Człowiek uczy się całe życie - raport | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 8 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 8 =

Człowiek uczy się całe życie - raport

Stworzenie profilu pracownika instytucji kultury jest m.in. efektem zamówionego przez Łódzki Dom Kultury raportu „Idea longlife learning a sektor kultury województwa łódzkiego – badanie podnoszenia kompetencji kadr kultury”. Koncepcja lifelong learning zakłada, że człowiek powinien uczyć się przez całe życie...
Stworzenie profilu pracownika instytucji kultury jest m.in. efektem zamówionego przez Łódzki Dom Kultury raportu „Idea longlife learning a sektor kultury województwa łódzkiego – badanie podnoszenia kompetencji kadr kultury”. Koncepcja lifelong learning zakłada, że człowiek powinien uczyć się przez całe życie, zmierzając do poprawy poziomu wiedzy, umiejętności i kompetencji w perspektywie osobistej, obywatelskiej, społecznej lub związanej z zatrudnieniem. Zatem raport odnosi się w głównej mierze do tej ostatniej perspektywy i może posłużyć do opracowania systemu szkoleniowego dopasowanego do potrzeb sektora kultury w regionie.
 
Obok analizy oferty edukacyjno-szkoleniowej oraz struktury instytucji kultury w województwie łódzkim zasadniczą częścią raportu jest profil pracownika sektora kultury i analiza satysfakcji z wykonywanej pracy. Z tekstu można się zatem dowiedzieć, że ta grupa zawodowa jest silnie sfeminizowana. Wykazuje też niewielką mobilność – ponad połowa pracowników sektora kultury pracuje w swym miejscu zatrudnienia ponad 10 lat. Podyktowane to jest z jednej strony satysfakcją z pracy, a nawet poczuciem dumy z zajmowanej pozycji (osoby z tej grupy chętnie podnoszą swoje kompetencje), a z drugiej wynika z ogólnego stanu stagnacji, braku motywacji i perspektyw. Środowisko zatem wydaje się skrajnie spolaryzowane, a obie grupy tak samo liczne.
 
Niedofinansowanie sektora kultury wpływa na to, że pracownicy często zmuszeni są do łączenia wielu różnych funkcji i zajęć, np. organizowania imprez z pozyskiwaniem funduszy, pracą w systemie projektowym, promocją i grafiką. Z wypowiedzi ankietowanych wyłania się obraz instytucji kultury jako zbioru indywiduów niepotrafiących współpracować i komunikować się. Zauważalne są również antagonizmy między młodym i starszym pokoleniem.
 
Nie udało się natomiast precyzyjnie ustalić, jaka część pracowników bierze udział w szkoleniach. Wyraźna była niechęć części instytucji do informowania o tej kwestii. Według ankietowanych szkolenia, w których uczestniczyli, często są niedostosowane do potrzeb instytucji, powierzchowne i zbyt teoretyczne. Pytani mówili o zapotrzebowaniu na szkolenia z nowych technologii, języków obcych, pozyskiwania funduszy i zamówień publicznych, zarządzania projektami oraz marketingu i promocji. Autorzy raportu zaś dostrzegli konieczność stworzenia systemu motywacji zachęcających pracowników do podnoszenia swoich kwalifikacji.
 
Raport w całości jest dostępny tutaj.