Sztuka dotyku - projekt artystyczno-społeczny | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 6 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 6 =

Sztuka dotyku - projekt artystyczno-społeczny

Praca Ellen Henriette Suhrke

Galeria Imaginarium zaprasza na wystawę „Taxo. Sztuka dotyku”. Biorą w niej udział: Joanna Apanowicz i Tamara Sass (Polska) oraz Randi Annie Strand i Ellen Henriette Suhrke (Norwegia). Wernisaż online 11 IX o godz. 18.
„Sztuka dotyku” jest projektem artystyczno-społecznym realizowanym od czterech lat przez dwie łódzkie artystki: Tamarę Sass i Joannę Apanowicz. Ich współpraca rozwija się wokół wątku niewspółmiernego dostępu do sztuki współczesnej osób z dysfunkcją widzenia i dąży do stworzenie sztuki odpowiedzialnej, opartej o równowagę pomiędzy różnymi rodzajami zmysłowej percepcji. W ramach projektu odbył się cykle warsztatów w Szkole dla Niedowidzących w Łodzi oraz sześć wystaw, trzy w galeriach sztuki, dwie na Uniwersytecie Łódzkim i jedna w czasie Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Ko-Respondecja Sztuk na Uniwersytecie Muzycznym w Białymstoku.

„Taxo. Sztuka dotyku” to siódma z kolei wystawa, realizowana w ramach projektu. Powstaje w trudnych okolicznościach pandemii, na terenie Galerii Imaginarium w Łódzkim Domu Kultury. Poprzednie koncentrowały się na przygotowaniu prac dotykowych, tym razem haptyczny odbiór prac, jak sugeruje sam tytuł wystawy, jest pod dużym znakiem zapytania lub wręcz niemożliwy, ze względu na wymogi epidemiologiczne Niekonwencjonalnie aranżowana ekspozycja ma prowokować do refleksji wobec wzmocnionej pandemią postępującej deprecjacji dotyku i stworzonej przez Internet i multimedia specyfiki ludzkiej interakcji. W wystawie oprócz Joanny Apanowicz i Tamary Sass biorą udział dwie artystki z Norwegii: Randi Strand i Ellen Henriette Suhrke. Wystawę objął patronatem Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego i Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Grand pozyskany z Urzędu Miasta i dofinansowanie ze strony Stowarzyszenia Oświatowego „Twoja Szkoła” w Łodzi pozwoliło na realizację wystawy i dostosowanie jej do szczególnych potrzeb w czasach pandemii. 


Tamara Sass, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, doktorat na Wydziale Malarstwa i Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Obecnie adiunkt na Wydziale Sztuk Pięknych i Projektowych Wyższej Szkoły Informatyki i Umiejętności w Łodzi oraz starszy wykładowca w Katedrze Edukacji Artystycznej i Pedagogiki Twórczości Uniwersytetu Łódzkiego.
Artystka mieszkająca i tworząca na terenie Łodzi. Zajmująca się przede wszystkim grafiką warsztatową i projektową, której dopełnieniem są rzeźby i animacje. Publikuje w zakresie edukacji artystycznej. Prowadzi autorską pracownię grafiki artystycznej i biżuterii w Łodzi. Brała udział w kilkudziesięciu wystawach indywidualnych i zbiorowych m.in. w Muzeum Narodowym w Gdańsku oraz w konkursach graficznych o charakterze lokalnym i międzynarodowym, tj. Międzynarodowe Triennale Małych Form Grafiki w Łodzi, „Eurografik” w Petersburgu,  Międzynarodowe Biennale Grafiki w Muzeum Saint–Maur, we Francji.

Joanna Apanowicz ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Łodzi na Wydziale Grafiki. Obroniła doktorat na macierzystej uczelni w dyscyplinie sztuk pięknych na temat: „Liber non scriptum – książka nienapisana”, traktujący o szeroko rozumianej książce artysty. W połowie lat dziewięćdziesiątych rozpoczęła pracę zawodową jako grafik projektant. Jednak od kilku lat jej zainteresowania skupione są w znacznie większym stopniu na pracy dydaktycznej i artystycznej. Współpracowała z Wydziałem Grafiki i Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, Wyższą Szkołą Sztuki i Projektowania w Łodzi oraz Warszawską Szkołą Fotografii.
Zajmuje się pracą twórczą w obszarach: obiektu, sztuki książki, ceramiki oraz biżuterii autorskiej. Prezentowała swoje prace na kilkudziesięciu wystawach i konkursach w kraju i za granicą, m.in.: „Międzynarodowy Festiwal Sztuki Książki” w Płocku, „Project Mail Art Books” w Holandii, „Sheffield International Artist’s Book Prize” w Wielkiej Brytanii, „Triennale Grafiki Polskiej” w Katowicach, „Design a Sztuka” w Muzeum Narodowym w Gdańsku, „Znaki, Kody, Komunikaty” w Ośrodku Propagandy Sztuki w Łodzi, „Międzynarodowy Konkurs Sztuki Złotniczej” w Legnicy.

Randi Annie Strand (Norwegia). Urodzona w 1962 roku w Norwegii. Studiowała w College of Arts and Design w Bergen (1992) i Lisbon Art Academy. Mieszka i pracuje w Oslo. Jej pomysły zostały zrealizowane za pomocą różnych mediów i technik, takich jak grafiki, książki artystyczne, instalacja, landart, fotografia i wideo. Język, znaki i doznania zmysłowe to centralne elementy jej prac. Miała wiele wystaw indywidualnych i zbiorowych w Norwegii i za granicą. Zakupione między innymi przez The National Museum, KODE Art Museum, Standford University Library.

Praktykę Ellen Henriette Suhrke (Norwegia) można postrzegać jako medytację nad przyrodą i kulturą, w której istotną rolę odgrywa interakcja człowieka ze środowiskiem. Jej prace opierają się na starannym planowaniu i studiach przygotowawczych, ale nadal pozostawiają miejsce na poetyckie i nieoczekiwane. Suhrke zdobyła wykształcenie w Kuvataideakatemia w Helsinkach oraz w Bergen National Academy of the Arts, gdzie uzyskała tytuł magistra w 2013 roku.

• Tamara Sass (www.tamarasass.com)
• Joanna Apanowicz (www.ceramicus.eu)
• Ellen Henriette Suhrke (podium.enterprises/portfolio/ellen-henriette-suhrke)
• Randi Strand (www.randistrand.no/cv-info)



Spotkanie z artystkami: 18 IX o godz. 18
Finisaż: 25 IX o godz. 18
Noc Muzeów: 26 IX w godz. 18-23