Aktualności | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
RECENZJA. Każda epoka i każda Norymberga ma swego Kaspara Hausera. Pojawia się jakiś NIKT i każdy z nas, trapiony wątpliwościami kto zacz, nadaje mu jakieś właściwości. I staje się on w wyobrażeniu społecznym KIMŚ. Zgodnie z potrzebami. Na przykład piewcą wielkiej idei. Albo zwiastunem zmian. Duchowym wyzwolicielem.
List intencyjny w sprawie współdotowania od nowego roku Teatru Wielkiego w Łodzi przez ministerstwo kultury podpisali w czwartek (10 X) marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber i minister kultury Piotr Gliński. Opera może liczyć na 3 mln zł.
FELIETON. Oprócz uczonych nad tytułami oczywiście łamią sobie głowy także autorzy i tłumacze, ale w dzisiejszym świecie, niestety, również pracownicy wydawniczych działów PR. Pisze Maciej Świerkocki w cyklu "Krowie na granicy"
FELIETON. Wszyscy artyści kradną, jak powiadał między innymi Picasso — choć należałoby dodać, że jeśli mają od kogo. O kulisach pracy tłumacza literatury i kulisach powstawania nowego przekładu "Ulissesa" Jamesa Joyce'a - pisze Maciej Świerkocki w cyklu "Krowie na granicy"
Łódzki Przegląd Teatrów Amatorskich ŁÓPTA zainicjowany został przez Mariana Glinkowskiego. W tym roku ŁÓPTA odbędzie się w Łódzkim Domu Kultury już po raz trzydziesty drugi. Grupy teatralne, zwane amatorskimi, alternatywnymi i offowymi zjadą się z całej Polski, by pokazać swoje spektakle. Mogą też uczestniczyć w warsztatach teatralnych Katarzyny Pawłowskiej i Anny Guzik. Festiwal potrwa trzy dni: 11-12-13 października.
W szczególności piękny jest teatr alternatywny, ale czym on właściwie jest, komu jest dziś potrzebny i jak go tworzyć, by zachwycał? Przed Łódzkim Przeglądem Teatrów Amatorskich 2019 rozmawiamy z reżyserką spektaklu „Starość jest. Piękna” Aktorów Czytania Performatywnego i Teatru Wewnętrzna Emigracja, który zdobył główną nagrodę ŁóPTA 2018.
W EC1 w Łodzi trwa Animarkt Stop Motion Forum - jedyne na świecie wydarzenia branżowe poświęconego animacji stop motion i animacji lalkowej. To pięć dni (do 12 października) wypełnionych kursami mistrzowskimi, konsultacjami, prezentacjami finałowych projektów, które powalczą o atrakcyjne nagrody oraz warsztatami z wybitnymi twórcami.
RECENZJA. Niemka chciałaby mieszkać w Łodzi, bo tu jest dialog, a ona lubi dużo gadać. Na sklepowych półkach leżą nagie kobiety – pilnuje ich obleśny jegomość, a w tle widać czerwone logo „Żywiec”.
RECENZJA. Dante wyobrażał sobie Czyściec jako górę o kształcie ostrosłupa z ściętym szczytem, której jeden biegun wznosi się wśród oceanu. Na całej jej wysokości rozłożonych było 11 kolistych tarasów, 4 dolne jako rodzaj przedsionka, kolejne były Czyśćcem właściwym. Na każdym dusze oczyszczały się z jednego z grzechów głównych. Ten zestaw wyobrażeń Ewa Wycichowska w swoim spektaklu w Teatrze Logos włącza w spójny język sceny, w którym ruch jest ważny, ale nie najważniejszy. Pisze Łukasz Kaczyński.
TEMAT NUMERU. Animagia, Galeria Browarna, Festiwal „Zarzewie”, Open Różewicz Festiwal, Stowarzyszenie OnJaTy, Organic Festiwal - O inicjatywach o znaczeniu ponadlokalnym w regionie łódzkim. Wybór bardzo subiektywny. Pisze Paulina Ilska.