Teatr | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
„Amadeusz” Teatru im. Jaracza w Łodzi z nagrodą publiczności podczas 62. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych. 03. Festiwalu Arcydzieł!
Kapituła I Konkursu Dramaturgicznego im. Łucjana Kościeleckiego o Pióro Jaracza 2024 w składzie: Ewa Millies-Lacroix Barbara Osterloff-Gierak, Lidia Sadowa, Jagoda Hernik Spalińska, Anna Wieczur zdecydowała o przyznaniu rekomendacji tekstom, które nie dostały się do finału, ale zasługują na to, aby znaleźć się w polu zainteresowania reżyserów oraz dyrektorów teatrów. W kolejności alfabetycznej są to:
Przestrzenie Sztuki to program wspierający powstawanie interdyscyplinarnych centrów kultury, głównie w dziedzinie teatru oraz tańca. Opiera się na współpracy z samorządami, uczelniami artystycznymi, organizacjami pozarządowymi i sektorem prywatnym.
Pierwszą nagrodę 37. Łódzkiego Przeglądu Teatrów Amatorskich – ŁóPTA 2024, który w Teatrze im. Jaracza zorganizował Łódzki Dom Kultury, zdobył krakowski Teatr POSTSCENIUM (spektakl „Aleja Włóknia(rzy) rek”) za mistrzowskie posługiwanie się formą, za myślenie teatrem i metaforą, za oszczędność środków i bogactwo wyrazu.
Wyobraźmy sobie następującą sytuację: Małżeństwo wprowadza się do wielkomiejskiej mieszczańskiej kamienicy i po paru dniach w windzie pojawia się napis określający nowego lokatora w sposób wysoce nieparlamentarny. To oczywiście eufemizm, autor napisu stawia znak równości między nazwiskiem najemcy a pewnym wulgarnym słowem. Jak się zachować w takiej sytuacji?
RECENZJA. W łódzkim Teatrze im. Jaracza reżyserii „Rodzeństwa” podjął się Artur Urbański – i jest to realizacja mistrzowska. Sztuka podejmuje temat pamięci: tego, w jaki sposób relacje z rodzicami zapisały się w nas, w naszej świadomości i naszym ciele. Pisze Michał Rzepka.
RECENZJA. Widzowie „Kliniki ocalenia złamanego serca” zostali przeniesieni w inny czas i przestrzeń, przechodząc przez drzwi Collegium Anatomicum – budynku, który nie jest przecież typową przestrzenią teatralną. „Klinika” w reżyserii Victorii Myronyuk okazała się działaniem performatywnym, a nie spektaklem. Nietypowym i bardzo ciekawym. Pisze Paulina Ilska.
RECENZJA. „Zaklęcia dla feministycznej przyszłości” Teatru Giuvlipen z Rumunii to petarda, której nie sposób z niczym porównać. Artystki wygenerowały własny język przekazu, mieszankę rapu i poezji, pełną nieokiełznanej wolności i mocnego, kobiecego głosu. To wydarzenie Festiwalu Łódź Wielu Kultur 2024, w którym bezwzględnie należało wziąć udział. Pisze Paulina Ilska.
od 19 PAŹDZIERNIKA 2024 / 10 LISTOPADA 2024

"Hotel ZNP" - miłość zabita kapciem

19 X na Dużej Scenie Teatru Nowego w Łodzi prapremiera spektaklu „Hotel ZNP. Rękopis znaleziony w popielniczce” – adaptacji debiutanckiej powieści Izabeli Tadry w reżyserii Kuby Kowalskiego.
Europejskie Centrum Komedii i Edukacji Teatralnej powstanie w Teatrze Powszechnym w Łodzi. Projekt zakłada rozbudowę i kompleksową modernizację siedziby teatru, między innymi głównej sceny i jej zaplecza, widowni, frontowej części teatru. Prace przygotowawcze mają się zacząć w styczniu 2025 roku, a koniec modernizacji przewidywany jest na grudzień roku 2027.