Finał Festiwalu Retroperspektywy | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
6 + 5 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
6 + 5 =

Finał Festiwalu Retroperspektywy

Drugi i ostatni weekend Festiwalu Retroperspektywy będzie pełen mocnych akcentów. Zobaczymy ponownie spektakl „Po ptakach” Teatru Chorea i Earthfall Dance z Walii, spektakle gości z Rosji i Ukrainy – Teatru Akhe i Kyiv Academic Theatre "Golden Gate"  oraz dwa przestawienia z Polski. Do tego performance "Właśnie tu. Właśnie teraz" czy "Projekt Labstreet" i koncerty sygnowane takimi nazwiskami, jak Paweł Passini czy Maciej Rychły. Małe RPS proponują spektakl Dziecięcej Grupy Teatralnej Teatru Chorea, a podczas przedstawień dla dorosłych animatorzy zajmą się dziećmi.
Piątek 30.08.2019

19:00
Spektakl "Po Ptakach"
Teatr CHOREA, Earthfall Dance (Polska / Wielka Brytania)

Scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi

OPIS SPEKTAKLU:
"Po Ptakach" jest drugą częścią tryptyku realizowanego wspólnie przez CHOREĘ i Earthfall, wynikiem kolejnego międzynarodowego projektu teatralnego, powstałego we wrześniu 2005 roku w Cardiff (Walia). Oba zespoły, posługujące się zupełnie odmiennymi estetykami i metodami pracy, stworzyły wspólnie nowy język na pograniczu gatunków i stylów. CHOREA i Earthfall konfrontują antyczną grecką pieśń chóralną ze współczesną muzyką, choreografią przestrzeni miejskiej i lękami dzisiejszego świata.
Próbowaliśmy odpowiedzieć na pytanie: co zostało nam dzisiaj po "Ptakach" Arystofanesa, po starożytnych Grekach i ich kulturze, co mamy z nimi wspólnego? Pamiętajmy, że Ateny za życia Arystofanesa przechodzą czas wyniszczających wojen ze Spartą, czas rozpadającej się demokracji, kryzysów politycznych, spisków i walki o władzę różnych stronnictw politycznych. Kruszą się wartości społeczne i religijne. W takich okolicznościach zawsze pojawiają się przewodnicy do nowego wspaniałego świata, który ma szanse powstać na gruzach starego, dzięki utopijnym ideom, populistycznym hasłom, manipulacjom i ustawieniu się dokładnie pomiędzy tymi, którym się udało, a tymi, którzy są przegrani. Jedni bez drugich nie mogą żyć, więc tam, gdzie ich drogi się przecinają, trzeba tym pierwszym odbierać władzę, a tym drugim marzenia. Całość otoczyć murem, rozstawić straże i strzec się obcych, jak to jest w Chmurokukułczynie - idealnym nowym państwie Arystofanesa. Ale zza wysokiego muru bogowie wyglądają na skorumpowanych idiotów, a ludzie na okradzionych z marzeń karłów. Czy raj na ziemi można dzisiaj budować tylko za kolczastymi drutami, czy wszystkie wizje uzdrawiania świata w trakcie realizacji stają się zawsze tak samo gorzkie i groźne? W tym spektaklu granym w postkomunistycznym państwie, w dobie globalnego terroryzmu pytamy o to nie tylko Arystofanesa…

20:30
Performance "Właśnie tu. Właśnie teraz"
Laboratorium Kreatywnego Działania, Teatr CHOREA (Polska)

Przestrzenie Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi

OPIS WYDARZENIA:
Performance „Właśnie tu. Właśnie teraz” to próba opowiedzenia o zmaganiach młodych osób, które mierzą się z demonami niezrozumienia i wykluczenia, jednocześnie szukając znaczeń takich słów, jak wolność czy równość. Ukazane impresje z życia młodych ludzi, wpisane w niełatwe sytuacje, okazują się częścią współczesnego doświadczenia. Tworzenie performance’u stało się więc dla uczestników poważną grą o własną tożsamość.
Jak wskazuje Zygmunt Bauman – „Zgryzoty rodzą się z wolności, nie z ucisku.

21:00
Impreza urodzinowa Teatru CHOREA

Art_Inkubator w Fabryce Sztuki w Łodzi

Sobota 31.08.2019

11:00
Małe RPS
Spektakl "Pig in a Wig in Space"
Sean Palmer, Martina Rampulla, Kuba Pałys (Wielka Brytania / Włochy / Polska)

Sala A_22, Art_Inkubator w Fabryce Sztuki w Łodzi

OPIS SPEKTAKLU:
Serdecznie zapraszamy dzieci w wieku od 4 do 8 lat razem z rodzicami, babciami, wujkami, kuzynami lub ciociami na nasz spektakl. Przeniesiemy Was w inny świat. Hen, do krainy wyobraźni, odważnych pomysłów i niesamowitej muzyki. Przy czym obiecujemy, że nawet najmłodsi widzowie zrozumieją każde słowo. A spektakl jest od uszu po zakręcony ogonek – cały po angielsku. Czy małe stworzenie może mieć duże marzenie? O tak! Nawet większe niż przypuszczają dorośli. Zwłaszcza ciekawska świnka ze śmiesznym ryjkiem podobnym do guzika i bujnej wyobraźni. Wcale nie różowej, tylko kolorowej jak zorza polarna! To niezwykłe zwierzątko zna język angielski, uwielbia przeżywać fascynujące przygody. Dlatego pewnego dnia wpada na genialny pomysł. Chce polecieć w kosmos. Zainspirowane historią słynnego psa Łajki, zaczyna planować galaktyczną podróż. Niestety, wszyscy wokół wątpią w powodzenie misji i próbują przekonać świnkę do pozostania w domu. Czy lot dojdzie do skutku? Co oznacza prawdziwa odwaga? Gdzie spełniają się marzenia? Tego dowiecie się z przedstawienia.
Jak powstał spektakl "Pig in a Wigin Space"? “Pig in a Wig in Space” to czysto teatralny spektakl dla dzieci, którego tekst dzięki wsparciu pedagogicznemu Early Stage, został wypracowany przede wszystkim z myślą o naszej docelowej widowni, tzn. o dzieciach – w rezultacie powstał dynamiczny miks sztuki teatralnej w oparciu o metody wykorzystywane przez Early Stage - szkoły, która angażuje, ale również edukuje. Przedstawienie zostało zrealizowane w ramach współpracy pomiędzy szkołą języka angielskiego Early Stage oraz Brytyjskim artystą performatywnym Sean'em Palmerem - a jego pomysłem wyjściowym było stworzenie polskiego teatru dla dzieci, który byłby wehikułem pedagogicznym wykonanym wyłącznie w języku angielskim.

18:00
Spektakl "Otello / Ukraina / Facebook"
Kyiv Academic Theatre "Golden Gate" (Ukraina)

Scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi

OPIS SPEKTAKLU:
Jakie są najważniejsze rzeczy, które trzebawiedzieć o tym spektaklu? To wcale nie jest „Otello"! Jest to przypał, satyra, wstyd, polityka, humor i głód. Punktem wyjścia do rozpoczęcia pracy nad spektaklem stało się samo pojęcie „fake". Co jest prawdą, a co jest fake'iem teraz, gdy w realu nie zawsze witamy się z ludźmi, którzy są naszymi znajomymi na FB. Polityka - fake, miłość - fake, i nawet Otello - fake.
Siedmiu aktorów teatru Zoloti Vorota własnymi rękami, ciałami, głosami, tworzą fresk współczesności, który najpierw śmieszy a później zaskakująco zasmuca. W spektaklu zostały wykorzystane teksty Williama Szekspira i Juryego Oleszy, oraz prywatne historie aktorów.

20:15
Spektakl "Democracy"
AKHE Engineering Theatre (Rosja)
Podwórko przy ul. Milionowej/Tymienieckiego 3

Wejście przez dziedziniec Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi

OPIS SPEKTAKLU:
Gdyby ktoś chciał stworzyć portret naszej epoki, byłby to obraz namalowany ropą naftową. Ropa jest nierozerwalnie związana ze zwycięską maksymą XX wieku − demokracją. Co będzie jej odpowiednikiem w nadchodzącym stuleciu? Co wyłoni się z globalnego potopu terminów, pojęć i problemów? Aktorzy AKHE dosłownie nurzają się w lepkiej czarnej cieczy i sprawiają, że baryłki się przelewają. Z nożami, gąbkami zrobionymi z chleba i lepkimi graffiti celebrują surową łabędzią pieśń światowego porządku, jaki znamy.

21:30
Koncert "Uwolnione dźwięki"
Maciej Rychły, Mateusz Rychły (Polska)

Szklany Hall, Art_Inkubator w Fabryce Sztuki w Łodzi

OPIS KONCERTU:
Koncert duetu Maciej & Mateusz Rychły to wyjątkowa podróż muzyczna po śladach polskiej i europejskiej muzyki tradycyjnej. Nowoczesny przekaz artystyczny, który przemiawia do fanów folku, jazzu i muzyki klasycznej, jest oparty o źródła muzyki ludowej Polski i innych krajów Europy. Koncert jest okazją do zapoznania się z najnowszymi utworami - tak kompozycjami jak i aranżacjami melodii ludowych Macieja Rychłego, współzałożyciela Kwartetu Jorgi i czołowego twórcy nurtu polskiej muzyki folk.
Ideą projektu „Uwolnione dźwięki” jest odczytanie muzyki z obrazów zawierających zapis nutowy. W swoich założeniach jest to więc projekt interdyscyplinarny, łączący dźwięk i sztukę wizualną, muzykę dawną i historyczne malarstwo europejskie. W wydarzeniu jakim są „Uwolnione dźwięki”, koncert, pokaz, spektakl i wykład łączą się, zapewniając nowoczesną w przekazie podróż w historię kultury europejskiej. Wybrane przez Macieja Rychłego obrazy mistrzów malarstwa zawierają szczegółowy zapis muzyczny, którego odczytanie jest podstawą artystycznego spotkania. W „Uwolnionych dźwiękach” dzieło sztuki z przeszłości staje się „pigułką multimedialną”, umożliwiającą muzykom Mateuszowi Rychłemu i Maciejowi Rychłemu stworzenie szczególnej akcji artystycznej o wyjątkowym wymiarze tak artystycznym, jak i edukacyjnym.

Niedziela 01.09.2019

11:00
Małe RPS
Premiera spektaklu "MIASTO"
Dziecięca grupa teatralna, Teatr CHOREA (Polska)

Scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi

OPIS SPEKTAKLU:
Spektakl jest efektem drugiego roku pracy dzięcięcej grupy teatralnej Teatru CHOREA. Tematem przedstawienia jest miasto i wszelkie jego przejawy - budynki, pojazdy, instytucje, odgłosy, miejsca, ludzie, ruch, maszyna. Narzędziami teatralnymi są: ciało, głos, słowo, dźwięk, śmieci i wszelkie materiały plastyczne. Ideą jest by dać dzieciom możliwość twórczej ekspresji, przy jak najmniejszej ingerencji dorosłych. Przewodnikami w tej radosnej pracy są: Joanna Filarska (pomysłodaqczyni i lider grupy), Filip Appel (dźwięki i spacery), Jola Królicka (scenografia) i Dominika Krzyżanowska Gorzkiewicz (kostiumy, reżyseria), Patryk Zakrocki (orkiestra), Paweł Korbus (neon)., Tomasz Krukowski (światło).

14:00
Performance "Projekt Labstreet"
Dorota Porowska (Polska)

Dziedziniec Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi

OPIS WYDARZENIA:
"Projekt Labstreet" nawiązuje do antycznej idei placów tanecznych, które umiejscowione w centralnych punktach miast Starożytnej Grecji, służyły ich mieszkańcom do celebrowania wspólnoty w rytualnych działaniach kulturowych. Wraz z rozwojem cywilizacji antycznej, pierwiastek metafizyczny wycofał się z otwartej przestrzeni społecznej w specjalne, bardziej ustronne miejsca, dedykowane praktykom religijnym i odtąd place taneczne przekształciły się w agorę. Wykorzystując sztukę chcemy nawiązać do tych pierwotnych, wspólnotowych funkcji miasta. "Labstreet" oznacza „laboratorium miejskie” a więc obserwowanie, badanie entropii miasta, eksperymentowanie w żywej, codziennej - ”zwykłej” przestrzeni z językiem sztuki. Chcemy być konsekwentni i jednocześnie dyskretni w swoim działaniu, staramy się być naturalni w prowokacji wobec otwartej przestrzeni miejskiej. Stosujemy różne techniki począwszy od medytacji, obserwacji (także uczestniczącej), działań matematyczno-statystycznych, improwizacji czy intensyfikacji zachowań i w końcu autorefleksji.
"Labstreet" to też praktykowanie matematycznie doskonałej struktury labiryntu antycznego na placach tanecznych współczesnego miasta. Ta gra, dzięki uniwersalnej i precyzyjnej strukturze, może się przenieść w każdą z „wymarzonych” przestrzeni, może zrealizować ich ukryty potencjał i ukryty wymiar… W konsekwencji ciekawym staje się połączenie przypadku, koincydencji ze ścisłym powtarzalnym schematem. Działanie performatywne realizowane jest dwutorowo. Jest prezentowane na ulicy w sposób możliwie neutralny i dyskretnie prowokacyjny, a potem zostaje przeniesione - z tą sama strukturą - w miejsce zwyczajowo wykorzystywane w teatrze. Widzowie mają szansę przeprowadzić analogiczny do twórców zdarzenia, proces obserwacji rzeczywistości jako tworzywa sztuki. Doświadczyć intensyfikacji zwykłych i niezwykłych dla ulicy działań. Zaobserwować proces naturalizacji dwóch porządków (życia i sztuki) w niezwykłych dla siebie okolicznościach i kontekstach.

16:00
Spektakl "Koniec, początek - SOMA"
Teatr O.de.la (Polska)

Sala C_101, Art_Inkubator w Fabryce Sztuki w Łodzi

OPIS SPEKTAKLU:
„Koniec, początek – soma” poszukuje w obrębie naszej cielesności odpowiedzi na pytanie czym jest ciało niepodległe. Soma to ciało, będące przede wszystkim drogą... „Koniec, początek – soma” to teatr fizyczny, szukający w dekonstrukcji zdarzenia ruchowego, chwil autentyzmu.Tancerze będą dzielić się z widzem swoimi myślami na temat wolności, szukać nie-podległości swojego ciała względem siebie oraz widza. Na scenie tancerze mówią co myślą i jak czują swoje ciało. Pytanie brzmi: czy wolne? Tancerze w swojej podróży przez cielesność przechodzą poza treści społeczne, kulturowe i moralne, jednocześnie ich dotykając, bo to one budują ich codzienność i wpływają bezpośrednio na ich ciała. Tancerze będą opowiadać szczątki swoich historii rodzinnych, będą dzielić się z widzem swoimi myślami na temat wolności, szukać nie-podległości swojego ciała względem siebie oraz widza, poszukiwać tożsamości, przepływu, wspólnoty, duchowości, jako ludzie, tancerze, Polacy, Rzeszowianie...
„Gdyby można było usłyszeć coś, co najchętniej nazwałabym głosem mięsa ciała, które do nas mówi, być może znalazłyby się tam jakieś wskazówki. Jak znajdujemy je w snach, gdzie z bezsłownych głębin przemawiamy do siebie naocznie i bezpośrednio, gdzie pytanie nie czeka na czyjąś odpowiedź, bo to my sami jesteśmy i pytaniem i odpowiedzią. Gdybyśmy mogli zrozumieć bezpośrednią mowę naszego ciała, wówczas poszlibyśmy za tym głosem ostatecznym, mówiącym do nas z samej głębi bytu, bo byłby to nasz własny głos.” (Jolanta Brach-Czaina, „Metafizyka mięsa”)

17:30
Spektakl "Pigmalion"
Wojtek Ziemilski (Polska)

Scena A rt_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi

OPIS SPEKTAKLU:
Łzawa historia o dziewczynie z ludu wykształconej przez szlachetnego profesora na prawdziwą burżujkę? Nic z tych rzeczy. W „Pigmalionie” kryje się coś ważniejszego i ciekawszego. To raczej opowieść o treningu, który musi przejść każdy z nas, aby móc uczestniczyć w kulturze. O umiejętnościach, które musimy nabyć, aby zasłużyć na szacunek. Wojtek Ziemilski bierze z „Pigmaliona” George’a Bernarda Shawa główny motyw, wywraca go na lewą stronę i buduje wokół niego szczególne zdarzenie performatywne. To nie do końca teatr, bardziej próba wciągnięcia widza w sytuację spotkania, podczas którego przekazujemy sobie nie tyle wiedzę, ile emocjonalne doświadczenie. Reżyser wyjaśnia: „To ćwiczenie z empatii ekstremalnej. Wczuwamy się w kogoś innego. Nie w postać, ale w jego sposób funkcjonowania w świecie, poruszania się wśród innych, budowania więzi”.
„Pigmalion” w reżyserii Ziemilskiego to część projektu „My, mieszczanie”. Nic więc dziwnego, że gdzieś w tle mamy tutaj ślady Bildung, absolutnie centralnej dla tradycji mieszczańskiej idei wychowania poprzez wtajemniczenie w kulturę. „My, mieszczanie” to wspólny projekt Centrum Kultury Zamek w Poznaniu oraz Komuny// Warszawa. Kuratorem projektu jest Tomasz Plata.

19:00
ZAMKNIĘCIE FESTIWALU
Koncert "Pythagoras meets Euclid"
Magos Makriyannis (Grecja)

Szklany Hall, Art_Inkubator w Fabryce Sztuki w Łodzi

OPIS KONCERTU:
Muzyka to nic więcej jak matematyczne proporcje - odpowiedni numeryczny podział częstotliwości dźwięku lub czasu. Jeśli jednak uświadomicie sobie, że moglibyście mieć więcej liczb niż te istniejące w klasycznej skali 12 tonowej - powiedzmy, porównywalnie do wielkości palety barw farb Dulux, albo ilości mrugnięć przy takcie 4/4 – uświadomicie sobie, że omija Was cały świat  muzycznych zdarzeń. W tym godnym zapamiętania spotkaniu dwóch gigantów matematyki Pitagoras wprowadza to, co naturalnie rezonuje w naszych ciałach – pierwotne wibracje strun kosmicznych wraz z ich mikrotonowymi niuansami. Z drugiej strony Euklides i jego historyczny algorytm potrafiący wygenerować wszelkie możliwe w Świecie Muzyki rytmiczne wzory. Weźmy to i jeszcze więcej - rytmy wykładnicze, wyciśniemy wtedy całą słodyczą z muzycznego strumienia czasu.
Formą wyrazu będą media muzyki elektronicznej – kable, pokrętła, przewody, syntezy i montaż mikrodźwięków.

Koncert "Kukła Żywa"
Passini / Pałyga / Słomiński / Janyst / Moński (Polska)

Sala A_22, Art_Inkubator w Fabryce Sztuki w Łodzi

OPIS KONCERTU:
Opowieść o zagadkowych podróżach podlubelskich chasydów... Ale dzisiaj? A może to nie są prawdziwi chasydzi, tylko jacyś inni zarośnięci goście, mówiący w języku powszechnie uważanym za niezrozumiały?
Muzyka korzeni, wydrapana z ziemi pazurami, koszerne psychodelicje, hardcore kabała, semi-trans, ex-humacje, golemy i inne tałatajstwo. I będzie git. Albo i nie. B”H„Nic co ludzkie”, „Żyd”, „Hamlet 44”, „Wszystkie rodzaje śmierci”, „Kaballah”, „Kukła. Księga Blasku”, „HIDEOUT/Kryjówka”, „Znak Jonasza”, „Dybbuk”, „Mistrz i Małgorzata”, „#chybanieja”, „J_d____e. Zapominanie”

Opisy wydarzeń i zdjęcia: materiały organizatora