Muzyka | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
od 13 WRZEŚNIA 2020 / 13 WRZEŚNIA 2020

Wirtualna Wytwórnia Jazzu

Klub Wytwórnia ruszył z kolejnymi koncertami jazzowymi. W ramach projektu "Kultura w sieci" łącznie pojawi się sześć polskich zespołów. Wszystkie wydarzenia będą transmitowane online na profilu Wytwórni na Facebooku.
Łódzki zespół Konkubent został zwycięzcą VII edycji festiwalu Rockowanie organizowanego przez Łódzki Dom Kultury. Drugie miejsce przypadło formacji Hethet z Łodzi, a trzecie – zespołowi The Mind Seekers z pomorskich Sierakowic. Pisze Bogdan Sobieszek.
od 2 SIERPNIA 2020 / 7 SIERPNIA 2020

Międzynarodowe kursy pianistyczne

BISMA Bacewicz International Summer Music Academy to międzynarodowe pianistyczne kursy mistrzowskie, które rozpoczną się 2 VIII w łódzkiej Akademii Muzycznej. Weźmie w nich udział 25 pianistów z całego świata. Kursy poprowadzą wybitni pedagodzy Michel Béroff i Claudio Martinez Mehner oraz artyści młodego pokolenia Piotr Sałajczyk i Ilya Maximov.
TEMAT NUMERU. Czym jest beat? Kto kogo dissuje i dlaczego? Jak osiągnąć flow? Czym różni się instrumental od mixtape’a? Kiedy zaczęła się złota era rapu i od czego? Jak wyglądają block party, które przyczyniły się do popularyzacji rapu w jego początkach? W czym musi być dobry szanujący się raper? I czy trap zastąpi rap? Czyli wszystko, co chciałbyś wiedzieć o kulturze hiphopowej, ale nie masz kogo o to zapytać. My odpowiadamy!
TEMAT NUMERU. Jak pisać słowa pod beat? I skąd wziąć dobry beat? – Zależy, czym chcesz się zajmować: freestyle’owymi przechwałkami, czy swoistą poezją ulicy. Wspólne dla tych rodzajów twórczości jest pisanie emocjami i na emocjach nawijanie tego, co się napisało. Trzeba rozpisać oddech, choć jeśli piszesz pod beat, często słyszysz, jak tekst powinien być podawany – mówią Ashton Orson i Szerszeń, tworzący duet Dzieci Piątku. Pisze Łukasz Kaczyński.
TEMAT NUMERU. „Dwa gramofony i kolekcja starych płyt ojca z funkiem to była odpowiedź czarnej biedoty na punk, nową muzykę białych” – tak pewien dziennikarz amerykański określił okoliczności narodzin hip-hopu w południowym Bronksie w drugiej połowie lat 70. XX wieku. Od tej pory muzyka ulicy Afroamerykanów opanowała świat, mnożąc się w dziesiątkach podgatunków i trafiając do mainstreamu. Pisze Bogdan Sobieszek, rozmawiając m.in. z Markiem Dulewiczem z Embryo Nagrania, muzykiem i producentem, mającym w dorobku m.in. trzy Złote Płyty.
„Życie jest” to recital formacji Trzeci Oddech Kaczuchy.  Z legendą piosenki kabaretowej można się spotkać w Ogrodzie Biblioteki w Aleksandrowie Łódzkim już w niedzielę 5 lipca. Recital zainauguruje Muzyczne Lato w Ogrodzie. 
TEMAT NUMERU. Polski hip-hop to dziecko czasów transformacji, rozwijające się już w demokratycznej Polsce i korzystające z tej swobody. To cała subkultura, widoczna w sferze mody, w breakdance czy graffiti. Może to dobry moment, żeby na nowo spojrzeć na kulturę hip-hopu, która w Polsce wchodzi już w czwartą dekadę. Pisze Eliza Gaust. 
EDYTORIAL. Trudno znaleźć inną muzykę, w której słowo – wypowiadane, wykrzykiwane, melorecytowane, zamieniane w muzykę – jest równie ważne. Hip-hop jest unikalny z wielu powodów. Najciekawsze są dla mnie: utrzymująca się samodzielność, wielokanałowość działań i wytworzenie własnego obiegu. Gdy wielkie wytwórnie obrażały się na internet i liczyły straty z piractwa, hip-hop rósł w siłę na domowym kopiowaniu płyt, a raczej kaset. Pisze Łukasz Kaczyński.
Soliści i orkiestra Teatru Muzycznego w Łodzi (łącznie 40 artystów z Łodzi) wzięli udział z realizacji utworu „Bądźmy razem”, który powstał z potrzeby wzajemnego wsparcia artystów teatrów muzycznych i oper z całej Polski w oczekiwaniu na powrót publiczności. Premiera 27 czerwca (sobota) o godzinie 10 na kanale YouTube i na Facebooku Teatru Muzycznego w Poznaniu, inicjatora projektu.