To już szósta edycja programu stypendialnego prezydenta miasta Łodzi. Dotychczas przyznano 59 stypendiów na łączną kwotę 554 000 zł. W 2018 roku na ten cel miasto Łódź przeznaczyło kwotę 120 000 zł.
15 grudnia w Muzeum Sztuki po raz 15 przyznano Nagrodę im. Katarzyny Kobro Artyści Artystom. Jej założeniem jest wyróżnienie i uhonorowanie postaw twórców progresywnych i poszukujących. Laureatką za 2016 rok została Karolina Wiktor.
Można by to napisać tak: powstała w... działała lat... z końcem roku zostanie zamknięta. Krótko i na temat. Z kronikarskiego obowiązku. Bo trzeba. Bo wypada. Ale można inaczej, z nutą subiektywizmu.
RECENZJA. "Plac Bohaterów" - tu się opowiada o Europejczykach, choć rzecz dzieje się w Austrii. Za pomocą dialogów, ale też, jakby osobno, scenografii, języka przedmiotów, kostiumów, architektury wnętrza, topografii miejsca; wszystko to tworzy symbolikę, warstwę metafor, które mówią tyle samo, a może nawet więcej niż sam tekst.
„Cień Bafometa” (1926) to tytuł drugiej powieści Stefana Grabińskiego, prekursora polskiej fantastyki. Wpadła mi w ręce trzydzieści siedem lat temu, mniej więcej w tym samym czasie, gdy po raz pierwszy brnąłem przez „Ulissesa” — w czasie świąt Bożego Narodzenia.
Ewa Lipska, obok Stanisława Barańczaka, Juliana Kornhausera i Adama Zagajewskiego czołowa przedstawicielka Nowej Fali, odebrała w niedzielę 3 grudnia 50 tys. zł i Nagrodę Literacką im. Juliana Tuwima. Prezentujemy fragment laudacji oraz wystąpienie Przemysława Owczarka, dyrektora Domu Literatury (który nagrodę przyznaje), kończące galę i 11. Festiwal "Puls Literatury"
RECENZJA Ta inscenizacja nie działa na emocje scenicznymi środkami, raczej proponuje intelektualną drogę przez koleje interpretacyjne decyzje reżysera. Mniej porusza, za to wraca się do niej myślami. Atut to czy mankament? Pisze Łukasz Kaczyński
od 20 GRUDNIA 2017
Kultura dostępna w Łódzkiem
Łódzki Dom Kultury jest znany w województwie łódzkim z działań edukacyjnych propagujących kulturę na najwyższym poziomie. W tym roku z powodzeniem wystartował z projektem „Łódzkie pełne kultury”, w którym wzięło udział ponad 450 osób (300 uczniów i 150 nauczycieli).
Po drugiej wojnie światowej nastąpiła gwałtowna zapaść w systemie wartości: sztuka i kultura nie usprawiedliwiały się już w żaden sposób wobec tego wszystkiego, co człowiek zrobił sobie samemu.
Magdalena Abakanowicz, jedna z najważniejszych współczesnych artystek, znana jest głównie ze swoich rzeźbiarskich obiektów nawiązujących do zwielokrotnionych odindywidualizowanych ludzkich sylwetek czy z wielkich jaj-kokonów w londyńskim Tate Modern – ponurych i niepokojących. Dlatego wystawa jej prac w Centralnym Muzeum Włókiennictwa może zaskoczyć przyjemną energią.