Aktualności | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
RECENZJA. To, co w kunszcie wokalnym Aleksandry Kurzak najbardziej zachwycające, to unikatowa rozpiętość odcieni dynamicznych i interpretacyjnych, osiągana przez śpiewaczkę na krótkich odcinkach, często na przestrzeni jednej zaledwie nuty. Pisze Magdalena Sasin.
od 22 LISTOPADA 2019

Wylęgarnia

Galeria Szklarnia czuła na szczerą, niewykalkulowaną sztukę zaprasza na wystawę nieznanych szerszej publiczności rysunków Mateusza Wosia pt. "Wylęgarnia". Otwarcie 22 XI o godz. 18.
W jaki sposób opowiedzieć o życiu w łódzkim getcie, by uniknąć popadania w klisze martyrologiczne, emocjonalny szantaż i sztampę na poziomie formy spektaklu? Można odnieść się do kilku mocnych, wiele mówiących szczegółów: pestek wiśni, domku dla lalek, granatowej sukienki w białe grochy. Jak podczas akcji performatywnej Weroniki Fibich i Ewy Łukasiewicz „Dwa pokoje” w Teatrze Szwalnia. Pisze Paulina Ilska.
TEMAT NUMERU. Czy etno design to tylko nowe słowo, czy może nowa jakość? Inspiracje ludowością sięgają w Polsce okresu międzywojennego. Wtedy twórczość ludowa promowana była jako sztuka narodowa. Wielcy artyści wrócili na wieś, starając się zmienić jakość wzornictwa. Pisze Bogdan Sobieszek. 
RECENZJA. Wcześniej gniewny i drapieżny, Tomasz Bąk ucichł, uspokoił się, zrezygnował z szarży i prowokacji. Chciano widzieć w nim głos najmłodszego pokolenia twórców, buńczucznego, nieobliczalnego i w fascynujący sposób prześmiewczo-spostrzegawczego. Stępił pióro? Znudził się poprzednim sobą? O tomie "Utylizacja. Pęta miast" pisze Tomasz Cieślak.
Po blisko 20 latach Teatr TV wraca do Łodzi. W czwartkowy wieczór w Teatrze Nowym im. Dejmka pokazano przedpremierowo spektakl „Fantazja polska”, który po majowej premierze na Małej Scenie jego reżyser Maciej Wojtyszko przeniósł na scenę telewizyjną.
Co roku na wystawie Konkursu im. Władysława Strzemińskiego – Projekt dla studentów łódzkiej ASP można oglądać naprawdę ciekawe propozycje rozwiązań dla przemysłu i kultury. Co się stało, że tym razem nie możemy się ekscytować?
FELIETON. Moje spojrzenie jest o dwie, trzy sekundy za długie. Jesteście zawstydzeni, jakbyście mieli nie twarz, ale dziwną przypadłość. Ten kawałek ciała, o którym zdążyliście zapomnieć, zadziwia, nagle odbity od szyby albo od cudzego spojrzenia. Mimiczne dzieło sztuki. Pisze Anna Ciarkowska.
RECENZJA. Sztuka tkaniny nie jest oderwanym od rzeczywistości hobby dla zajęcia rąk, ale reaguje na problemy współczesności tak samo jak twórczość z innych dziedzin. Bardziej niż kiedykolwiek przekonujemy się o tym dzięki głównej wystawie Międzynarodowego Triennale Tkaniny. Wydobycie tego faktu jest zasługą kuratorki i wprowadzenia tematu przewodniego („Przekraczanie granic”).
FELIETON. Byłem licealistą, gdy zaproszono mnie do jury Tarnowskiej Nagrody Filmowej. Przewodniczył mu Andrzej Żuławski. To było spotkanie Guliwera z Liliputami. Ledwo nas zauważał ze swojej wysokości. Zwrot „dobry film” chyba nie przeszedł mu przez gardło. A jednak twórca „Szamanki” mi imponował. Piekielnie złośliwy i inteligentny, światowy, pił whisky, no i świetnie wyglądał. W końcu dobrnęliśmy do finału obrad. Pisze w cyklu "Wodzireje i amatorzy" Łukasz Maciejewski.