W 1922 roku Franz Kafka napisał opowiadanie "Głodomór". W 1976 roku Tadeusz Różewicz stworzył na jego podstawie dramat "Odejście Głodomora". Po kolejnym półwieczu Michał Rzepka dokonał adaptacji, która sztukę zmieniła z monodram, przy okazji przywracając tytuł Kafki. W pokazanym na tegorocznym Różewicz Open Festiwalu "Głodomorze" wystąpił młody aktor z warszawskiej Akademii Teatralnej - Kamil Suszczyk.
RECENZJA. Dwa lata po prapremierze w Nowym Jorku i rok po premierze polskiej w Teatrze Muzycznym w Poznaniu Teatr Muzyczny w Łodzi zaprosił na spektakl „Madagaskar. Musicalowa przygoda” George’a Noriegi i Joela Someillana. Łódzkie przedstawienie plasuje się w strefie stanów średnich.
Dobór spektakli pierwszego dnia festiwalu jest bardzo istotny, bo po pierwsze – mówi o teatralnych hierarchiach, przyjętych przez organizatorów, po drugie stanowi punkt odniesienia dla dalszych prezentacji. 31. Łódzki Przegląd Teatrów Amatorskich ŁóPTA relacjonuje, i pyta młodych twórców czym jest dla nich teatr, Paulina Ilska.
Tegoroczna edycja Łódzkiego Przeglądu Teatrów Amatorskich przyciągnęła do Łódzkiego Domu Kultury najlepsze grupy teatralne nie tylko z Łodzi, ale z całej Polski. W weekend 5-7 października po obejrzeniu 18 spektakli konkursowych jury w składzie: Ewelina Ciszewska, Tomasz Ciesielski i Przemysław Sowa przyznało trzy nagrody główne, jedną nagrodę aktorską oraz trzy wyróżnienia aktorskie.
Maciej Wojtyszko, reżyser teatralny, filmowy i telewizyjny, pisarz, autor sztuk, komiksów i filmów animowanych, zostanie szefem artystycznym Teatru Nowego im. K. Dejmka w Łodzi. Przez ostatnie miesiące scena pozostawała bez takowego, po tym jak rozstał się z nią Andrzej Bart, uznany pisarz, reżyser znany z realizacji w Teatrze TV, dokumentalista.
Kobiece wątki – takim szyldem można opatrzyć sporą część zjawisk prezentowanych podczas Festiwalu Łódź Czterech Kultur 2018. Może świat kobiety jako obszar w jakiejś mierze postrzegany jako wykluczony, a jednocześnie fascynujący, jest bardziej adekwatną metaforą rozmowy o sprawach tolerancji, równości, stosunku grup szukających swej tożsamości, niż metafora kultur i narodów dawnej Łodzi? Pisze Paulina Ilska
RECENZJA. Zaczyna się „z rosyjska”: bałałajki, bliny, samowary, ale potem jest już świat w nieskończoności. Gdy zatem wiadomo, kto jest kim i dla kogo, parawany symbolicznie oddzielają to, co historyczne, od tego, co dziś i jutro – choć wciąż to ten sam, traktowany z szacunkiem Czechow.
ROZMOWA. Przeczuwam, że przyszłość będzie o wiele mniej technologicznie "nasączona" niż wmawiają nam to Netflixowe seriale. Zresztą kinowe czy literackie wizje technologicznej przyszłości myliły się - mówi MARIUSZ GRZEGORZEK, rektor Szkoły Filmowej w Łodzi, reżyser, którego ostatni spektakl "Otchłań" w Teatrze im. Jaracza podejmuje temat relacji człowieka i technologii.

