Muzyka | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
TEMAT NUMERU. Polski hip-hop to dziecko czasów transformacji, rozwijające się już w demokratycznej Polsce i korzystające z tej swobody. To cała subkultura, widoczna w sferze mody, w breakdance czy graffiti. Może to dobry moment, żeby na nowo spojrzeć na kulturę hip-hopu, która w Polsce wchodzi już w czwartą dekadę. Pisze Eliza Gaust. 
EDYTORIAL. Trudno znaleźć inną muzykę, w której słowo – wypowiadane, wykrzykiwane, melorecytowane, zamieniane w muzykę – jest równie ważne. Hip-hop jest unikalny z wielu powodów. Najciekawsze są dla mnie: utrzymująca się samodzielność, wielokanałowość działań i wytworzenie własnego obiegu. Gdy wielkie wytwórnie obrażały się na internet i liczyły straty z piractwa, hip-hop rósł w siłę na domowym kopiowaniu płyt, a raczej kaset. Pisze Łukasz Kaczyński.
Soliści i orkiestra Teatru Muzycznego w Łodzi (łącznie 40 artystów z Łodzi) wzięli udział z realizacji utworu „Bądźmy razem”, który powstał z potrzeby wzajemnego wsparcia artystów teatrów muzycznych i oper z całej Polski w oczekiwaniu na powrót publiczności. Premiera 27 czerwca (sobota) o godzinie 10 na kanale YouTube i na Facebooku Teatru Muzycznego w Poznaniu, inicjatora projektu.
VII edycja festiwalu Rockowanie organizowanego przez Łódzki Dom Kultury z powodu pandemii odbędzie się online. W programie: warsztaty muzyczne na poziomie podstawowym i zaawansowanym, koncerty laureatów poprzednich edycji  oraz konkurs zespołów. Do wygrania nagrody pieniężne – trzy, dwa i tysiąc złotych.
RECENZJA. Mortas w 2019 roku przebojem wkroczył na listę przebojów Trójki, by umieścić na niej trzy single. Gościnny „Dom” (rekordowe 4. miejsce), kojące „Za tysiąc lat”, nieprze-kombi-nowany „Przedostatni”. 6 marca br. zaś zadebiutował albumem o bezpretensjonalnym tytule „Tu” w prestiżowym S.P. Records. Pisze Rafał Gawin.
PUBLICYSTYKA. Czy Festiwal i Konkurs Indywidualności Muzycznych im. Aleksandra Tansmana, organizowany przez 20 lat przez Andrzeja Wendlanda, wróci po przerwie w zmienionej formule? Może zajmie się popularyzacją postaci kolejnego łódzkiego kompozytora? Szkoda utraty tak dużego i mądrze pomyślanego wydarzenia, o silnym walorze humanistycznym. Pisze Magdalena Sasin.
Łódzki Dom Kultury zaprasza do udziału w III Ogólnopolskim Konkursie Tańca Ludowego im. Jacka Lewandowskiego „5 minut dla oberka”. Uczestnicy zmierzą się dwóch kategoriach: tradycyjnej – dla par autentycznych oraz stylizowanej – dla zespołów tańca ludowego. W tym roku ocenie podlegają jak dotychczas choreografowie, a w ramach nowej kategorii również kapele akompaniujące tancerzom. Zgłoszenia należy przysyłać do 18 IX 2020. Rozstrzygnięcie 17 X.
Koncert na trąbkę i smyczki, bel canto z nowojorskiej Metropolitan Opera czy słuchowisko dla małych melomanów w Dniu Dziecka? Na wszystkie te wydarzenia zaprasza w tym tygodniu Filharmonia Łódzka. 
WYWIAD. –  Miałem zostać wychowany, wyuczony, wytresowany na pianistę  – mówi Stanisław Syrewicz, znany w Polsce  i na świecie kompozytor, w rozmowie z Mieczysławem Kuźmickim.
Jedną z uroczystości zawieszonych przez pandemię jest zaplanowany na czerwiec jubileusz 35-lecia Zespołu Pieśni i Tańca „Rzgowianie”, oklaskiwanego na festiwalach folkloru w Bergamo i Terranova di Pollino we Włoszech, St. Nicolaus du Pelem we Francji. Odpowiedzią ma być wejście z pokazami do sieci.
  • Uwaga! Z powodu zagrożenia koronawirusem wydarzenia mogą być odwoływane. Proszę potwierdzać informacje u organizatorów.