Teatr | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
od 17 GRUDNIA 2021

"Niepamięć" - premiera

17 XII o godz. 19 na Dużej Scenie Teatru im. Jaracza odbędzie się premiera spektaklu „Niepamięć” Marka Modzelewskiego w reżyserii Piotra Ratajczaka.
Teatr Kamila Maćkowiaka odchodzi z Monopolis. Spektakle będą tam prezentowane do końca grudnia, a od stycznia 2022 roku teatr na jakiś czas przeniesie się do Centrum Dialogu im. Marka Edelmana, gdzie przedstawienia będą wystawiane co drugi weekend.
Publiczność XXVII Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych 2021, oddając swoje głosy (internetowo oraz tradycyjnie – wypełniając karty plebiscytowe), przyznała tytuł Najlepszego Spektaklu przedstawieniu "3SIOSTRY" w reżyserii Luka Percevala (koprodukcji TR Warszawa oraz Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie).
22 października br. rozpoczęły się próby do „Imagine 2” w reżyserii Krystiana Lupy. Spektakl jest koprodukcją Teatru Powszechnego w Łodzi oraz Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera w Warszawie. Światowa prapremiera zaplanowana jest w Łodzi na inaugurację XXVIII Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych (4 marca 2022), a premiera warszawska na 17 marca 2022.
od 23 PAŹDZIERNIKA 2021 / 24 PAŹDZIERNIKA 2021

Prapremiera "Wielkiego złego lisa"

Teatr Arlekin zaprasza 23 X o godz. 16 i 19 na światową prapremierę spektaklu "Wielki zły lis" na podstawie komiksu Benjamina Rennera w tłumaczeniu Krzysztofa Umińskiego
TEMAT NUMERU. Tak samo jak w każdej pracy – człowiek odczuwający przemoc wobec siebie może powiedzieć NIE, nie zgadzam się na takie zachowanie. Każdy aktor powinien wykształcić w sobie mechanizm braku strachu przed przeciwstawieniem się takim sytuacjom. Nikt nie może uzyskać przyzwolenia na traktowanie drugiego człowieka w sposób uwłaczający jego godności i mówi Jolanta Jackowska, aktorka Teatru Nowego w Łodzi.
TEMAT NUMERU. Do teatru przychodzi reżyser, który ma za cel zrobienie spektaklu i próbuje ten cel wyegzekwować od aktorów i czasami wydaje mu się, że tylko w taki, a nie inny sposób może go osiągnąć. Często używa się przy tym wielkich słów: że robimy to dla dobra teatru czy spektaklu, czy dla powodzenia szeroko pojętej sztuki. I takie cele przez lata usprawiedliwiały wyłączanie kwalifikatora etycznego - mówi reżyser teatralny Adam Orzechowski. 
RECENZJA. Operą „Chopin” Giacoma Oreficego (1901) jeszcze sto lat temu zachwycały się tłumy, dziś widzimy w niej książkowy przykład kiczu. Wystawienie takiej sztuki można usprawiedliwić jako historyczną ciekawostkę, zwłaszcza w roku Konkursu Chopinowskiego, ale artystycznie może ją wybronić tylko arcyciekawa i odważna inscenizacja. Tej, niestety, zabrakło w Teatrze Wielkim w Łodzi. Pisze Magdalena Sasin.
XXVII Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych rozpocznie się w Teatrze Powszechnym 2 X i potrwa do 28 X. To jeden z najstarszych festiwali teatru zawodowego w kraju. Sprzedaż biletów rusza 21 IX o godz. 13 – w kasie teatru, online i w biletomacie.
RECENZJA. Kto chce w pełni rozkoszować się musicalem „Pretty Woman”, musi przyjąć konwencję bajki. Trudniej o to dziś niż 30 lat temu, trudniej widzom starszym niż tym, którzy dopiero wkraczają w dorosłość. A jednak widać, że potrzebujemy bajek, bo „Pretty Woman” w Teatrze Muzycznym poderwała widzów do owacji na stojąco. Pisze Magdalena Sasin.