Muzyka | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
RECENZJA. Mortas w 2019 roku przebojem wkroczył na listę przebojów Trójki, by umieścić na niej trzy single. Gościnny „Dom” (rekordowe 4. miejsce), kojące „Za tysiąc lat”, nieprze-kombi-nowany „Przedostatni”. 6 marca br. zaś zadebiutował albumem o bezpretensjonalnym tytule „Tu” w prestiżowym S.P. Records. Pisze Rafał Gawin.
PUBLICYSTYKA. Czy Festiwal i Konkurs Indywidualności Muzycznych im. Aleksandra Tansmana, organizowany przez 20 lat przez Andrzeja Wendlanda, wróci po przerwie w zmienionej formule? Może zajmie się popularyzacją postaci kolejnego łódzkiego kompozytora? Szkoda utraty tak dużego i mądrze pomyślanego wydarzenia, o silnym walorze humanistycznym. Pisze Magdalena Sasin.
Łódzki Dom Kultury zaprasza do udziału w III Ogólnopolskim Konkursie Tańca Ludowego im. Jacka Lewandowskiego „5 minut dla oberka”. Uczestnicy zmierzą się dwóch kategoriach: tradycyjnej – dla par autentycznych oraz stylizowanej – dla zespołów tańca ludowego. W tym roku ocenie podlegają jak dotychczas choreografowie, a w ramach nowej kategorii również kapele akompaniujące tancerzom. Zgłoszenia należy przysyłać do 18 IX 2020. Rozstrzygnięcie 17 X.
Koncert na trąbkę i smyczki, bel canto z nowojorskiej Metropolitan Opera czy słuchowisko dla małych melomanów w Dniu Dziecka? Na wszystkie te wydarzenia zaprasza w tym tygodniu Filharmonia Łódzka. 
WYWIAD. –  Miałem zostać wychowany, wyuczony, wytresowany na pianistę  – mówi Stanisław Syrewicz, znany w Polsce  i na świecie kompozytor, w rozmowie z Mieczysławem Kuźmickim.
Jedną z uroczystości zawieszonych przez pandemię jest zaplanowany na czerwiec jubileusz 35-lecia Zespołu Pieśni i Tańca „Rzgowianie”, oklaskiwanego na festiwalach folkloru w Bergamo i Terranova di Pollino we Włoszech, St. Nicolaus du Pelem we Francji. Odpowiedzią ma być wejście z pokazami do sieci.
TEMAT NUMERU. Ta historia zaczyna się w szkole – w Szkole Podstawowej nr 1 w Tomaszowie Mazowieckim. Geografii uczy w niej Krzysztof Kleszcz. Oprócz geografii zajmuje się poezją – jest autorem trzech tomów wierszy, twórcą docenianym i nagradzanym. Na swoim blogu publikuje recenzje książek poetyckich i płyt. Gdy zbliża się jubileusz 100-lecia szkoły, o napisanie okolicznościowego utworu zostaje poproszony właśnie on. Pani dyrektor ma nawet konkretny pomysł: „Może by pan napisał piosenkę o historii szkoły w stylu T-raperów znad Wisły”... Pisze Piotr Grobliński.
RECENZJA. Zespół Naked Root ma szczęście, że jest w nim Jola Górska. Jej nieprzeciętny głos zwraca uwagę niemal od pierwszych taktów albumu „The Maze”, nowej produkcji łódzkiej formacji. Mocny, potężny wokal z lekką chrypką daje szansę przekroczenia granic konwencjonalnego kobiecego śpiewania, stwarza możliwość wyróżnienia się w ostrym rockowym repertuarze, otwiera przestrzeń twórczej wolności. Z takim wokalem można zajść daleko.
RECENZJA. Gdy w 2018 duet Karaś / Rogucki nagrał cover T.Love „1996”, mało kto się spodziewał regularnego projektu i autorskiego albumu. Ten zaś wyszedł w Walentynki i ciepło przyjęli go krytyka i fani, znudzeni ostatnimi wcieleniami Comy i oczarowani świeżością The Dumplings. Pisze Rafał Gawin. 
Choć Międzynarodowy Festiwal Producentów Muzycznych Soundedit odbywa się zwykle w ostatniej dekadzie października, organizatorzy już dziś zapowiadają bohaterów tegorocznej edycji. Na scenie Wytworni zobaczymy takich artystów jak Alan Parsons, Marc Almond, Roger Eno i Hania Rani.
  • Uwaga! Z powodu zagrożenia koronawirusem wydarzenia mogą być odwoływane. Proszę potwierdzać informacje u organizatorów.