Muzyka | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
– Jeśli ktoś mnie zapyta o rap symfoniczny w Filharmonii Łódzkiej, powiem: definitywnie nie – tak Paweł Przytocki, dyrektor artystyczny filharmonii podsumował ambicje repertuarowe instytucji podczas konferencji prasowej zorganizowanej u progu nowego sezonu.
RECENZJA. Odziedziczyć można dom z ogrodem albo rodzinną firmę. Niestety, odziedziczyć można też traumę. O tanecznym spektaklu „Dziedziczenie” Leszka Możdżera i Elżbiety Chowaniec na scenie Akademii Muzycznej w Łodzi pisze Magdalena Sasin.
Nakładem warszawskiej fundacji Muzyka Zakorzeniona oraz Łódzkiego Domu Kultury ukazała się płyta Kapeli Romana Wojciechowskiego. Album prezentuje stylowe wykonania tradycyjnych melodii opoczyńskich nagrane w studiu i w naturalnym kontekście tanecznej zabawy.
RECENZJA. Nie tylko sztuka, ale także refleksja nad ułomnościami ludzkiej natury połączyły muzyków z Łodzi i norweskiego Trondheim. Przygotowali wspólnie premierę opery „David & Bathsheba” współczesnego kompozytora norweskiego Ståle Kleiberga. Spektakl w ramach międzynarodowego projektu „Nowe głosy, ponownie odkryte opery” został pokazany w marcu w Trondheim, 21 maja na scenie łódzkiej uczelni odbyła się jego polska prapremiera. Pisze Magdalena Sasin.
Jan Szymański z Albinowa pod Głownem, jeden z ostatnich żyjących skrzypków ludowych w województwie łódzkim, został laureatem Nagrody im. Oskara Kolberga „za zasługi dla kultury ludowej”. To najstarsze i najważniejsze wyróżnienie w dziedzinie kultury tradycyjnej w Polsce ustanowione w 1974 roku. Uroczyste wręczenie nagród odbędzie się 12 lipca na Zamku Królewskim w Warszawie.
„Zawsze warto” – tytuł wiersza Jonasza Kofty stał się mottem siódmej edycji Festiwalu Off-Północna, który odbył się w kwietniu w łódzkim Teatrze Muzycznym. To pierwszy i jak na razie jedyny przegląd małych form wokalno-aktorskich w Łodzi. Z roku na rok coraz wyraźniej zaznacza swoją obecność, łącząc różnorodność przedstawień i recitali ze spójnością nadrzędnej myśli artystycznej, a występy profesjonalistów z konkursem dla adeptów sztuki scenicznej.
Galowy występ laureatów V Konkursu Piosenki Aktorskiej im. Jonasza Kofty i koncert „Najpiękniejsza” Anny Sroki-Hryń zakończyły tegoroczną edycję Festiwalu OFF-Północna w Teatrze Muzycznym w Łodzi. Statuetka Jonaszka i 8 000 złotych trafiły do Julii Szewczyk, zwyciężczyni konkursu. Jurorów ujęło jej wykonanie utworu „Kiedy księżyc jest w nowiu” do tekstu Jonasza Kofty z muzyką Janusza Strobla oraz autorskiej piosenki „Tylko lub mnie”.
od 11 KWIETNIA 2023

Humanizowanie muzyką

Mija 30 lat, odkąd profesor Jan Krysiński, ówczesny rektor Politechniki Łódzkiej, zainicjował koncerty „Muzyka na Politechnice”. Przez ten czas cykl zyskał stałych bywalców. Regularne koncerty o tak długiej historii na uczelni technicznej to unikat w skali kraju.
Koncert duetu „Śniedź” zaczął się tak, jakby sopranistka rozśpiewywała się przed wykonaniem arii Królowej Nocy Mozarta. A może miał to być tylko sygnał dla rozproszonych słuchaczy? Tak czy owak, potem było coraz ciekawiej, bo już nic Mozarta nie przypominało.
PODSUMOWANIE. Na początku roku 2022 wydawało się, że najbliższe 12 miesięcy w kulturze upłynie pod znakiem popandemicznej odwilży. Niestety, 24 lutego za wschodnią granicą wybuchła wojna i po raz kolejny okazało się, jak duży wpływ na sztukę ma polityka. Pisze Magdalena Sasin.