Aktualności | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
RECENZJA. Spektakl „Ciepłe i puchate” Teatru Smile – Łódzkiego Teatru Osób z Niepełnosprawnością udowadnia, że teatr jest miejscem dla każdego, niezależnie od wieku, wrażliwości estetycznej czy (nie)pełnosprawności fizycznej, intelektualnej albo psychicznej. Wszyscy stają się w nim równie ważni – na scenie każdy może przezwyciężyć negatywne emocje poprzez słowo, taniec, improwizację. Pisze Klaudia Stępień-Kowalik.
W Krakowie zakończył się XV Międzynarodowy Festiwal Boska Komedia. Międzynarodowe jury przyznało spektaklowi „Imagine” w reżyserii Krystiana Lupy (koprodukcji Teatru Powszechnego w Łodzi i Teatru Powszechnego w Warszawie) nagrodę za aktorską kreację zbiorową.
Zbliża się finał wartego ponad 1 mld zł programu rewitalizacji łódzkiego centrum. Kilka dni temu zakończyły się odbiory w dwóch kamienicach przy ul. Włókienniczej – willi Hilarego Majewskiego oraz dawnym domu Moryca Tauberga. Tym samym Włókiennicza 22 i 11 dołączyły do odnowionych kamienic pod numerami 4, 6, 8, 12, 14, 16, 3, 5, 7 oraz 54 przy ul. Wschodniej.
Niestety, osobiście dziadka Konstantego nie poznałem – zmarł w 1930 roku, 16 lat przed moimi narodzinami. Znam go tylko z opowieści mamy, z olbrzymiego księgozbioru, który po sobie zostawił, z pamiętnika jego ojca, a mojego pradziadka Mikołaja, z zachowanych dokumentów oraz z kilkuset zdjęć na szkle, wykonanych przez Konstantego na przełomie XIX i XX wieku na trasie „jedwabnego szlaku” – od Chin, przez Kazachstan, Rosję, Polskę, do Wenecji.
RECENZJA. Dzieła Williama Szekspira pozostają niewyczerpanym źródłem inspiracji. Historię władcy, mędrca, czarnoksiężnika Prospera, zdetronizowanego przez brata i bezdusznie zesłanego w głąb odciętej od świata wyspy wraz z córką Mirandą, przenoszono na deski teatralne nie raz. Spektakl taneczny „PO”, według koncepcji Sary Kozłowskiej i z choreografią Katarzyny Leszek, opowiada o tym, co stało się po wydarzeniach z „Burzy”. To nowe, zaskakujące ujęcie Szekspirowskiej sztuki zarówno pod względem formy, jak i treści, udowadniające przy tym, że Polski Język Migowy (PJM) ma sceniczny potencjał. Pisze Klaudia Stępień-Kowalik.
RECENZJA. Poprzez obrazy Rosenstein i Williamsa przemawia ziemia. Z niej rodzi się wszystko – a więc i sztuka. W tym przypadku mięsista, strukturalna, zmysłowa jak gleba. Ziemia to także historia życia, ludzkości, to pamięć dawnych wydarzeń – na równi: ważnych i nieistotnych. Ale i miejsce, w którym coś można ukryć i z którego coś można wydobyć na światło. Miejsce, w którym spoczywamy po śmierci. Wszystko to i wiele więcej jest w tych pracach. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.
Teatr alternatywny przestał być sumieniem narodu, zarzewiem buntu, miejscem wykuwania nowego świata. Dziś stał się przede wszystkim lekarstwem na samotność, alternatywną rodziną, w której można spotkać przyjaciół, cieszyć się akceptacją. To miejsce na eksperyment i odrobinę szaleństwa. Atrakcyjność teatru tkwi w autentycznym spotkaniu.
9 GRUDNIA 2022 - 10 LUTEGO 2023

Bio-kreacja - wystawa designu

Akademickie Centrum Designu zaprasza na wystawę "BIO-Kreacja". Otwarcie 9 XII o godz. 17. Tego samego dnia o godz. 17.30 rozpocznie się oprowadzanie po wystawie z jej uczestnikami.
Ukazała się debiutancka płyta łódzkiego projektu Martyrmachine. Muzyka jest brudna, przesiąknięta postindustrialnym łódzkim krajobrazem, a jednocześnie wzniosła, miejscami monumentalna, brzmiąca dźwiękami uderzeń w stalowe pręty i rury.
Grand Prix 32. Festiwalu Mediów Człowiek w Zagrożeniu i statuetkę Białej Kobry zdobył Andriej Kuciła za film „Gdy kwiaty nie milczą”. Pokazuje w nim rzeczywistość Białorusinów po brutalnie stłumionych protestach wywołanych sfałszowaniem przez Aleksandra Łukaszenkę wyników wyborów prezydenckich w 2020 roku. Skutki przemocy politycznej ukazuje oczyma i przez emocje kobiet.