferencja prasowa inaugurująca projekt.