
29 marca ukaże się „Spirals” – nowa płyta Macieja Stanieckiego, eksperymentującego gitarzysty i producenta współpracującego z muzykami sceny alternatywnej, takimi jak trębacz Wojciech Jachna czy klarnecista Wacław Zimpel.

Nie jestem łodzianinem z dziada pradziada, ale czuję, że to jest w stu procentach moje miasto. Mogę się nazwać łodziofilem czy nawet lodzermenschem – mówi Tomasz Gołębiewski, koncertmistrz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej, lider Grohman Orchestra i twórca festiwali koncertowych w łódzkich fabrykach, który obchodzi w tym sezonie trzydziestolecie działalności artystycznej.

Scena Tańca AOIA przygotowała cykl wideo art „Ciekawa sz(t)uka tańca” - kolejne odcinki można oglądać online na kanale YouTube i Facebooku.

WYWIAD. O projekcie „WSPÖŁGŁØSY. Chööör i Kwintet Marcela Balińskiego”, zrealizowanym wspólnie przez chór osób z niepełnosprawnościami intelektualnymi i doświadczonych muzyków improwizatorów: Rafała Różalskiego, Bartosza Szablowskiego, Bartosza Skibińskiego, Marcina Zabrockiego i Jakuba Gutkowskiego mówi Marcel Baliński.

Pandemia zbiera żniwo. Nie był to może bogaty rok w łódzkiej i wojewódzkiej muzyce niepoważnej, ale – na szczęście – w 2021 r. ukazało się kilka spektakularnych płyt. Najbardziej widoczne były tym razem zespoły z pogranicza rocka i alternatywy, zwłaszcza z udziałem Grzegorza Fajngolda – Salvezza i 19 Wiosen, oraz jazzowe, ze szczególnym uwzględnieniem Marek Kądziela Jazz Ensemble. Ale też zadebiutował (wreszcie!) Polski Zespół, „Koniec” ogłosił Janusz Reichel, chwalona Heima bombardowała nas singlami, zapowiadając debiutancki album, a Zuzanna nagrała kawałek z Czesławem Mozilem. Podsumowuje Rafał Gawin.

WYWIAD. – Nie jest dla mnie najważniejsze proponowanie czegoś nowego, raczej podążam za tradycją wykonawczą. Dążę do pełnego zrozumienia muzyki i całkowitego oddania się tekstowi. Dopiero na tym buduję własną interpretację – mówi Michał Balas, urodzony w 2001 r. w Krakowie student akademii muzycznych w Łodzi i Bazylei.

2021 rok był niezwykle udany dla Marcina Stańczyka, kompozytora, prawnika i profesora Akademii Muzycznej w Łodzi, artysty pochodzącego z Łęczycy, który od lat jest związany z Łodzią.

WYWIAD. GAD Records to autorski projekt Michała Wilczyńskiego. Jego droga zawodowa prowadziła nie od pucybuta do milionera, lecz od fana (namiętnie kupował płyty) do wydawcy. GAD systematycznie wydaje muzyczne skarby wydobyte z polskich archiwów, dzięki czemu wiele skazanych na zapomnienie ścieżek dźwiękowych i płyt ujrzało światło dzienne. Sosnowiecki wydawca zdecydował się zainwestować również w łódzkie zespoły. Z Michałem Wilczyńskim rozmawia Dawid Brykalski.

11 XII galą w Kinie Wytwórnia w Łodzi zakończyła się 4. edycja festiwalu polskich wideoklipów – PL Music Video Awards. Nagrody w dziewięciu kategoriach oraz Grand Prix przyznało jury, w skład którego weszli czołowi twórcy/czynie wideoklipów: Piotr Onopa, Marta Brodacka, Patrycja Piróg, Karol Brzeziński i Marek Skrzecz. Teledysk „Zdechłam” w reżyserii Zuzanny Plisz do utworu Kuby Kawalca (feat. Ana Andrzejewska) zdobyło Grand Prix PL Music Video Awards 2021.

TEMAT NUMERU. To wbrew pozorom pytanie o przyszłość. Kiedy rynek muzyczny kształtują algorytmy, a nie słuchacze, muzyka zmienia się w zuniformizowaną, łatwostrawną papkę. Staje się zaledwie pretekstem, narzędziem. Trafia bowiem do globalnego obrotu handlowego, a jej głównym zadaniem jest przynieść zyski tym, którzy algorytmami zarządzają.