Aktualności | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
RELACJA. Ukłon w stronę przeszłości i duchów miejsca, dobra atmosfera i uzdolnieni młodzi gniewni -  po inauguracji sezonu artystycznego w AOIA zapowiada się sezon pełen prezentacji zadziornych artystów i realizacji niebanalnych projektów. Pisze Paulina Ilska. 
Przed niedzielnym pokazem "Róży jerychońskiej" w Teatrze im. Jaracza w Łodzi wręczono Złote Maski za sezon 2018/2019. To już 28. edycja nagrody łódzkich recenzentów teatralnych. Wśród laureatów jest m.in. Konrad Dworakowski, do niedawna dyrektor Teatru Pinokio w Łodzi. Pełen werdykt kapituły i jej skład przedstawiamy poniżej.
ŁÓDŹ 4 KULTUR/RECENZJA. Podstawowa prawda o świecie, który Coetzee próbuje pokazać, brzmi: bolesną konieczność przystosowania się i akceptacji, przyzwolenia na zło i bezprawie, na hańbę świata można o tyle tylko tolerować, o ile godnie zaakceptuje się nieodwołalność jego zła. Sensualność doznań i materialna strona doświadczenia to dla Coetzeego podstawa do snucia refleksji moralnym uwikłaniem człowieka w świat. Stąd w przedstawieniu z Teatru Ludowego sceniczne działania są właśnie jak najbardziej konkretne, cielesne, odczuwane fizycznie. Pisze Michał Lachman.
RECENZJA. Na początek – scena zbliżenia dwojga małżonków, potem napięcie rośnie. Inicjacja seksualna nastolatki i jej przysposabianie na luksusową prostytutkę; nauka języka, chodzenia, stylu, wreszcie sposób osiągania perfekcji, hm hm, warsztatowej.
Handel żywym towarem, przymusowa prostytucja i współczesne niewolnictwo to tematy rzadko podejmowane we współczesnym teatrze. Tego niełatwego zadania podjął się Waldemar Zawodziński, reżyserując „Różę jerychońską” w Teatrze im. S. Jaracza w Łodzi. Premiera już 20 września. W głównej roli Agnieszka Więdłocha.
Czy uda się zbudować nową Łódź filmową? – Dokonuje się przemiana. Z dawnej stolicy produkcji filmowej Łódź zmienia się w najważniejsze centrum kultury filmowej w Polsce – diagnozowała Anna Wróblewska, prowadząca debatę „Rebranding kinematografii w wymiarze regionalnym: perspektywy Łodzi filmowej” w czerwcu w Szkole Filmowej. Analizy stanu obecnego dokonuje Bogdan Sobieszek.
ŁÓDŹ 4 KULTUR/RECENZJA. Spektakl „Zapisani” w reżyserii Joanny Gerigk wpisuje się w tematykę Festiwalu Łódź 4 Kultur, ale przybliża kulturę żydowską w sposób stereotypowy. Wyróżnia się starannością plastycznej oprawy, jednak teatralnie się nie broni. Pisze Paulina Ilska. 
RECENZJA. To nieczęsta sytuacja, że artysta poskramia swoje ego i usuwa się w cień, oddając miejsce innym. Ale Carolina Caycedo czuje widocznie, że to jej powinność. Nie próbuje zmieniać rzeczywistości poprzez sztukę, ona składa hołd: zwykłym czynnościom, na których oparty jest świat i gestom, dzięki którym można wierzyć w jego przetrwanie.
Kto ma teksty poukrywane w szufladach/zakamarkach komputerowych dysków? Warto je wyciągnąć i wysłać, w Domu Literatury trwa wysyp konkursów literackich, organizowanych we współpracy z innymi instytucjami i organizacjami. Uwaga! Jest nawet konkurs dla prozaików.
ŁÓDŹ 4 KULTUR / RECENZJA. Agata Duda-Gracz znów w Teatrze im. Jaracza. Tym razem jako kuratorka programu teatralnego Ł4K, gdzie zaprosiła na gościnny pokaz spektakl swój i studentów warszawskiej Akademii Teatralnej. „Ustawienia ze świętymi, czyli rozmowy obrazów” irytują eksponowaniem dyplomowego charakteru pracy, ale w sposobie traktowania sfery sacrum i dyskusji o nim imponują. Pisze Łukasz Kaczyński.