Muzyka | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
TEMAT NUMERU. Czym jest beat? Kto kogo dissuje i dlaczego? Jak osiągnąć flow? Czym różni się instrumental od mixtape’a? Kiedy zaczęła się złota era rapu i od czego? Jak wyglądają block party, które przyczyniły się do popularyzacji rapu w jego początkach? W czym musi być dobry szanujący się raper? I czy trap zastąpi rap? Czyli wszystko, co chciałbyś wiedzieć o kulturze hiphopowej, ale nie masz kogo o to zapytać. My odpowiadamy!
TEMAT NUMERU. Jak pisać słowa pod beat? I skąd wziąć dobry beat? – Zależy, czym chcesz się zajmować: freestyle’owymi przechwałkami, czy swoistą poezją ulicy. Wspólne dla tych rodzajów twórczości jest pisanie emocjami i na emocjach nawijanie tego, co się napisało. Trzeba rozpisać oddech, choć jeśli piszesz pod beat, często słyszysz, jak tekst powinien być podawany – mówią Ashton Orson i Szerszeń, tworzący duet Dzieci Piątku. Pisze Łukasz Kaczyński.
TEMAT NUMERU. „Dwa gramofony i kolekcja starych płyt ojca z funkiem to była odpowiedź czarnej biedoty na punk, nową muzykę białych” – tak pewien dziennikarz amerykański określił okoliczności narodzin hip-hopu w południowym Bronksie w drugiej połowie lat 70. XX wieku. Od tej pory muzyka ulicy Afroamerykanów opanowała świat, mnożąc się w dziesiątkach podgatunków i trafiając do mainstreamu. Pisze Bogdan Sobieszek, rozmawiając m.in. z Markiem Dulewiczem z Embryo Nagrania, muzykiem i producentem, mającym w dorobku m.in. trzy Złote Płyty.
„Życie jest” to recital formacji Trzeci Oddech Kaczuchy.  Z legendą piosenki kabaretowej można się spotkać w Ogrodzie Biblioteki w Aleksandrowie Łódzkim już w niedzielę 5 lipca. Recital zainauguruje Muzyczne Lato w Ogrodzie. 
EDYTORIAL. Trudno znaleźć inną muzykę, w której słowo – wypowiadane, wykrzykiwane, melorecytowane, zamieniane w muzykę – jest równie ważne. Hip-hop jest unikalny z wielu powodów. Najciekawsze są dla mnie: utrzymująca się samodzielność, wielokanałowość działań i wytworzenie własnego obiegu. Gdy wielkie wytwórnie obrażały się na internet i liczyły straty z piractwa, hip-hop rósł w siłę na domowym kopiowaniu płyt, a raczej kaset. Pisze Łukasz Kaczyński.
PUBLICYSTYKA. Czy Festiwal i Konkurs Indywidualności Muzycznych im. Aleksandra Tansmana, organizowany przez 20 lat przez Andrzeja Wendlanda, wróci po przerwie w zmienionej formule? Może zajmie się popularyzacją postaci kolejnego łódzkiego kompozytora? Szkoda utraty tak dużego i mądrze pomyślanego wydarzenia, o silnym walorze humanistycznym. Pisze Magdalena Sasin.
Jedną z uroczystości zawieszonych przez pandemię jest zaplanowany na czerwiec jubileusz 35-lecia Zespołu Pieśni i Tańca „Rzgowianie”, oklaskiwanego na festiwalach folkloru w Bergamo i Terranova di Pollino we Włoszech, St. Nicolaus du Pelem we Francji. Odpowiedzią ma być wejście z pokazami do sieci.
TEMAT NUMERU. Ta historia zaczyna się w szkole – w Szkole Podstawowej nr 1 w Tomaszowie Mazowieckim. Geografii uczy w niej Krzysztof Kleszcz. Oprócz geografii zajmuje się poezją – jest autorem trzech tomów wierszy, twórcą docenianym i nagradzanym. Na swoim blogu publikuje recenzje książek poetyckich i płyt. Gdy zbliża się jubileusz 100-lecia szkoły, o napisanie okolicznościowego utworu zostaje poproszony właśnie on. Pani dyrektor ma nawet konkretny pomysł: „Może by pan napisał piosenkę o historii szkoły w stylu T-raperów znad Wisły”... Pisze Piotr Grobliński.
TEMAT NUMERU. Artur Zagajewski konsekwentnie rozluźnia gatunkowe ramy muzyki. Kiedyś czerpał z trashmetalu, teraz przepisał na hip-hop powieść Doroty Masłowskiej. Jak mówi, licealna młodzież „kupuje” taką muzykę współczesną. Z kompozytorem rozmawia Magdalena Sasin. 
TEMAT NUMERU. Kiedy zaczyna się muzyka? Czy zależy to od kompozytora lub wykonawcy – bo to oni organizują w czasie struktury dźwiękowe składające się z fal akustycznych o dobranych częstotliwościach i amplitudach oraz z ciszy pomiędzy nimi. Pisze Bogdan Sobieszek.