Teatr | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
WYWIAD. Interesuje mnie w teatrze powrót do wielkiej literatury i robienie jej z poszanowaniem słowa, ducha, który jest w tekście zapisany. Ale będzie też miejsce na teksty współczesne, teatr nie może bać się eksperymentu. No i repertuar lżejszy – ambitne komedie – zapowiada Michał Chorosiński, zastępca dyrektora ds. artystycznych Teatru im. Jaracza w Łodzi.
Sezon 2022/2023 zapowiada się w Teatrze Powszechnym w Łodzi intensywnie i różnorodnie - Powszechny jak zawsze podejmie ryzyko artystyczne związane z poszukiwaniem nowych sztuk i prapremierowym konfrontowaniem ich z widzem.
Organizatorzy Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy 2022 pod hasłem „Początek nowego świata” przygotowali dużą dawkę mocnego teatru. Nie uciekając od aktualnych społeczno-politycznych lęków i wyzwań, zaproponowali różnorodne formy artystycznego wyrazu, spotkania i dyskusje, pomagające oswajać trudny czas i tworzyć przestrzeń do budowania własnych enklaw, pozwalających zachować poczucie sensu istnienia i działania. Pisze Paulina Ilska.
RECENZJA. Odpowiedzi na pytanie, jaki miałby być początek nowego świata, będący hasłem przewodnim Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy 2022, można szukać w różnych obszarach. Jednym z nich jest klasyka literatury. Warto przyjrzeć się dwóm inscenizacjom w ramach festiwalu: „Kongresowi futurologicznemu” Stanisława Lema w reżyserii Daniela Adamczyka i „Bovary” na podstawie tekstu Gustave’a Flauberta, w reżyserii Joanny Lewickiej. Pisze Paulina Ilska.
RECENZJA. Poruszające monologi, diaboliczne układy taneczne, materiały wideo z zarejestrowanymi katastrofami naturalnymi stają się scenerią współczesnej opowieści o ludziach naznaczonych śmiercią. Pisze Klaudia Stępień-Kowalik.
Lalkarski spektakl dla dzieci „Morze ∞ możliwości” na podstawie książki obrazkowej Kobiego Yamady, szekspirowska „Burza” w tanecznej interpretacji Sary Kozłowskiej, a także laboratorium performatywnych sposobów komunikacji młodzieżowego Squatu Teatralnego – trzy zespoły teatralne dostały szansę realizacji swoich projektów dzięki Fabryce Sztuki w Łodzi.
Zespół artystyczny Teatru im. Jaracza w Łodzi protestuje przeciw powołaniu na stanowisko dyrektora instytucji Michała Chorosińskiego. Do mediów rozesłano list adresowany do Urzędu Marszałkowskiego, który prezentujemy poniżej.
Indywidualni twórcy i grupy teatralne z regionu łódzkiego do niedzieli 3 lipca mogą zgłaszać się do konkursu „Szklarnia – Inkubator Teatralny” organizowanego przez Fabrykę Sztuki w Łodzi. Na początek wystarczy prezentacja swojego zespołu, koncepcja i wstępny harmonogram z kosztorysem projektu teatralnego. Zwycięzcy otrzymają 15 000 złotych, wsparcie merytoryczno-produkcyjne i możliwość zaprezentowania swojego spektaklu na profesjonalnej scenie.
RECENZJA. Każda z części tryptyku jest inna, ale mają ze sobą wiele wspólnego i razem tworzą całość o wymowie bogatszej, niż każde osobno. Zatem jeden plus jeden plus jeden wyjątkowo da więcej niż trzy. O „Tryptyku baletowym” pisze Magdalena Sasin.
RECENZJA. Była taka piosenka – „Statystyczny uniform”. Śpiewana przez Leonarda Luthra, popularna na początku lat 90. W tych samych latach 90. narodziło się pokolenie, które teraz próbuje opowiedzieć o tym, co je „więzi i dusi pod szyją”. O „Trash Story” pisze Paulina Ilska.