Teatr | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Gdy odwiedzamy z Art. 51 festiwale teatralne w Polsce, zazwyczaj pojawia się – podczas omówień jurorskich, rozmów zakulisowych – nazwisko Mariana Glinkowskiego. To poruszające, gdy kolejne osoby mówią o tym, jaki wpływ wywarł na ich pracę teatralną, a także na decyzję, żeby przy tej robocie mimo wszystko trwać. Pisze Anna Perek-Kowalska. 
RECENZJA. Co jest tajemnicą powodzenia baletu „Grek Zorba”? Magnetyzująca, energetyczna muzyka Mikisa Theodorakisa? Efektowna choreografia? Główny bohater, który „uczy kochać życie i nie bać się śmierci” (jak pisał twórca tej postaci, pisarz Nikos Kazantzakis)? Na pewno wszystko po trochu, a do tego pełna werwy interpretacja tancerzy. Wszystko to można znaleźć w przedstawieniu łódzkiego Teatru Wielkiego – podczas premiery tancerze bisowali pięć razy!
W redakcyjnym wyborze wydarzeń akcji Dotknij Teatru, który opublikowaliśmy w "Kalejdoskopie" 03/20, błędnie wydrukowaliśmy godziny rozpoczęcia dwóch wydarzeń. Poniżej podajemy je poprawnie. Za ewentualne zamieszanie przepraszamy.
Rok 1981. Rok 2021. Rok 2061.Jedna rodzina. Zupełnie inne czasy. Zupełnie inne problemy? Takie pytanie zadali sobie twórcy z Grupy iatelier. W ten sposób powstał spektakl "Iluzja wstrząsu". Premiera 28 marca.
W związku z obchodami 70-lecia Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka w Łodzi, wydano książkę autorstwa Rafała Zięby pt. „#Dejmek_70”. 
PREMIERA. Komu, po co i dlaczego oddajemy swoją energię? Kiedy warto ją przekazywać? Czy nad takim procesem można zapanować i powiedzieć „nie”, poddać go racjonalnej analizie? Takie pytania warto sobie zadawać, oglądając spektakl taneczny „Energia” Teatru Tańca KIJO z choreografią Emilii Biskupik, wystawiony w Akademickim Ośrodku Inicjatyw Artystycznych. Spektakl recenzuje Paulina Ilska. 
Długo oczekiwana umowa na współdotowanie Teatru Wielkiego w Łodzi przez ministerstwo kultury podpisana. Póki co będzie ważna do 2022 roku, a łódzka opera otrzymywać będzie z budżetu centralnego 3,1 mln zł rocznie. Są nadzieje na jej przedłużenie.
RECENZJA. Poucza się nas, że musimy dać się przestraszyć tylko po to, by na koniec wrócić do świata realnego, zamknąć Czarownicę za szklanymi drzwiczkami biblioteczki i pozostać przy założeniu, że do końca życia trzeba się będzie użerać z „miłością”. A co z tymi, którzy szukają ucieczki od schematu? O spektaklu „Ander-sen” pisze Michał Lachman.
Wystawy, spotkania, pamiątkowe wydawnictwo – Teatr Muzyczny w Łodzi wchodzi w 75. rok działalności wspomnieniowo, ale i zapowiedzią repertuarowych zmian. Kolejny sezon rozpocznie polską prapremierą „Pretty Woman” w reżyserii Jakuba Szydłowskiego – nowego dyrektora artystycznego sceny.
WYWIAD. Lubię teatr, który opiera się na czymś autentycznym, a ciało nigdy nie kłamie, dlatego wybrałam model pogłębionej pracy z ciałem. Spektakl „Salto mortale” to rodzaj mojego poszukiwania prawdy  – mówi Majka Justyna, aktorka Teatru Chorea. Rozmawia Paulina Ilska