Muzyka | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
W studiu Akademii Muzycznej w Łodzi trwają nagrania Orkiestry Kameralnej Primuz. Powstaje materiał na płytę The Aristocrats – tria rockowych wirtuozów z Wielkiej Brytanii i USA.
MUZYKA/PODSUMOWANIE. Łódzki rock 2020 mocnym uderzeniem rozpoczęli Normalsi. Coma zdążyła dokończyć pożegnalną trasę, a Piotr Rogucki z Kubą Karasiem ustawić w Walentynki „Ostatni bastion romantyzmu”. Potem rynkowi muzycznemu szyki pomieszała pandemia. Jednak udało się zorganizować (zdalnie) Rockowanie i (względnie normalnie) Łódzką Noc Muzyki. Również folk, jazz i hip-hop obrodziły nowymi albumami artystów i zespołów z regionu łódzkiego. I zadebiutował Martyr. Parafrazując klasyka: wiedzieliście, że coś się dzieje. Pisze Rafał Gawin. 
W sylwestra ogłoszono wyniki pierwszej edycji songwriterskiego konkursu im. Roberta Brylewskiego „Czekamy, czekamy!”, organizowanego przez Poleski Ośrodek Sztuki.
PODSUMOWANIE. Niedzielnym ambientowym występem Rogera Eno, młodszego brata słynnego Briana, w studiu Radia Łódź zakończył się tegoroczny Międzynarodowy Festiwal Producentów Muzycznych Soundedit. Koncert bez publiczności transmitowano na antenie radiowej, a muzyk był jedynym wykonawcą z zagranicy, który jakimś cudem pojawił się na festiwalu w Łodzi. Pisze Bogdan Sobieszek.
EDUKULTURA. Mówi Renata Toma – nauczycielka muzyki, historii, wiedzy o kulturze i prowadząca Chór II LO w Piotrkowie Trybunalskim. Wielu jej uczniów wygrywa olimpiady z historii sztuki i osiąga sukcesy artystyczne w branży muzycznej. Wysłuchała Paulina Ilska. 
TEMAT NUMERU. – Określając, co jest dla nas charakterystyczne, spoglądamy w stronę patronów. Naszą silną stroną jest kameralistyka, dla której zasłużył się Kiejstut Bacewicz, a także muzyka współczesna, której patronuje Grażyna Bacewicz. Wyróżnikiem uczelni stały się również profesjonalnie przygotowywane spektakle operowe – mówi Elżbieta Aleksandrowicz, nowa rektor Akademii Muzycznej w Łodzi.
TEMAT NUMERU. Czym jest beat? Kto kogo dissuje i dlaczego? Jak osiągnąć flow? Czym różni się instrumental od mixtape’a? Kiedy zaczęła się złota era rapu i od czego? Jak wyglądają block party, które przyczyniły się do popularyzacji rapu w jego początkach? W czym musi być dobry szanujący się raper? I czy trap zastąpi rap? Czyli wszystko, co chciałbyś wiedzieć o kulturze hiphopowej, ale nie masz kogo o to zapytać. My odpowiadamy!
TEMAT NUMERU. Jak pisać słowa pod beat? I skąd wziąć dobry beat? – Zależy, czym chcesz się zajmować: freestyle’owymi przechwałkami, czy swoistą poezją ulicy. Wspólne dla tych rodzajów twórczości jest pisanie emocjami i na emocjach nawijanie tego, co się napisało. Trzeba rozpisać oddech, choć jeśli piszesz pod beat, często słyszysz, jak tekst powinien być podawany – mówią Ashton Orson i Szerszeń, tworzący duet Dzieci Piątku. Pisze Łukasz Kaczyński.
TEMAT NUMERU. „Dwa gramofony i kolekcja starych płyt ojca z funkiem to była odpowiedź czarnej biedoty na punk, nową muzykę białych” – tak pewien dziennikarz amerykański określił okoliczności narodzin hip-hopu w południowym Bronksie w drugiej połowie lat 70. XX wieku. Od tej pory muzyka ulicy Afroamerykanów opanowała świat, mnożąc się w dziesiątkach podgatunków i trafiając do mainstreamu. Pisze Bogdan Sobieszek, rozmawiając m.in. z Markiem Dulewiczem z Embryo Nagrania, muzykiem i producentem, mającym w dorobku m.in. trzy Złote Płyty.
„Życie jest” to recital formacji Trzeci Oddech Kaczuchy.  Z legendą piosenki kabaretowej można się spotkać w Ogrodzie Biblioteki w Aleksandrowie Łódzkim już w niedzielę 5 lipca. Recital zainauguruje Muzyczne Lato w Ogrodzie.