Muzyka | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Maciej Staniecki, łódzki eksperymentujący gitarzysta, oraz Wojciech Jachna, trębacz improwizator, zapowiedzieli wydanie kolejnej (po „Two Souls”, 2020) wspólnej płyty zatytułowanej „Complementary Colors”. Krążek ukaże się 15 listopada w oficynie Requiem Records.
RECENZJA. Kultura Podhala to niewytłumaczalny fenomen: odległa od kultury pozostałych regionów Polski, urosła do rangi symbolu. Jej inspirujące działanie nie słabnie, co potwierdził Wieczór Baletowy Kompozytorów Polskich w Teatrze Wielkim w Łodzi. Była to pierwsza premiera zespołu baletowego pod nowym kierownictwem Anny Nowak, która objęła stanowisko z początkiem obecnego sezonu. Pisze Magdalena Sasin.
Podobno wielka muzyka zaczyna się od małych scen – tak przynajmniej głosi slogan promujący Great September, showcase’owy festiwal, którego główną ideą jest kreowanie karier poprzez prezentowanie młodych, nieznanych wykonawców na wielu koncertach w małych klubach. Jak dalekie od prawdy jest dziś to hasło, przekonałem się, uczestnicząc w drugiej edycji Great September w Łodzi.
– Jeśli ktoś mnie zapyta o rap symfoniczny w Filharmonii Łódzkiej, powiem: definitywnie nie – tak Paweł Przytocki, dyrektor artystyczny filharmonii podsumował ambicje repertuarowe instytucji podczas konferencji prasowej zorganizowanej u progu nowego sezonu.
RECENZJA. Odziedziczyć można dom z ogrodem albo rodzinną firmę. Niestety, odziedziczyć można też traumę. O tanecznym spektaklu „Dziedziczenie” Leszka Możdżera i Elżbiety Chowaniec na scenie Akademii Muzycznej w Łodzi pisze Magdalena Sasin.
Koncert The Legend Of Rock Symphonic rozbrzmi w łódzkiej Atlas Arenie. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej razem z polskimi gwiazdami sceny rockowej zagra największe hity klasycznego rocka.
Great September Showcase Festival & Conference w Łodzi to nie tylko koncerty gwiazd na plenerowej scenie oraz występy początkujących artystów i zespołów na scenach łódzkich klubów. Istotną częścią programu festiwalu, który odbędzie się w dniach 14-16 września są panele dyskusyjne, w których wezmą udział artyści, ich menedżerowie, promotorzy, wydawcy, dziennikarze i przedstawiciele branży muzycznej. Panele i rozmowy odbywać się będą w Przestrzeni przy Piotrkowskiej 217.
Nakładem warszawskiej fundacji Muzyka Zakorzeniona oraz Łódzkiego Domu Kultury ukazała się płyta Kapeli Romana Wojciechowskiego. Album prezentuje stylowe wykonania tradycyjnych melodii opoczyńskich nagrane w studiu i w naturalnym kontekście tanecznej zabawy.
RECENZJA. W nietypowym terminie – na początku lipca, w rzadko otwieranym dla widowni pomieszczeniu – malarni Teatru Wielkiego w Łodzi, odbyła się premiera przedstawienia prezentującego mało znane oblicze tańca: choreoterapię. Pisze Magdalena Sasin.
RECENZJA. Zgadzam się z tymi, którzy twierdzą, że propozycja Lisy Gerrard i Julesa Maxwella z płyty „Burn” dalece nie dorównuje muzyce Dead Can Dance z najlepszego okresu w latach 80. i 90. XX wieku. Jednak warto było znaleźć się w Teatrze Wielkim w Łodzi, by na żywo posłuchać śpiewającego anioła, doświadczyć bliskości i siły tego niesamowitego głosu. Pisze Bogdan Sobieszek.