Sztuka | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
RECENZJA. Piotr Wypych z przymrużeniem oka odwołuje się do koncepcji „decydującego momentu” w fotografii (ukutej przez Cartier-Bressona) – w jego przypadku decyduje nie tyle przypadkowy moment, ile rozbłysk wizualnej świadomości autora, gdy nagle dostrzega i uwiecznia ciekawy układ form czy kontrast światła i cienia. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
„Beauty Bałuty” to tytuł nowego neonu artystycznego, który można oglądać na bocznej ścianie budynku przy ul. Wojska Polskiego 40 (przy skrzyżowaniu z ul. Franciszkańską). Praca o wymiarach 5,5 m x 2,5 m przedstawia słowo „Bałuty”, w którym litery „ał” co 4 sekundy zmieniają się na litery „ea” i na odwrót. Autorem projektu jest łódzki grafik Gouda.
- W malarstwie mogę swobodnie operować gestem, swego rodzaju żywą formą, która uwidacznia się natychmiast po nałożeniu farby. Praca z kolorem jest dla mnie ciekawym doświadczeniem, ponieważ widać, jak zmienia on treść obrazu – najpierw barwa oddziałuje na percepcję wzrokową, a potem zaczynamy się zastanawiać, dlaczego postać jest na przykład zielona - pisze Karolina Kruk, która zdobyła nagrodę „Kalejdoskopu” w Konkursie im. Strzemińskiego – Sztuki Piękne 2021.
RECENZJA. Ułańska szarża? Tak, ale raczej na monopolowy. Edward Dwurnik obnaża nadymanie mitów dotyczących polskości. Ale nie obśmiewa ich, może nawet je szanuje – na jego obrazach bywa, że husarskie skrzydła wyrastają na plecach robotnikom, gdy nabierają oni krzepy i odwagi, by walczyć o swoje. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
RECENZJA. Bogdana Konopkę jako reportażystę interesowały różne oblicza funkcjonowania człowieka w świecie, w społeczeństwie, w naturze. Wystawa w Galerii Imaginarium sytuuje je w szerszej przestrzeni – duchowej – która obejmuje swoją aurą całą ziemską rzeczywistość. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka
Kolekcje mody Arkadiusa i Duetu Rad trafiły do zbiorów Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Cztery kolekcje docenianych na świecie współczesnych projektantów zaskakują, zachwycają formą, ale także – przez poruszane tematy – mierzą się z historią i kulturową tożsamością Polski.
W czerwcu 2021 r. minęło 10 lat od odsłonięcia pierwszej rzeźby w Europejskim Parku Rzeźby A&A w Pabianicach. Pierwszy plener rzeźbiarski, otwierający park, odbył się w maju 2011 roku, a w kolejnym miesiącu można już było podziwiać dzieła artystów z Mołdawii, Szwecji, Meksyku, Włoch i Polski.
RECENZJA. „Reinkarnacje” powinny przyjąć formę wystawy objazdowej, która w całej Polsce (albo i dalej) głosiłaby chwałę łódzkiej sztuki. I koniecznie z takim indywidualnym aneksem jak prezentacja Andrzeja Różyckiego. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
W CMW trwa budowa nowej stałej wystawy „Miasto – Moda – Maszyna”. To trzy kondygnacje i licząca ponad 2 500 m² przestrzeń, którą wypełni blisko 400 obiektów z kolekcji muzeum. Prace nad wystawą trwające od trzech lat wkraczają właśnie w kolejny etap czyli m.in. przewożenie pierwszych obiektów oraz przygotowanie do prac aranżacyjnych. Wystawę będzie można obejrzeć już jesienią 2021 roku.
RECENZJA. Czy nowe technologie są jak pędzel, dając podobne do tradycyjnego malarstwa możliwości pracy na statycznej płaszczyźnie, tyle że w innym medium? A może jednak rozszerzają spektrum działań artysty? Wystawa „Obrazy cyfrowe” w Ośrodku Propagandy Sztuki skłania do stawiania takich pytań. Jaka jest odpowiedź? Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.