Pierwszą nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Grażyny Bacewicz zdobył Japończyk Satoshi Ohmae za utwór „The Landscape”, druga nagroda (13 050 zł) trafiła do Nicholasa Gotcha z Wielkiej Brytanii za kompozycję „Earthise”, trzecią nagrodę (8 700 zł) otrzymał Andrea Nosari (Włochy) za kompozycję „Whale, Il canto del mare”.
ROZMOWA. "Traktujemy konserwatora zabytków jako naszego partnera i kluczową stronę w realizacji tak szczególnego projektu. Dlatego był on z nami od początku, uczestniczył w ocenie zebranych artefaktów.". Z Krzysztofem Witkowskim, prezesem firmy Virako budującej centrum Monopolis, rozmawia Łukasz Kaczyński
TEMAT NUMERU. Zmieniają się modele myślenia o rzeczywistości społecznej. Inaczej postrzegamy rolę urzędowych mecenasów – chcemy widzieć w nich nie tylko źródła finansowego wsparcia, ale i partnerów do rozmowy o naszych przedsięwzięciach i szerszej polityce kulturalnej regionu. Pisze Karolina Sikorska.
TEMAT NUMERU. Poza strukturami Urzędu rozpościera się szerokie pole kultury. Niestety, dla Urzędu coraz mniej widoczne. Urząd, którego polityka w sferze kultury staje się mocno zachowawcza, nigdy nie dostrzeże tego, co w kulturze najbardziej potencjalne albo aktualne. Decydent lub decydentka zakładają bowiem milcząco z góry wspólny sens, którego się ongiś dopracowali i chcieliby jedynie, żeby był on teraz respektowany i podzielany. Pisze Tomasz Majewski.
TEMAT NUMERU. Jeśli Manifest Wolnej Kultury Łodzi potraktować jako zestaw współrzędnych, które mają doprowadzić organizatorów kultury do najlepszego z możliwych modeli, to dyskusję z 4 czerwca towarzyszącą jego ogłoszeniu można uznać za próbę narysowania mapy łódzkiej kultury. A przynajmniej gdy rozmówcom – przy braku reprezentantów urzędu miasta skazanych na monolog – udało się wyjść poza katalog typowych bolączek środowiska.
Po ostatnim letnim spektaklu w Domu Literatury, czyli monodramie Bronisława Wrocławskiego, ogłoszono wyniki XXI Przeglądu Małych Form Teatralnych "Letnia Scena". W ramach konkursu zaprezentowano 8 przedstawień z różnych stron Polski.
Akademicki Ośrodek Inicjatyw Artystycznych otwiera sezon artystyczny pod rządami nowej dyrekcji. Pieczę nad Ośrodkiem objęła Anna Ciszowska. Nowy program stawia na teatr, a dokładnie na stworzenie pomostu między najlepszą tradycją teatru alternatywnego, a nowoczesną edukacją teatralną dla młodzieży i na dwie sceny – dramatyczną i związaną z teatrem tańca/teatrem fizycznym.
4 WRZEŚNIA 2019
Wrocławski i werdykt
Wraz z końcem wakacji kończą się też wakacyjne cykle spektakli. W Domu Literatury w Łodzi ostatnie przedstawienie Letniej Sceny - z monodramem, oczywiście pozakonkursowym, wystąpi Bronisław Wrocławski. Dowiemy się też, kto wygrał XXI Przegląd Małych Form Teatralnych.
WYWIAD. - Jako umiarkowanie religijnego chrześcijanina obowiązuje mnie przykazanie miłości, które staram się jak najlepiej wypełniać. Niektórzy krytycy widzą we mnie raczej wiecznego marudę, a nie zauważają, że marudzę, bo chciałbym właśnie więcej miłości. Przyznaj, to radykalny program pozytywny! – mówi Tomasz Bąk, poeta z Tomaszowa Mazowieckiego, laureat poznańskiej Nagrody-Stypendium im. Stanisława Barańczaka.
RECENZJA. Festiwal Retroperspektywy 2019 zakończył mocny akcent – koncert „Kukła żywa” Pawła Passiniego. Podobnie jak podczas innych wydarzeń ostatniego weekendu festiwalu, twórca delikatnymi środkami wciągał widza w świat widowiska, oferując estetyczną przyjemność, duchowe nasycenie, psychiczny dyskomfort, pogłębione spojrzenie i duży ładunek emocji.

