Sztuka | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
RECENZJA. To dobry kierunek. Tak powinniśmy myśleć, tak odczuwać. Z miłości do świata – ludzi, zwierząt, roślin, krajobrazów – nie może wyniknąć nic złego. A budowanie wspólnot i empatia są koniecznością w obliczu trwającej czy nadchodzącej katastrofy – bez tego żadna jednostka nie przetrwa. Jako ludzie musimy współpracować, musimy szanować siebie nawzajem i wszelkie inne stworzenie. Razem tworzymy przecież jeden ekosystem, a bez zwierząt i roślin ludzkość nigdy by się nie rozwinęła. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
RECENZJA. Realizm można interpretować wciąż na nowo i mówić jego językiem o skomplikowanych zjawiskach równie sugestywnie, jak przy pomocy abstrakcji, dlatego malarstwo Jerzego Krawczyka może być inspiracją dla poszukiwań współczesnych twórców sztuki przedstawiającej. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
W maju 2022 r. na dziedzińcu Centralnego Muzeum Włókiennictwa odtworzono monumentalną ceglaną kompozycję autorstwa Antoniego Starczewskiego, przygotowaną oryginalnie dla przestrzeni wystawienniczych Zachęty - Narodowej Galerii Sztuki. Zrobiono to z zachowaniem rytmów stworzonych przez autora.
RECENZJA. Organizatorzy Łódź Design Festival już dość dawno temu odeszli od prezentowania pięknych przedmiotów na rzecz promowania twórczości, która próbuje rozwiązywać problemy, jakimi projektanci obiektów użytkowych zwykle się nie zajmują. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
Galeria Imaginarium otworzy 14 V o godz. 18 wystawę „Amerykański sen Czesława Czaplińskiego. Fotografie”. Czapliński to fotograf, reporter, dokumentalista i filmowiec, urodzony w 1953 r. w Łodzi, a od 1979 r. mieszkający w Warszawie i Nowym Jorku.
Małgorzata Szafrańska, która przez niemal osiem lat robiła zdjęcia dla "Kalejdoskopu", została laureatką Grand Prix i trzech innych nagród w konkursie na Fotografa Roku 2022 Okręgu Łódzkiego Związku Polskich Fotografów Przyrody.
RECENZJA. Jak oryginalnie można rozwijać dziedzictwo poprzedników, dowodzi twórczość Antoniego Starczewskiego, wybitnego łódzkiego artysty, który, wychodząc z kręgu Władysława Strzemińskiego, zinterpretował unizm na swój niepowtarzalny sposób. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
RECENZJA. Może chodzić m.in. o ograniczenia mentalne, o zamykanie się w bańkach informacyjnych, o tkwienie w szafie własnego ja, gdzie coś, co ja myślę, co czuję i jak postrzegam, jest jedyną możliwą prawdą. O obrazach Mileny Romanowskiej pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
RECENZJA. Czy można cofnąć czas? Czy istnieje sposób na ponowne przeżycie wyjątkowych chwil, które tlą się niczym iskra wspomnień w odmętach naszej pamięci? Takie pytania z pewnością zadawał sobie każdy, kto doświadczył uczucia tęsknoty. Nie każdy jednak znalazł odpowiedź. Pisze Jacek Kowalski.
Pabianice, Żeromskiego 17 – ten adres powinni zapamiętać miłośnicy sztuki. W dawnych magazynach fabryki Rudolfa Kindlera otwarto galerię o nieco zaskakującej nazwie Aflopa Art. Pisze Piotr Grobliński.