Przed niedzielnym pokazem "Róży jerychońskiej" w Teatrze im. Jaracza w Łodzi wręczono Złote Maski za sezon 2018/2019. To już 28. edycja nagrody łódzkich recenzentów teatralnych. Wśród laureatów jest m.in. Konrad Dworakowski, do niedawna dyrektor Teatru Pinokio w Łodzi. Pełen werdykt kapituły i jej skład przedstawiamy poniżej.
ŁÓDŹ 4 KULTUR/RECENZJA. Podstawowa prawda o świecie, który Coetzee próbuje pokazać, brzmi: bolesną konieczność przystosowania się i akceptacji, przyzwolenia na zło i bezprawie, na hańbę świata można o tyle tylko tolerować, o ile godnie zaakceptuje się nieodwołalność jego zła. Sensualność doznań i materialna strona doświadczenia to dla Coetzeego podstawa do snucia refleksji moralnym uwikłaniem człowieka w świat. Stąd w przedstawieniu z Teatru Ludowego sceniczne działania są właśnie jak najbardziej konkretne, cielesne, odczuwane fizycznie. Pisze Michał Lachman.
RECENZJA. Na początek – scena zbliżenia dwojga małżonków, potem napięcie rośnie. Inicjacja seksualna nastolatki i jej przysposabianie na luksusową prostytutkę; nauka języka, chodzenia, stylu, wreszcie sposób osiągania perfekcji, hm hm, warsztatowej.
Handel żywym towarem, przymusowa prostytucja i współczesne niewolnictwo to tematy rzadko podejmowane we współczesnym teatrze. Tego niełatwego zadania podjął się Waldemar Zawodziński, reżyserując „Różę jerychońską” w Teatrze im. S. Jaracza w Łodzi. Premiera już 20 września. W głównej roli Agnieszka Więdłocha.
Czy uda się zbudować nową Łódź filmową? – Dokonuje się przemiana. Z dawnej stolicy produkcji filmowej Łódź zmienia się w najważniejsze centrum kultury filmowej w Polsce – diagnozowała Anna Wróblewska, prowadząca debatę „Rebranding kinematografii w wymiarze regionalnym: perspektywy Łodzi filmowej” w czerwcu w Szkole Filmowej. Analizy stanu obecnego dokonuje Bogdan Sobieszek.
ŁÓDŹ 4 KULTUR/RECENZJA. Spektakl „Zapisani” w reżyserii Joanny Gerigk wpisuje się w tematykę Festiwalu Łódź 4 Kultur, ale przybliża kulturę żydowską w sposób stereotypowy. Wyróżnia się starannością plastycznej oprawy, jednak teatralnie się nie broni. Pisze Paulina Ilska.
RECENZJA. To nieczęsta sytuacja, że artysta poskramia swoje ego i usuwa się w cień, oddając miejsce innym. Ale Carolina Caycedo czuje widocznie, że to jej powinność. Nie próbuje zmieniać rzeczywistości poprzez sztukę, ona składa hołd: zwykłym czynnościom, na których oparty jest świat i gestom, dzięki którym można wierzyć w jego przetrwanie.
ŁÓDŹ 4 KULTUR / RECENZJA. Agata Duda-Gracz znów w Teatrze im. Jaracza. Tym razem jako kuratorka programu teatralnego Ł4K, gdzie zaprosiła na gościnny pokaz spektakl swój i studentów warszawskiej Akademii Teatralnej. „Ustawienia ze świętymi, czyli rozmowy obrazów” irytują eksponowaniem dyplomowego charakteru pracy, ale w sposobie traktowania sfery sacrum i dyskusji o nim imponują. Pisze Łukasz Kaczyński.
Wyprodukowana przez Szkołę Filmową w Łodzi etiuda dokumentalna „FAMILY²” w reżyserii Yifan Sun zdobyła studenckiego Oscara w kategorii Documentary (International Film Schools). Jest to opowieść o chińskiej dziewczynie, która jako niemowlę została odebrana rodzicom i adoptowana przez rodzinę z Belgii. Po latach wraca do Chin.
FELIETON Pamiętam, jakby to było wczoraj. W pociągu jadącym ze stolicy do Łodzi spotkałem kolegę ze studiów – dziś znanego dziennikarza od muzyki, któremu dawniej zdarzało się pisywać także o komiksach. Obok niego siedział – w krawacie z wizerunkiem Kaczora Donalda – największy dziś wydawca komiksów w Polsce. Był początek drugiej połowy lat 90. ub.w., a my zmierzaliśmy do Łódzkiego Domu Kultury na Ogólnopolski Konwent Twórców Komiksu. Pisze Piotr Kasiński.

