Andrzej Jocz - Ocalić od zapomnienia | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
4 + 1 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
4 + 1 =

Andrzej Jocz - Ocalić od zapomnienia

"Autonomizm VXI. Flagowiec" (rzeźba z użyciem rezolanu)

W piątek 5 XI o godz. 17 odbędzie się wernisaż wystawy "Andrzej Jocz - Ocalić od zapomnienia". Można będzie zobaczyć reliefy, rzeźby wykonane głównie w technice rezolanowej (oryginalna technologia pracy z użyciem żywic syntetycznych) oraz autorskie zdjęcia łódzkich rzeźb plenerowych. Wystawę będzie można zwiedzać w określone dni po wcześniejszym umówieniu.
Andrzej Jocz ukończył studia artystyczne w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi (obecnie Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego), na Wydziale Ubioru w 1966 r. W latach 1967-2011 związany był zawodowo z macierzystą uczelnią. W 1992 r. otrzymał tytuł profesora nadzwyczajnego, a w roku 1995 tytuł profesora zwyczajnego. Był także wieloletnim wykładowcą w Instytucie Architektury i Urbanistyki Politechniki Łódzkiej oraz na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym w Kaliszu Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu (od 1990).

Jego twórczość była prezentowa na licznych wystawach lokalnych, ogólnopolskich i zagranicznych (Niemcy, Włochy, Węgry, Francja) oraz indywidualnych (m.in. w Łodzi, Warszawie, Krakowie oraz w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku). Za dokonania artystyczne i działalność naukowo-dydaktyczną Andrzej Jocz otrzymał medale i wyróżnienia, wśród nich w 2011 r. Medal Gloria Artis przyznawany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Artysta jest autorem awangardowych kompozycji rzeźbiarskich w przestrzeni urbanistycznej i plenerowej. W swoich działaniach wykorzystywał oryginalną technologię pracy z użyciem żywic syntetycznych (np. rezolanu), włókna szklanego i wypełniaczy mineralnych. Wielkoformatowe prace artysty stanowią nieodłączny element miejskiego krajobrazu Łodzi. Jocz urzeczywistnił w nich własną koncepcję rzeźby autonomicznej – niezależnej od natury, a jednak o biologicznym charakterze. Koncepcja ta jest widoczna w wielu dziełach ulokowanych w Łodzi, m.in. w "Czółenkach" (1979), obecnie znajdujących się przed dworcem kolejowym Łódź Kaliska, widzewskiej "Dzianinie" (1988-1992) czy w pabianickiej rzeźbie "Autonomizm II" (1988). Innym tworzywem, z którego powstawały prace prof. Jocza, była spawana i polichromowana stal. W tej technice powstał np. "Paragraf" (2008), usytuowany przed Wydziałem Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, logotyp Biblioteki Uniwersyteckiej (BUŁ) oraz czerwone "Schody", znajdujące się w pracowni artysty w łódzkich Łagiewnikach. Zastosowanie w wielu pracach kontrastowej, sztucznej patyny pogłębia ekspresję dzieł.

Daty prezentacji ekspozycji:

9 XI 2021 (13:30-15:00) - z możliwością oprowadzenia kuratorskiego z audiodeskrypcją
17 XI 2021 (15:00-17:00)
19 XI 2021 (15:00-17:00)
24 XI 2021 (15:00-17:00)
26 XI 2021 (15:00-17:00)
30 XI 2021 (13:30-15:00) - z możliwością oprowadzenia kuratorskiego
3 XII 2021 (10:00-12:00) - z możliwością oprowadzenia kuratorskiego z audiodeskrypcją

Zainteresowanych odwiedzeniem wystawy prosimy o kontakt z p. Magdaleną Milerowską (magdalena.milerowska@uni.lodz.pl).

Dopełnieniem wystawy jest podcast: Inny Rytm Dla UŁ - Przestrzenie i Miejsca.
Kurator wystawy: prof. Aneta Pawłowska, Wydział Filozoficzno-Historyczny UŁ. Projekt realizowany w ramach stypendium Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu zakresu sztuki wizualnych.

materiały prasowe