Aktualności | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
WYWIAD. - Jako umiarkowanie religijnego chrześcijanina obowiązuje mnie przykazanie miłości, które staram się jak najlepiej wypełniać. Niektórzy krytycy widzą we mnie raczej wiecznego marudę, a nie zauważają, że marudzę, bo chciałbym właśnie więcej miłości. Przyznaj, to radykalny program pozytywny! – mówi Tomasz Bąk, poeta z Tomaszowa Mazowieckiego, laureat poznańskiej Nagrody-Stypendium im. Stanisława Barańczaka.
RECENZJA. Festiwal Retroperspektywy 2019 zakończył mocny akcent – koncert „Kukła żywa” Pawła Passiniego. Podobnie jak podczas innych wydarzeń ostatniego weekendu festiwalu, twórca delikatnymi środkami wciągał widza w świat widowiska, oferując estetyczną przyjemność, duchowe nasycenie, psychiczny dyskomfort, pogłębione spojrzenie i duży ładunek emocji.
FELIETON „Centrala? Połączcie mnie z Auschwitz!” Nie wiem, kto jest autorem tej kwestii. Może reżyserka Martha Coolidge, a może barwna scenarzystka Bożenna Intrator? Pada ona z ust śpiewaka operowego, bohatera granego przez Stellana Skarsgårda, w połowie filmu „Znajdę cię” – sympatycznego kurioza traktującego o wojennych losach zakochanej pary z Łodzi: Polaka i Żydówki. Film głupiutki, ale uroczy. Pisze Rafał Syska.
FELIETON. To było, to jest, bardzo filmowe lato. Najgorętszy czas nie tylko w pogodzie, ale również w moim dziennikarskim kalendarzu. Mnogość imprez, spotkań, festiwali. Wędrowałem z miejsca na miejsce, jak Polska długa i szeroka, z południa na północ, z Karlowych Warów do Sopotu, z Bydgoszczy do Zwierzyńca, w sumie kilkadziesiąt miejsc itd. - pisze Łukasz Maciejewski.
Po wakacjach wracamy z mocnym numerem. Przyglądamy się Manifestowi Wolnej Kultury, bo nie był on dostatecznie przegadany i przemyślany. Rozmawiamy z Tomaszem Bąkiem – poetą, który właśnie czeka na werdykt Nagrody Literackiej Gdynia. Podsumowujemy Festiwal Transatlantyk, przyglądamy się w szczegółach rewitalizacji, dzięki której powstaje Monopolis. A co jeszcze?
Nie żyje Antoni Szram, wybitna postać łódzkiej kultury, twórca i dyrektor dwóch muzeów, wizjoner dbający o przeszłość z myślą o przyszłości.
RECENZJA. Słodko i boleśnie, tak minął trzeci dzień Festiwalu Retroperspektywy 2019, organizowanego przez Teatr Chorea. Poranek upłynął pod znakiem niecodziennych spektakli dla dzieci i warsztatów Master Class. Po zachodzie słońca widzieliśmy dwa mocne przedstawienia dla dorosłych, z których można albo wyjść natychmiast, albo zostać na długo z obrazami i metaforami, które przywołują. Pisze Paulina Ilska. 
Jak dzisiejsza publiczność reaguje na odważne i absurdalne koncepcje grupy Fluxus? Sprawdzi to sam legendarny Eric Andersen, współtwórca neoawangardowego ruchu, który zmienił oblicze sztuki współczesnej. Będzie on gościem zbliżającego się festiwalu Retroperspektywy 2019.
Tuż przed rozpoczęciem Festiwalu Retroperspektywy Teatr Chorea pokazał próbkę tego, co sam przygotowuje z myślą o tegorocznym programie. Pokazany fragment spektaklu „ja, bóg”, odwołujący się do myśli Jerzego Grotowskiego, sugeruje, że czeka nas mocna, nasycona znaczeniami, sensualna i silnie angażująca widza rzecz. Retroperspektywy zaczynają się 23 sierpnia i potrwają do 1 września.
Tuż przed Festiwalem Retroperspektywy Chorea zaprasza jeszcze na Mistrzowskie warsztaty teatralne prowadzone przez założyciela i lidera grupy, Tomasza Rodowicza. Warsztaty są prowadzone w ramach Laboratorium Kreatywnego Działania. Odważni mogą wziąć w nich udział 17 sierpnia.