Film | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
SERIAL. „W głębi lasu” to drugi polski serial na Netfliksie. Poleca go sam Harlan Coben, pisarz popularny, ale też autor książki, na podstawie której powstał scenariusz serialu. Sposób realizacji „W głębi lasu” pokazuje, ile nauczyli się polscy twórcy seriali od czasu emisji pierwszego odcinka „Klanu”. Jest dobrze, choć mogłoby być jeszcze lepiej. Pisze Paulina Ilska
Trwa rekrutacja projektów do ANIMARKT Pitching 2020 - konkursu, który odbędzie się podczas jedynego na świecie wydarzenia skierowanego do branży animacji poklatkowej ANIMARKT Stop Motion Forum na początku października w Łodzi. 15 finalistów powalczy m.in. o 100 tysięcy złotych wkładu rzeczowego na produkcję dwóch projektów, profesjonalne oprogramowanie lub 2-tygodniową rezydencję artystyczną w Argentynie. Zgłoszenia przyjmowane są do 3 sierpnia.
SERIAL. Serial „13 powodów” był krytykowany za scenariuszowe mielizny. Tak naprawdę te zarzuty są uzasadnione dopiero w odniesieniu do 4. sezonu. Jest skonstruowany w taki sposób, jakby twórcy testowali różne opcje kontynuacji wyeksploatowanej już historii i nie zdecydowali się na żaden z podjętych tropów.
FELIETON. Natknąłem się na informację, że TVP Kultura i „Tygodnik Kulturalny” świętują 15-lecie. Kawałek życia, również mojego. Chociaż początkowo był kłopot z dostępnością kanału, mam wrażenie, że zwłaszcza w tym pionierskim okresie, po prostu lewitowaliśmy z naszym entuzjazmem. Chciało się chcieć. Pisze Łukasz Maciejewski.
FELIETON. Wszystko pomieszało się w pewnym szacownym domu, jak napisał przed laty geniusz literatury Lew Tołstoj. Zapanował nieład, czemu winna okazała się jak zwykle natura ludzka, tak niestała i jednocześnie pragnąca ładu, porządku a przede wszystkim wierności… Pisze Mieczysław Kuźmicki.
FELIETON. Dość negatywnego sentymentu i rozpamiętywania ruin, edukacji z pożółkłych zeszytów, środowiskowych kwasów i paździerzowych festiwali. Film i cyfrowa audiowizualność to motor rozwoju. W atmosferze typowego dla Łodzi optymizmu, kreatywności i braku kompleksów rozpoczęła się praca zespołu przygotowującego Strategię Łodzi – Miasta Filmu. Pod sztandarem UNESCO, z inicjatywy NCKF-u i Łódź Film Commission, zainaugurowano cykl debat. Pisze Rafał Syska.
ROZMOWA. – W końcu maja kręciliśmy do „Chłopów” plenerowe sceny rozgrywające się zimą. Żeby zmienić porę roku, wystarczył gips, sproszkowany styropian, naftalina w płatkach, a przede wszystkim umiejętności dekoratorów. Dalsze plany zasłanialiśmy białą tkaniną – o filmowej kuchni mówi Bogdan Sölle, scenograf filmowy i teatralny, w rozmowie z Mieczysławem Kuźmickim.
FILM. Łódź, Miasto Filmu UNESCO, pozbyła się niedawno dużego festiwalu filmowego. A gdyby zastanowić się, jaki powinien być idealny festiwal, by przyniósł korzyść wizerunkowi miasta i kulturze jego mieszkańców? Jak widzą to przedstawiciele środowiska? Pisze Bogdan Sobieszek. 
Właśnie rozpoczęło działalność największe na świecie wirtualne kino, które połączyło 47 kin studyjnych z całej Polski (w tym Charlie i Bodo z Łodzi). W repertuarze znalazło się 55 propozycji dla dorosłych i dla dzieci. Oglądając poszczególne filmy poprzez serwis przygotowany przez Stowarzyszenie Kin Studyjnych można wesprzeć działalność unikatowych, artystycznych kin lokalnych.
PUBLICYSTYKA. Organizatorzy łódzkich festiwali filmowych w staraniach o dotacje muszą podporządkować się rynkowym regułom gry, składać konkurencyjne oferty. Nie mają wcale łatwo, bo przez instytucje dzielące publiczne pieniądze na kulturę nie są traktowani jak poważny partner. Pandemia tylko wzmogła brak równości i obnażyła rzeczywiste priorytety decydentów. Tak wynika z badania łódzkiego filmoznawcy. Pisze Bogdan Sobieszek.